کامیون‌هایی که جان می‌گیرند

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از پایگاه خبری تحلیلی «کردتودی»، عبور و مرور کامیون و انواع آن در جاده‌های مواصلاتی کردستان به یک رویه معمول تبدیل شده است و هنوز فکری برای جداسازی مسیر این غول‌های بلند و کوتاه نشده است و هر روز خبری از واژگونی یا تصادفی با خودروهای سواری به گوش می‌رسد و متأسفانه خانواده‌ای داغدار می‌شوند.

شاید روزی که پروژه‌های صنعتی فولاد و پتروشیمی در این دیار کلید خورد باید به فکر توسعه زیرساخت‌های مهم‌تر مثل جاده و راه می‌بودیم و آینده‌نگری و افقی که برای شهرستان بیجار باید در نظر گرفته می‌شد تا زیر چرخ‌های سنگین حمل و نقل جاده‌ای و کارخانه‌ای له نشود، به وضعیت وحشتناک نزدیک نمی‌شد.

به هر حال هنوز با آن روزهای سخت و نگران کننده کمتر از ۲ تا سه سال فاصله داریم و اگر تصور کنیم که روزهای کار و فعالیت سال ۱۴۰۳ چگونه در این دیار سپری شده و یک کیلومتر از راه دسترسی بیجار به زنجان که سال‌هاست در مرحله افتتاح قرار دارد و امسال هم بهره‌برداری نشد، چگونه قرار است سه سال دیگر همه مسائل و مشکلات به سرعت حل و فصل شود.

در حال حاضر به صورت روزانه حدود ۲۰۰ دستگاه کامیون حمل سیمان در این شهرستان و از مسیر بیجار به تکاب بارگیری و سپس به سراسر کشور حمل و نقل می‌شود که اگر در خوش بینانه ترین حالت ممکن ۹۰درصد این کامیون‌ها از کنارگذر چنگیز قلعه مسیر خود را انتخاب کنند، بازهم همان ۱۰ درصد چاره‌ای ندارند که از وسط شهر بیجار عبور کنند.

بازهم روزانه بیش از ۲۰۰ دستگاه خودروی سنگین وظیفه تأمین آب مورد نیاز معدن صبانور را بر عهده دارند که آن‌هم باید هر روز از مسیر بیجار به زنجان بارگیری و با ورود به جاده‌های کم عرض و ناقص بخش کرانی، مشکلات جدی و بی‌شماری را هم برای ساکنین روستایی و هم مردم منطقه ایجاد کرده است.

در کمتر از ۲ سال دیگر بخش کرانی شهرستان به گام بزرگ صنعت فولاد کشور تبدیل می‌شود و با توسعه و بهره‌برداری پروژه فولاد و راه‌آهن در مسیر بیجار به زنجان و افتتاح کارخانه پتروشیمی در مسیر بیجار به دیواندره، بدون شک بر تعداد کامیون‌های حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای در این دیار افزوده خواهد شد و به یک اشتغال پایدار و پر طرف‌دار نیز مبدل می‌شود.

با توجه به مشکلات اقتصادی و نبود اشتغال کافی برای جوانان در شهرستان بیجار، نمی‌توان با بیان آسیب‌های بی‌شماری که همین توسعه صنعت بر پیکر این دیار می‌گذارد چشم پوشی کرد، مسئولینی که با افتخار و لبی خندان روبان قرمز افتتاحیه را پاره می‌کنند از همین امروز باید فکری برای جان مردم بکنند که قرار است با این خودروهای سهمگین مواجه روزانه داشته باشند.

راهکارها بسیار پر هزینه است، توسعه راه امروز یکی از پر هزینه‌ترین مسائل کشور محسوب می‌شود، تا زمانی که برای احداث یک کیلومتر راه بیش از ۴۰ میلیاردریالی اعتبار نیاز است، تصور آن برای چنین شهرستانی که بودجه و اعتبار زیادی ندارد، غیر قابل تصور است که در نزدیک‌ترین زمان ممکن به یک راهکار مناسب رسید.

از آینده به امروز اگر بیایم، در حال حاضر در شهر بیجار و هر گوشه و کناری که چشم کار می‌کند، یک کامیون یا در حال عبور از عرض کم خیابان است و یا در گوشه همین خیابان‌ها پارک شده است، این تعداد کامیون متعلق به شهروندان بیجاری است که شغل آن‌ها رانندگی با کامیون است و چاره‌ای ندارند که این وسیله را نزدیک محل سکونت خود پارک کنند.

 کامیون‌ها قانون ندارند

محمد الماسی شهروند بیجاری گفت: رانندگان کامیون هیچ قانونی را رعایت نمی‌کنند، خودتان می‌بینید که در ورودی شهر بیجار از سمت خیابان طالقانی، نتوانستند با اعمال قانون از ورود این کامیون‌ها به داخل شهر و منطقه مسکونی جلوگیری کنند و با ایجاد موانع بزرگ بتنی در انتهای بلوار، هم مشکلات جدی برای مردم عادی ایجاد کردند و هم عملاً از عبور کامیون‌ها نتوانستند جلوگیری کنند.

