حمله موشکی ایران، گامی به سوی توقف جنایات رژیم صهیونیستی/ ایرانیان انسجام سرزمینی و اتحاد هویتی دارند

کیومرث یزدان‌پناه، کارشناس مسائل بین‌الملل، در گفتگو با خبرنگار  شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا با اشاره به حمله موشکی ایران علیه مواضع رژیم صهیونیستی در مناطق اشغالی، اظهار داشت: این اتفاق ارزشمند را به مردم شریف ایران تبریک و تهنیت عرض می‌کنم و امیدوارم این اقدام از منظر راهبردی، اثر بازدارندگی خود را به شکلی برق‌آسا و در کوتاه‌ترین زمان ممکن در منطقه بگذارد؛ شاید این اقدام بتواند بحرانی را که به نوعی افسارگسیخته سراسر منطقه را در بر گرفته بود، کنترل کند و یا دست‌کم آتش‌بس برقرار شود؛ همچنین، امیدوارم این رژیم گستاخ، بی‌رحم و سنگدل وادار به توقف جنایات انسانی و ضد بشری در سرزمین‌های اشغالی شود.

اسرائیل کنشگری بی‌ربط در منطقه غرب آسیاست

وی افزود: واقعیت این است که اسرائیل یک کنشگر بی‌ربط در منطقه غرب آسیاست؛ کنشگری که توسط قدرت‌های بزرگی نظیر آمریکا برساخته شده و عملاً در حال اجرای نقش آن‌ها برای دستیابی به اهدافی در آینده منطقه ماست؛ با این حال، این رژیم به خشن‌ترین و بی‌رحمانه‌ترین شکل ممکن عمل می‌کند. اسرائیل نزدیک به یک سال است که جنگی نابرابر و ناتراز را در منطقه آغاز کرده و مردم بی‌دفاعی را هدف قرار داده که حتی از دسترسی به نیازهای اولیه زندگی محروم هستند و تحت محاصره قرار دارند و این شرایط غیرقابل قبول است.

وی ادامه داد: جامعه بشری در یک فرایند منفعل و مرگبار فرو رفته است و نهادهای بین‌المللی عملاً هیچ اقدامی نمی‌توانند انجام دهند؛ حتی قادر نیستند جلوی سخنرانی رهبر یاغی اسرائیل در مجمع عمومی سازمان ملل متحد را بگیرند که پشت تریبون سازمان ملل بسیاری از کشورهای مستقل، از جمله ایران، را تهدید می‌کند.

این تحلیگر مسائل بین الملل با بیان اینکه اسرائیلی‌ها گمان می‌کردند که با ترور سید حسن نصرالله، رهبر برجسته و شاخص عملیاتی و راهبردی محور مقاومت، اولین خاکریز مقاومت را شکسته‌اند، تصریح کرد: آن ها تصورشان این بود که در سریع‌ترین زمان ممکن تمام اجزای این محور از هم فرو خواهد پاشید. برای رسیدن به این هدف، برنامه‌ای سه‌مرحله‌ای را دنبال کردند که مرحله اول، هدف قرار دادن فرماندهان ایرانی که به دعوت کشورهای منطقه برای مشاوره و کمک نظامی در آنجا حضور داشتند، مرحله دوم هدف قرار دادن مهمان دیپلماتیک ایران، یعنی آقای اسماعیل هنیه در پایتخت کشورمان و مرحله سوم، ضربه زدن به هسته اصلی مقاومت یعنی حزب‌الله لبنان، بنابراین ایران باید در مقابل این تهدیدات، اقدامات متقابلی را انجام می‌داد.

وی با تاکید براینکه ضروری است که ابعاد این عملیات برای افکار عمومی به خوبی توجیه شود و با هر دستاوردی که به دست می‌آید، مردم آگاه شوند، گفت: از زمان پیروزی انقلاب اسلامی، ایران همواره حامی مستضعفان به خصوص مسلمانان مظلوم بوده است؛ به‌ویژه در منطقه غرب آسیا که مسلمانان بی‌دفاع در برابر تعدی و ظلم عمیق یک رژیم اشغالگر قرار دارند؛ این رژیم، که کنشگری بی‌ربط و دست‌نشانده قدرت‌های بزرگ است، به نوعی وسیله نامطلوبی در این منطقه محسوب می‌شود که افسار پاره کرده است.

