جزئیات انفجار مهیب در معدن زغال‌سنگ طبس/ ۳۳ کشته در حادثه مرگبار

به گزارش خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در شامگاه شنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۳، حوالی ساعت ۲۱، نشت گاز متان در یکی از کارگاه‌های استخراج زغال‌سنگ شرکت معدنجوی طبس منجر به وقوع انفجاری مرگبار شد. 

به گفته شاهدان حاضر در محل، این انفجار بسیار مهیب بوده و نیروهای امدادی بلافاصله وارد عمل شدند. 

آخوندی، مدیرکل مدیریت بحران استان خراسان‌جنوبی در تشریح آخرین جزئیات حادثه‌ی انفجار معدن زغال‌سنگ معدنجوی شهرستان طبس، گفت: بر اثر حادثه انفجار در معدن زغال‌سنگ معدنجوی طبس، متاسفانه تا این لحظه ۱ نفر فوتی و ۱۵ نفر نیز مجروح شده‌اند و تعداد فوتی‌ها افزایش خواهد یافت.

وی افزود: انفجار در معدن زغال‌سنگ طبس ناشی از گاز متان بوده است.

آخوندی تصریح کرد: تعداد  ۵۷ معدنچی در تونل نزدیک به محل انفجار، مشغول فعالیت بودند و بر اثر وقوع رخداد انفجار ناشی از گاز متان در معدن، تا این لحظه ۱ نفر فوتی و ۱۵ مجروح از معدن خارج شده‌اند.

وی گفت: احتمال افزایش فوتی‌ها وجود دارد.

مدیرکل مدیریت بحران خراسان جنوبی با بیان این‌که تعداد فوتی‌ها و مصدومین حادثه‌ی معدن طبس هنوز به‌طور دقیق مشخص نیست، افزود: تاکنون ۱۱ کارگر معدن که مصدوم یا دچار مسمومیت گاز شده بودند، با کمک نیروهای امدادی احیا و به بیمارستان منتقل شده‌اند. 

آخوندی با بیان این‌که در این‌گونه حوادث ابتدا نیروهای متخصص خود معدن می‌توانند امدادرسانی کنند، گفت: هم‌اکنون ۴۰ تیم تخصصی معدن پروده طبس در حال امدادرسانی در محل حادثه هستند.

وی تعداد امدادگران حاضر در محل حادثه را بیش‌از ۱۰۰ نفر اعلام‌کرد و از اعزام دو دستگاه اتوبوس آمبولانس و ۱۰ دستگاه آمبولانس به محل حادثه خبر داد.

به گفته‌ی آخوندی، نیروهای امدادی در تلاش هستند کارگران محبوس در معدن را زنده از معدن خارج کنند.

وزیر کشور جویای آخرین وضعیت انفجار معدن طبس شد

در پی حادثه نشت گاز در یکی از کارگاه های شرکت زغال سنگ طبس، وزیر کشور طی تماس با استاندار خراسان جنوبی جویای آخرین وضع این حادثه شد.

شامگاه شنبه (۳۱ شهریور) در معدن زغال‌سنگ طبس انفجاری رخ داد و در همان ساعات نخست وقوع این انفجار، چهار تیم امداد و نجات هلال احمر اعزام شدند. 

این انفجار ساعت ۲۳ شنبه ۳۱ شهریور ۱۴٠۳ در یکی از معادن زغال‌سنگ طبس به دنبال نشت گاز رخ داد و در ساعات نخست یک تیم امدادونجات از دیهوک، یک تیم از مسجدشکر و دو تیم از طبس در محل حادثه حضور پیدا کردند.

در این معدن بیش از ۲٠ کارگر مشغول به فعالیت بودند که تاکنون ۱۹ فوتی داشته است و ۱۷ مصدوم با تلاش ۶ تیم تخصصی امداد و نجات هلال‌احمر خراسان جنوبی نجات یافتند.  

