اسرائیل در سایه بحران‌های داخلی و بین‌المللی فرو می‌ریزد/ رژیم صهیونیستی در انزوای بین‌المللی

جعفر قنادباشی، کارشناس مسائل خاورمیانه، در گفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا به تحلیل وضعیت کنونی جنگ و تنش‌ها در منطقه پرداخت و اظهار کرد: هیچ‌یک از طرفین جنگ از افزایش تنش‌ها و گسترش دامنه جنگ استقبال نمی‌کنند؛ به‌ویژه طرف اسرائیلی تلاش می‌کند تا دامنه درگیری‌ها تا حد امکان کاهش یابد، زیرا این رژیم به شدت آسیب‌پذیر است و نارضایتی زیادی در بین شهروندان صهیونیست وجود دارد.

وی افزود: اگر تل‌آویو دوباره مورد هدف موشک‌هایی مانند موشک‌های انصارالله قرار گیرد یا اقدامات مشابه دیگری صورت پذیرد، ممکن است این وضعیت به بی‌نظمی در رژیم صهیونیستی منجر شود.

قنادباشی همچنین با اشاره به مواضع حزب‌الله لبنان عنوان کرد: حزب‌الله از جنگ استقبال نمی‌کند؛ با این حال، تفاوت اصلی بین دو طرف (اسرائیل و حزب‌الله) در حمایت‌های مردمی آن‌هاست. شهروندان اسرائیلی مخالف جنگ هستند و از وقوع آن هراس دارند؛ در واقع، در شرایط بحرانی بیشتر به فکر فرار هستند؛ اما در مقابل، لبنانی‌ها، به‌ویژه در جریان حوادث اخیر، به شکلی حیرت‌آور از حزب‌الله حمایت کردند. در زمانی که انفجارها رخ داد، تمام اقوام و طوایف لبنان، اعم از سنی، شیعه، دروزی و حتی ارمنی‌ها، به کمک حزب‌الله شتافتند.

وی افزود: در حال حاضر جنگ شدیدی در جریان است، اگرچه این درگیری‌ها در مناطق محدودی اتفاق می‌افتد؛ با این حال، احتمال گسترش آن همچنان بسیار بالا است. حزب‌الله نیز به دلیل نگرانی از آسیب دیدن غیرنظامیان، تلاش می‌کند تا کنترل شده عمل کند.

اسرائیل مشروعیت خود را از دست داده و در معرض نابودی است

این تحلیلگر مسائل بین الملل در ادامه به تحلیل وضعیت رژیم صهیونیستی پرداخت و گفت: اسرائیل در حال حاضر اهرم‌های مشروعیت خود را چه در داخل و چه در سطح بین‌المللی از دست داده است و احتمال فروپاشی این رژیم در آینده‌ای نزدیک بسیار زیاد است.

وی افزود: اسرائیلی‌ها نه تنها در داخل فلسطین اشغالی بلکه در منطقه نیز هیچ‌گونه حمایت مردمی ندارند. مردم کشورهای عربی، از جمله اردن و مصر، به شدت مخالف حضور و ادامه حیات رژیم صهیونیستی هستند. همچنین در سطح جهانی، کشورهای متعددی مخالفت خود را با این رژیم ابراز کرده‌اند؛ به‌طوری‌که هفته گذشته در مجمع عمومی سازمان ملل، ۱۲۴ کشور جهان با صدور قطعنامه‌ای به اسرائیل اخطار دادند که ظرف یک سال آینده باید به اشغال فلسطین پایان دهند.

قنادباشی ادامه داد: پیش از این نیز ۱۴۳ کشور جهان به تشکیل دولت فلسطین رأی داده بودند. با توجه به اینکه در دنیا تنها ۱۹۴ کشور وجود دارد، زمانی که ۱۲۴ کشور به اسرائیل اخطار پایان اشغال فلسطین را می‌دهند، این موضوع نشان‌دهنده این است که اسرائیل در سطح بین‌المللی نیز حامیان چندانی ندارد؛ به‌ویژه در میان نخبگان دانشگاهی، که در دانشگاه‌های مهم جهان علیه اسرائیل اعتراض می‌کنند، این رژیم نه در داخل، نه در منطقه و نه در جهان، هیچ حامی جدی‌ای ندارد؛ تنها دولت‌مردان آمریکا و برخی از دولت‌مردان اروپایی به حمایت از اسرائیل ادامه می‌دهند؛ اما در مقابل، حماس حمایت گسترده‌ای دارد و حتی در سطح جهانی با توجه به این شرایط، اسرائیل به سمت نابودی پیش می‌رود.

تحلیلگر مسائل بین الملل گفت: اسرائیل در حال حاضر اهرم‌های مشروعیت خود را چه در داخل و چه در سطح بین‌المللی از دست داده است و احتمال فروپاشی این رژیم در آینده‌ای نزدیک بسیار زیاد است.