گستاخی اسرائیل در تهدید ایران

یزدان‌پناه در ادامه افزود: این رژیم با گستاخی هر چه تمام‌تر در توییت‌های خود ایران را تهدید می‌کند و مدعی می‌شود که قصد آزادسازی ایران را دارد و حتی رهبری ایران را تهدید می‌کند؛ در برابر این کنش‌های برق‌آسا، واکنش سریع و متناسب لازم است. عدم واکنش سریع و مناسب می‌تواند به تخریب ساختارهای ژئوپولیتیکی کشورمان، به‌ویژه در حوزه دفاع و امنیت سرزمینی منجر شود. دفاع از مردم فلسطین و لبنان یک بحث است، اما فراتر از آن، تعرض به تمامیت ارضی و امنیت ملی ما و تهدید به تسویه حساب با حیثیت و غیرت ایرانی است.

وی اضافه کرد: ایرانیان در طول تاریخ به عدم تسلیم در برابر بیگانگان شناخته شده‌اند؛ در عرصه سیاست، تبسم و لبخند مشکلی ندارد، البته به شرطی که متقابل باشد و به دستاوردی برسد، اما در صحنه میدان قوانین خاص خود را دارد؛ در این زمینه تعارف معنا ندارد. زمانی که تهدیدات علیه کل ساختارهای کشور، از اصالت حاکمیتی تا رهبری، شدت می‌گیرد، باید واکنشی هم‌سطح و حتی بالاتر نشان داد.

ایران متحد در برابر تهدیدات خارجی

کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به سخنان لاریجانی که گفته بود «ایران هرگز تمایلی به جنگ ندارد و ضرورتی هم برای آن نمی‌بیند»، اظهارات مشابهی ارائه داد و عنوان کرد: من نیز مخالف جنگ هستم، اما نمی‌توان فقط سکوت کرد و اجازه داد هر کاری انجام شود. ایران، عراق، لبنان، افغانستان یا فلسطین نیست که بتوانند خواسته‌های نامشروع خود را تحمیل کنند. هرچند ممکن است در ایران اختلاف‌نظرهای عمیقی باشد، اما در برابر چنین تهدیداتی، همه مردم ایران متحد عمل می‌کنند.

وی اضافه کرد: ایرانیان انسجام سرزمینی و اتحاد هویتی دارند و مطمئناً استقبال می‌کردند اگر اسرائیل با ایران مرز مشترک داشت یا مرزهایش ۵۰۰ کیلومتر از ایران فاصله داشت. تردیدی نیست که میلیون‌ها رزمنده داوطلب در ایران آماده بودند تا با این رژیم رویارو شوند و اجازه ندهند این حجم از گستاخی و تعرض ادامه یابد.

یزدان‌پناه در پایان با اشاره به اینکه اکنون دو حالت ممکن است رخ دهد، تصریح کرد: یا این وضعیت بحرانی‌تر می‌شود که ما باید برای هر سناریویی آماده باشیم، یا شرایط به‌گونه‌ای دیگر تغییر می‌کند؛ این جنگ تنها اسرائیل نیست بلکه اسرائیل با پشتیبان‌هایی که متاسفانه برای رسیدن به اهدافشان آن را پیش انداخته‌اند، منطقه را به آتش کشیده‌اند تا مثلا نظم جدیدی را برقرار کنند؛ اما با چنین رویکردهایی نه تنها نظم جدیدی برقرار نمی‌شود، بلکه باقی‌مانده نظم نیز از بین می‌رود و شرایط در منطقه بسیار دشوارتر خواهد شد.

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: امیدوارم حمله موشکی ایران؛ رژیم گستاخ، بی‌رحم و سنگدل صهیونیستی را وادار به توقف جنایات انسانی و ضد بشری در سرزمین‌های اشغالی کند.