جواد قناعت استاندار خراسان جنوبی با حضور در محل وقوع انفجار در معدن زغال سنگ طبس به بازدید از شرایط پرداخت و از نزدیک در جریان این حادثه قرار گرفت.

اسکندر مومنی-وزیر کشور- نیز در پی حادثه نشت گاز در یکی از کارگاه‌های شرکت زغال سنگ معدنجو طبس دستوراتی به استاندار خراسان جنوبی صادرکرد و جویای آخرین وضع حادثه‌ انفجار در معدن زغال‌سنگ معدنجوی طبس شد.

وزیر کشور در این تماس دستور داد از همه امکانات استانی به‌ منظور تسریع در عملیات امداد و نجات استفاده شود و تیم های مدیریت بحران به منطقه اعزام شده‌اند.

افزایش آمار جان باختگان معدن طبس به ۱۹ نفر

"مرتاضی"، رئیس اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی شهرستان طبس نیز اعلام کرده است که، این حادثه به‌علت انفجار گاز متان در بلوک ۳۰ شرکت معدنجو رخ داده است و به دلیل وجود حجم زیاد گاز، فعلا امکان حضور در داخل تونل معدن وجود ندارد.

"محمدعلی کاوسی"، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان خراسان‌جنوبی نیز، با اعلام اعزام چهار تیم امداد و نجات هلال‌احمر به محل حادثه، افزود: به‌دنبال اعلام ستاد مدیریت بحران شهرستان طبس مبنی‌بر وقوع انفجار در معدن زغال‌سنگ در این شهرستان، یک‌تیم امدادونجات از دیهوک، یک‌تیم از مسجدشکر و دو تیم نیز از طبس به محل حادثه اعزام شده‌اند.

در همین حال، مدیرکل مدیریت بحران خراسان‌جنوبی که در مسیر اعزام به محل حادثه طبس بوده، گفت: بر اساس اطلاعات رسیده، ۲۰ کارگر در معدن مشغول به کار بودند که تاکنون تنها جسد یک کارگر بیرون کشیده شده و از وضعیت دیگر کارگران اطلاعی در دست نیست.

آخوندی افزود: پس از اعلام این حادثه، تمامی گروه‌های امدادی اورژانس، علوم‌پزشکی، بخشداری، فرمانداری و اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان به محل فراخوان شده‌اند.

وی گفت: همچنین با تمامی بیمارستان‌ها برای انتقال مصدومان احتمالی و همچنین با پزشکی قانونی برای انتقال اجساد احتمالی هماهنگی لازم به‌عمل آمده است.

 آخوندی گفت: همچنین یک‌دستگاه اتوبوس آمبولانس به محل حادثه اعزام شده است.

وی اعلام کرد: به علت عمیق بودن محله حادثه و انفجار رخ‌داده، احتمال افزایش فوتی‌ها وجود دارد.

آخوندی افزود: معاون سیاسی - امنیتی استاندار خراسان‌جنوبی نیز به نمایندگی از استاندار در حال عزیمت به محل حادثه است.

محمد علی آخوندی، مدیرکل مدیریت بحران خراسان جنوبی، امروز یکشنبه ۱ مهر با اعلام این خبر گفت: تعداد فوتی‌های حادثه معدن طبس به ۱۹ نفر و مصدومین به ۱۷ نفر افزایش یافت.

آخوندی افزود: امدادرسانی در بلوک‌های بی و سی در حال انجام است. 

تاکنون ۱۲ دستگاه  امبولانس، دو دستگاه اتوبوس آمبولانس و دو بالگرد اورژانس هوایی برای امدادرسانی به محل  حادثه اعزام شدند. 

آخوندی بیان کرد: برنامه‌ریزی می‌شود که از سایر نقاط اقدامات پشتیبانی صورت گیرد و در این زمینه با استان یزد هم هماهنگی لازم برای کمک تخصصی جهت انتقال مجروحان و متوفیان از داخل تونل‌های معدن طبس انجام شده است.