وی افزود: با ایجاد یک ورودی کوچک که خودروهای سواری معمولی نمی‌توانند به راحتی از آن عبور کنند، شهروندان و مسافرانی که خودروی شاسی بلند دارند هم نمی‌توانند از این مسیر عبور کنند؛ ولی کامیون‌داران با ورود خلاف جهت در مسیر مقابل، عملاً به این قانون بومی هم بی‌اعتنایی می‌کنند و بازهم مشکلات جدی‌تری برای مردم ایجاد می‌شود.

این شهروند بیجاری توضیح داد: در سراسر کشور هیچ کامیونی حق ندارد در ساعات ۶ صبح تا ۲۱ شب در محیط شهری وارد شود، این قانون توسط رانندگان بیجاری و حتی غیربومی به مسخره گرفته شده است، در هر ساعتی که دلشان بخواهد وارد شهر می‌شوند و انگار نه انگار بیجار هم شهر است و قانون یکی است.

وی افزود: پلیس راهور هم به تنهای نمی‌توانند در برابر این غول‌های بی شاخ و دُم نمی‌تواند ایستادگی کند و اگر هم بخواهند روی همین محور و این موضوع متمرکز شوند، مابقی شهر بی‌نظم خواهد شد و عملاً از سایر مسیرها کامیون‌ها وارد شهر می‌شوند و خسارات جبران ناپذیری به مردم وارد می‌شود.

 کامیون‌ها با جان مردم بازی می‌کنند

مینا ستاری خبرنگار بیجار گفت: متأسفانه بیجار به پارکینگ کامیون‌ها تبدیل شده است، شهروندان بیجاری هیچ علاقه‌ای به پارک خودروی سنگین در پارکینگ‌های خارج شهر ندارند و انگار این خودروی بزرگ و سنگین، موتورسیکلت است که باید دقیقاً درب منزل پارک شود و روز بعد سوار شوند بروند سرکار.

وی افزود: سال گذشته بود که یک خانواده غیر بومی که از کمربندی برای عبور استفاده کرده بودند هنگام رسیدن به یک سرعت‌گیر از مسیر مستقیم خارج می‌شود و با سرعت زیاد به کامیونی که پس از سرعت‌گیر پارک شده بود برخورد کرد و موجب کشته شدن سرنشین خودرو یک بانوی میان سال بود شد.

خبرنگار بیجار ادامه داد: پلیس راهور با مشاهده این صحنه، مقصران حادثه را برابر اعلام کرد، ولی مقصر اصلی راننده خودروی سنگین بود که در محدود شهر و دقیقاً پس از سرعت گیر پارک کرده بود، اگر به جای این خودروی سنگین یک خودروی سواری پارک بود بدون شک کشته نمی‌داد و این خسارت جبران ناپذیر به یک خانواده وارد نمی‌شد.

وی افزود: چند شب گذشته هم یک خودروی سواری که سرعت زیادی هم داشت به علت عدم توانایی در هدایت خودرو منحرف شد و با همان سرعت به پشت کامیون پارک شده در خیابان برخورد کرد و جان به جان تسلیم کرد، حالا بازهم اگر به جای این کامیون یک دستگاه سواری پارک شده بود، این خانواده که تک فرزندشان را از دست داده بودند، داغدار نمی‌شدند.

ورود ممنوع با پارک ممنوع

عباس فرجوند شهروند بیجاری گفت: وقتی قانون می‌گوید ورود کامیون به داخل شهر ممنوع است و این قانون برای همه رانندگان یکسان است و قرار نیست هرکسی که در هر شهری زندگی می‌کند می‌تواند مجوز ورود ممنوع داشته باشد، در شهر بیجار هر کسی در هر نقطه‌ای که زندگی می‌کند دوست دارد کامیون جلوی چشمش باشد.

وی افزود: تا مادامی که رانندگان کامیون که همشهری ما هستند به خطراتی که همین خودروها برای مردم دارند را درک می‌کنند و ذره‌ای خود را در غم و مسائل خانواده‌های داغدار شریک می‌دانستند، امروز کمترین مشکلی که با آن روبه رو بودیم، تلفات جانی در شهر با کامیون‌های پارک شده بود.

فرجوند گفت: این روزهای که در شهر دور می‌زنیم و سر هر کوچه خیابانی یک کامیون پارک شده که این حالت و وضعیت، امروز در یک سطح خطرناک قرار دارد و با افزایش تردد دانش‌آموزان در فصل بازگشایی مدارس و تردد بیشتر خانواده‌ها با خودرو و پیاده روی، حادثه در کمین مردم است و مقصر اصلی این جنایت هستند.

وی ادامه داد: در حال حاضر بیشتر رانندگان کامیون در شرکت سیمان کردستان و فولاد صبانور فعالیت دارند، حالا اگر سایر پروژه‌های صنعتی و اقتصادی رونق پیدا کند و به بهره‌برداری برسد، تصور اینکه چه تعداد کامیون جدید در کوچه پس کوچه‌های شهر تردد می‌کنند و در نهایت در همین خیابان و کوچه‌های باریک و تنگ، پارک می‌شوند.

بیجار، شهری که سال‌هاست زیر چرخ‌های سنگین و بزرگ کامیون‌های چند محور له شده است و هر روزی که می‌گذرد بر تعداد آن‌ها افزوده می‌شود، شهری که بیشترین تلفات جانی و تصادفات جاده‌ای را به جان خریده تا شاید روزی از راه برسد که فکری برای این اشتغال‌زایی بشود.