به گزارش خبرنگار ورزشی شبکه اطلاع رسانی دانا؛ شهرآورد صدوچهارم فوتبال ایران بین تیمهای فوتبال استقلال و پرسپولیس، فردا شب از ساعت 19:00 در ورزشگاه امام خمینی (ره) اراک با حضور حدود 8000 تماشاگر برگزار خواهد شد اما به فاصله 24 ساعت تا شروع دربی، سرخابیها لااقل در فضای مجازی و به شکل بیانیههای رسمی، حسابی از خجالت یکدیگر در آمده و تب دربی را بالاتر بردهاند.
کُری در رقابت دیرینهای مانند دوئل همیشگی استقلال و پرسپولیس امری انکارنشدنی است اما در سالهای اخیر آنقدر سطح کُری پائین آمده که مطالبی در حد کانالها و فضاهای هواداری تیفوسی، بهعنوان گزارش رسمی در رسانه رسمی باشگاه منتشر میشوند که اتفاق اخیر بین سرخابیها هم از همینجا نشأت گرفته؛ پاسخ شبانه استقلال به گزارش رسمی پرسپولیس.
سایت رسمی باشگاه پرسپولیس طی گزارشی، به یادآوری دربیهای سالهای گذشته پرداخت و در مهمترین بخش آن، سرخها را 2400 روز بدون شکست در شهرآورد دانست که متن آن در ادامه میآید؛ «سرخپوشان در ۱۶ دربی گذشته خود در جریان وقتهای بازی متحمل شکست نشدهاند و بازیها با معیار نتیجه جریان مسابقه، با تساوی یا پیروزی برای پرسپولیس به پایان رسیده است. آخرین بازی که استقلال در جریان بازی، دربی را به سود خود پایان داد به بیش از ۶ سال و نیم قبل و دهم اسفند سال ۱۳۹۶ بازمیگردد. روزی که باید یک پنالتی برای پرسپولیس اعلام میشد. پرسپولیس از آن روز تا مسابقه روز چهارشنبه، دو هزار و ۴۰۰ روز است که در جریان وقتهای بازی، متحمل شکست نشده است.»
این گزارش به مذاق مدیران آبی خوش نیامد و شبانه، استقلالیها بیانیهای به شرح زیر دادند؛ «امروز باشگاه پرسپولیس در گزارشی عجیب مدعی شد که آنها ۲۴۰۰ روز است که در دربی پایتخت شکست نخوردهاند و در ادامه این گزارش عجیب، این باشگاه مدعی شده که حتی در آخرین دربی که به زعم آنها، این تیم شکست خورده، داور یک پنالتی این تیم را نگرفته است!
در همین رابطه ذکر چند مورد خالی از لطف نیست: اول، اینکه واکنش باشگاه استقلال به این گزارش عجیب و غیرواقعی صرفا جهت جلوگیری از جعل تاریخ است وگرنه بیان این سطح از مطالب در رسانه رسمی دو باشگاه از شان حداقل باشگاه استقلال دور است و این گونه مطالب صرفا برای صفحات هواداری شاید انتشارشان توجیهی داشته باشد.
دوم، اینکه عجیب است که در گزارش نوشته شده "۲۴۰۰ روز بدون شکست پرسپولیس در دربی". این ادعا زمانی درست است که دو تیم هرروز باهم در این سالها بازی کرده باشند.
سوم اینکه نویسنده گزارش ظاهرا فراموش کرده که استقلال در سالهای ۹۹ و ۱۴۰۰ در جام حذفی موفق به حذف تیم مورد علاقهاش شده است. آیا میشود یک تیم بدون اینکه شکست بخورد از جام حذفی کنار برود؟
چهارم، اینکه ادعای این موضوع که در آن دربی پنالتی برای پرسپولیس گرفته نشده اگر مستند باشد (که بعید است)، آیا نویسنده این گزارش و مدیرانش شهامت دارند که از اشتباهات بزرگ داوری علیه استقلال در دربیهای این سالها بنویسند که در نتیجه نهایی دربیها اثر گذار بوده است؟
پنجم و در نهایت اینکه، اگر باشگاه پرسپولیس جهت دادن روحیه به تیم و هوادارانش چنین گزارش پر غلطی را منتشر کرده که هیچ ولی اگر نیتشان جعل و تاریخسازی است، باید به آنها یادآور شد که تاریخ استقلال روشن است و برخلاف برخی باشگاهها نیازی به جعل ندارد چراکه تاریخ مثل قرارداد با یک بازیکن یا تستهای پزشکی قابل جعل نیست و به امید خدا و با تلاش بازیکنان و کادرفنی و با حمایت هواداران، این استقلال است که روز چهارشنبه کام هواداران خود را شیرین خواهد کرد.»
دربی اگرچه مثل سایر مسابقات سه امتیاز دارد اما به هیچ عنوان با سایر دیدارهای لیگ برتر قابل مقایسه نیست. فردا برای صد و چهارمین مرتبه دو تیم بزرگ و پرهوادار فوتبال ایران برابر هم در اراک صف آرایی می کنند. این سومین دربی تاریخ دو تیم است که خارج از تهران برگزار می شود. دو بازی دیگر یکی در بندرعباس در سال 1373 و دیگری در تبریز در سال 1381 برگزار شد که هیچ کدام برنده نداشت.
پرسپولیسی ها نگران وضعیت اورونوف هستند اگرچه گفته می شود مصدومیتش جدی نیست و می تواند مقابل استقلال بازی کند اما در استقلال روزبه چشمی بازیکن آچار فرانسه نکونام به دلیل محرومیت در این بازی غایب است و کاکوتا و بلانکو هم به احتمال زیاد مشکلی برای حضور در این دیدار نخواهند داشت.
به گزارش دانا؛ بهنظر میرسد آنقدر فضای رقابتی بین 2 باشگاه قدیمی فوتبال ایران اُفت کرده که چنین گزارشاتی موجب واکنش میشوند. اول از همه مشخص نیست علت انتشار این فَکتها در رسانه رسمی یک باشگاه چیست و دوم آن که چرا باشگاه دیگر باید به هر سنگی که پرتاب شده، واکنش نشان بدهد.
بدون تردید فضای هواداری پیش از دربیها متشنج است اما این که باشگاهها بخواهند در قامت یک کانال هواداری ظاهر شوند و وارد این قبیل تنشها شوند، به صلاح فوتبال ایران نیست. برنده دربی در زمین مشخص میشود، نه در جنگ زرگری فضای مجازی و این جنگی که به راه افتاده، تا ابد هیچ برندهای نخواهد داشت.