حادثه انفجار گاز متان در ۲ بلوک B و C حدود ساعت ۲۱ شب گذشته رخ داده که تعدادی از نیروها را دچار خفگی کرده است.

حوضه زغال‌دار طبس با وسعت بییش از ۳۰ هزار کیلومتر مربع و ذخیره اکتشافی ۷۵.۲ میلیارد تن زغال سنگ کک شو و حرارتی، غنی ترین و بزرگترین ناحیه زغالی ایران محسوب می‌شود.

ناحیه پروده با وسعت هزار و ۲۰۰ کیلومتر مربع و ذخیره زمین شناسی ۱.۱ میلیارد تن زغال سنگ کک شو، یکی از چهار ناحیه زغالی طبس و بزرگترین حوضه زغال سنگ کک شو ایران است.

نجات ۱۷ مصدوم حادثه انفجار معدن زغال‌سنگ طبس/عملیات رهاسازی همچنان ادامه دارد

محمدعلی کاوسی مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی امروز یکشنبه یک مهر به رسانه‌ها گفت: به دنبال اعلام ستاد مدیریت بحران شهرستان مبنی بر وقوع انفجار شب گذشته در یکی از معادن زغال‌سنگ طبس، بلافاصله چهار تیم‌ امدادونجات جمعیت هلال احمر به محل حادثه اعزام شدند. 

وی افزود: در ادامه روند عملیات رهاسازی دو تیم امدادونجات دیگر نیز به محل حادثه اعزام شدند که در حال حاضر در مجموع شش تیم از هلال‌احمر خراسان جنوبی در محل امدادرسانی می‌کنند. 

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی گفت: یک دستگاه آمبولانس، یک خودروی نجات، ۵ خودروی کمک‌دار و ۳۰ نیروی عملیاتی هلال‌احمر در محل حادثه حضور دارند. 

کاوسی بیان داشت: عملیات رهاسازی حادثه‌دیدگان همچنان ادامه دارد. 

به دنبال اعلام ستاد مدیریت بحران شهرستان طبس مبنی بر وقوع انفجار ساعت ۲۳، ۳۱ شهریور ۱۴٠۳ در یکی از معادن زغال‌سنگ طبس، بلافاصله چهار تیم‌ امدادونجات جمعیت هلال احمر به محل حادثه اعزام شدند. 

رئیس هلال احمر عازم معدن زغالسنگ طبس شد

کولیوند در عملیات جست‌وجوی کارگران مفقودی در معدن طبس حضور یافت.

پیرحسین کولیوند با هدف حضور میدانی و مدیریت عملیات جست‌وجو و نجات کارگران مفقود شده در حادثه انفجار معدن زغال‌سنگ طبس، راهی استان خراسان جنوبی شد.

بیشتر بخوانید:

دستور ویژه پزشکیان برای رسیدگی به حادثه انفجار معدن معدنجوی

پیگیری آخرین وضعیت مجروحان حادثه انفجار معدن معدنجوی طبس

۳۰ فوتی و ۱۷ مصدوم آمار جدید انفجار معدن طبس

فرماندار طبس اعلام کرد: آخرین وضعیت امدادرسانی معدن طبس شمار فوتی‌ها به ۳۰ فوتی و ۱۷ مصدوم رسید.

علی اکبر رحیمی فرماندار شهرستان طبس، طی گفت‌و گو با ایسنا، با اشاره به تعداد فوتی‌ها ومصدومان حادثه معدن طبس گفت: در حال حاضر حدود ۳۰ نفر فوتی و ۱۷ نفر مصدوم در این حادثه داشته‌ایم. 

وی در خصوص علت دقیق انفجار بیان کرد:  انفجار در معدن به صورت آتش‌سوزی یا تخریب دیواره‌ های شدید نبوده است، بلکه تصاعد گاز متان در تونل‌ها موجب خفگی نیروها در معدن زغال‌سنگ شده است.

رحیمی افزود: وزیر کار و رفاه اجتماعی، وزیر سمت و وزیر کشور برای این حادثه اعزام شدند.

حوضه زغال‌دار طبس با وسعت بییش از ۳۰ هزار کیلومتر مربع و ذخیره اکتشافی ۷۵.۲ میلیارد تن زغال سنگ کک شو و حرارتی، غنی ترین و بزرگترین ناحیه زغالی ایران محسوب می‌شود.

حضور پزشکی قانونی در محل حادثه معدن طبس

عبداللهی رئیس کل دادگستری استان خراسان جنوبی در رابطه با آخرین وضعیت حادثه معدن طبس اظهار کرد: به منظور بررسی حادثه به همراه مسئولان قضایی استان در محل حادثه حاضر شدیم.

وی بیان کرد: حادثه در دو بلوک b و c به وقوع پیوسته است در بلوک b تعداد ۴۷ نفر ودر بلوک C، حدود ۲۳ نفر محبوس شده‌اند. در بلوک ۳۰ b نفر فوت و۱۷ نفر مصدوم شده‌اند. بلوک b کاملا آواربرداری انجام شده است. عملیات جستجو در بلوک c آغاز شده است.

رئیس کل دادگستری استان خراسان جنوبی گفت: دستورات قضایی برای جست‌وجو و امدادرسانی به مصدومان صادر شده است. همچنین پزشکی قانونی در محل حاضر و نسبت به شناسایی مصدومین و متوفیان اقدام می‌کند.

وی گفت: دستورات لازم مبنی بر شناسایی علل و عوامل حادثه و مقصرین آن صادر شد.

وزیر کار برای بررسی علل حادثه معدن زغال‌سنگ عازم طبس می‌شود

در پی بروز حادثه تلخ انتشار گاز و جان باختن شماری از کارگران معدن زغال‌سنگ معدنجو در طبس، وزارت کار این ضایعه دردناک را به به خانواده حادثه‌دیدگان و هموطنان تسلیت گفت و احمد میدری وزیر کار به علی‌حسین رعیتی‌فرد معاون روابط کار این وزارتخانه مأموریت داد تا برای بررسی علل بروز حادثه به این منطقه سفر کند.

میدری همچنین امروز یکشنبه اول مهرماه به محل حادثه سفر می‌کند.

وزارت کار به جامعه کارگری و هموطنان اطمینان می‌دهد که گزارش دقیقی از دلایل حادثه و تقصیر یا قصورهای احتمالی در زمینه رعایت اصول ایمنی معدن تهیه و منتشر کند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت عازم طبس شد

سید محمد اتابک، امروز یکشنبه ۱ مهر در حاشیه مراسم بازگشایی مدارس درباره حادثه معدن طبس افزود: این حادثه را به خانواده متوفیان تسلیت عرض می‌کنم برای پیگیری و بررسی موضوع عازم طبس هستم و بعد از بررسی‌ها اطلاعات تکمیلی اعلام می‌شود.

تاکنون۳۰ نفر کشته و ۲۴ نفر مصدوم شده اند

بابک یکتاپرست سخنگوی سازمان اورژانس کشور در گفتگویی اعلام کرد: این حادثه ۲۴ مصدوم داشت که ۸ نفر در محل درمان شدند و ۱۶ نفر به بیمارستان‌های اطراف منتقل شدند.

وی با اشاره به تعداد فوتی‌ها افزود: همچنین بر اساس اعلام استاندار، انفجار معدن تاکنون ۳۰ کشته برجای گذاشته است.

سخنگوی سازمان اورژانس کشور ادامه داد: برای این حادثه، ۱۳ دستگاه آمبولانس و دو دستگاه اتوبوس آمبولانس اعزام شده‌ است.

یکتاپرست با اشاره به امدادهوایی گفت: تعدادی از مصدومان با بالگرد به بیمارستان انتقال یافته‌اند.

وی افزود: امدادرسانی‌ها در این محل همچنان ادامه دارد.

علل و عوامل دخیل در حادثه و شناسایی مقصران در دستورکار دستگاه قضایی

محمد جعفر عبدالهی رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی روز یکشنبه ۱ مهر با حضور میدانی در محل حادثه معدن طبس به خبرنگاران گفت: همکاران قضایی ما در اولین ساعات وقوع حادثه به منظور بررسی آن در محل حاضر شدند.

وی افزود: علل و عوامل دخیل در حادثه، شناسایی مقصران، رعایت جهات ایمنی برای کارگران در دستورکار دستگاه قضایی قرار گرفته‌ است.

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی با بیان اینکه پزشکی قانونی با ظرفیت کامل برای شناسایی متوفیان در صحنه حضور پیدا کرده‌ است، بیان کرد: کار ترخیص اجساد به قید فوریت در حال انجام است و معطلی را دستگاه‌های خدمت‌رسان از طرف دستگاه قضایی شاهد نخواهند بود.

حادثه انفجار معدن طبس ساعت ۲۱ شب گذشته به دلیل تصاعد آنی گاز متان در یکی از تونل‌های معدن زغال‌سنگ شرکت معدنجو رخ داد که در زمان حادثه ۶۹ کارگر در بلوک سی و بی این معدن زغال‌سنگ در طبس مشغول کار بودند.

بیشتر بخوانید:

دستور رئیس قوه قضاییه برای بررسی سریع ابعاد حادثه معدن زغال سنگ طبس

پیام تسلیت وزیر صمت برای حادثه معدن طبس

 

طبق اظهارات مقامات مسئول هنوز ۲۲معدنچی در تونل، محبوس هستند

علی اکبر رحیمی فرماندار طبس در گفتگویی با اشاره به اخرین وضعیت امداد رسانی معدن طبس تیم امدادرسانی درحال حاضر به تونل سی راه پیدا کرده‌اند اما به محبوسان آن دست نکرده‌ایم.

وی با بیان اینکه در بلوک C تراکم گاز متان بسیار زیاد است و به نظر می رسد تا پایان امروز وضعیت آن مشخص می‌شود، افزود: طبق اظهارات مقامات مسئول هنوز ۲۲معدنچی در تونل، محبوس هستند.

فرماندار طبس اظهارکرد: تراکم گاز متان در بلوک سی بسیار زیاد است اما با جستجو در حال بررسی وضعیت مفقودین هستیم.

رحیمی خاطر نشان کرد: طبق اظهارات مقامات مسئول در صحنه حادثه، هنوز ۲۲ معدن‌چی در تونل محبوس هستند.

بیشتر بخوانید:

ماموریت قالیباف به کمیسیون صنایع مجلس برای بررسی علت انفجار معدن طبس 

تسلیت سخنگوی دولت درپی جانباختن ۳۰ نفر در حادثه معدن طبس

 

افزایش شمار جانباختگان حادثه انفجار معدن در طبس به ۳۳ تن

پیرحسین کولیوند، رئیس جمعیت هلال‌احمر امروز یکشنبه ۱ مهر با حضور در محل حادثه گفت: ۱۱ تیم امدادی در مجموع ۳۵ نیروی عملیاتی با به کارگیری ۹ دستگاه خودروی امدادی و ۲ فروند بالگرد، در عملیات جست‌وجو و نجات حادثه انفجار معدن زغال سنگ طبس مشارکت دارند.

وی افزود: در مجموع، ۶۹ نفر دچار حادثه شده‌اند؛ ( بلوک C: ٢٣ نفر / بلوک B: ٤٦ نفر ) که تاکنون ۱۷ نفر مصدوم و ۳۳ نفر، جان خود را از دست دادند.

رئیس جمعیت هلال‌احمر یادآور شد: ۱۹ نفر در بلوک C، محبوس هستند.

حوالی ساعت ۲۱ شامگاه شنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۳، نشت گاز متان در یکی از کارگاه‌های استخراج زغال‌سنگ شرکت معدنجوی طبس منجر به وقوع انفجاری مرگبار شد.