صانعی: از حالا باید برای جام‌جهانی برنامه بریزیم/ تقوی: جامعه فوتسال «اصولی» را برنمی‌تابد

به گزارش شبکه اطلاع رسانی دانا؛ تیم ملی فوتسال ایران در رقابت های جام جهانی 2024 ازبکستان پس از کسب ۳ پیروزی در مرحله گروهی مسابقات برابر ونزوئلا، گواتمالا و فرانسه، در مرحله یک هشتم نهایی با نتیجه ۴ بر ۳ مغلوب مراکش شد و وداع زودهنگامی با این مسابقات داشت.

علی صانعی، کارشناس و سرمربی پیشین تیم ملی، در خصوص شرایط تیم ملی ایران در جام جهانی گفت: ما وقتی به جام جهانی می رویم نباید ۶ ماه قبل برنامه ریزی ها را شروع کنیم. اگر می خواهیم به جام جهانی بروید باید حداقل دو سال قبل برنامه ریزی کنیم و اعتقاد دارم برای جام جهانی بعدی باید از همین الان کار خود را آغاز کنیم. با یک بار وقتی در سال ۲۰۰۸ خواستیم به جام جهانی برویم با آقای لوپز به هتل لاله رفتیم و جلسه گذاشتیم و به ما گفت برنامه تیم ما برای سال آینده کاملاً پر و مشخص است و با کلی مذاکره و صحبت توانستیم یک بازی دوستانه با آنها انجام دهیم.

وی که در برنامه تخصصی فوتسال شبکه ورزش حضور یافته بود، گفت: ما وقتی بازی های آسیایی کویت را از دست دادیم باید از همان موقع برای بازی های آسیایی بعدی و جام جهانی برنامه ریزی می کردیم. ما می خواهیم برای سکو برنامه ریزی کنیم؟ برای این کار باید برای بازی با برزیل و آرژانتین و اسپانیا و پرتغال برنامه ریزی می کردیم. کمیته فوتسال با تمام مشکلاتی که فدراسیون فوتبال داشت در همه فیفادی ها بازی داشتیم. حالا اینکه انتخاب کردیم با چه تیم هایی بازی کنیم استراتژی و دستوالعمل کادر فنی بوده است.

سرمربی پیشین تیم ملی گفت: باید در فیفادی ها با تیم های بالاتر از خودمان بازی می کردیم. البته مشکلات خاصی هم هست که برخی کشورها به کشور ما نمی آیند. بعد از قهرمانی در جام ملت های آسیا، کادر فنی ترجیح داد تیم استراحت کند و ۶ هفته لیگ برگزار شود. به نظر من اگر هم بازی با کرواسی برگزار می شد هرچند بی تاثیر نبود اما تاثیر زیادی هم روی تیم ما نداشت. ما برای جام جهانی باید از دو سال قبل برنامه ریزی کنیم و ۳ ماه قبل از جام جهانی تیم در اختیار کادر فنی باشد.

همچنین اکبر تقوی، پیشکسوت و کارشناس فوتسال، در خصوص شرایط تیم ملی گفت: اعتقاد دارم در مدیریت تیم ملی مشکلات و نقاط تاریک وجود دارد. وقتی شرایط تیم ملی را کنکاش می کنیم می بینیم اختلاف نظرهایی در بین بازیکان وجود دارد که گاهی در رسانه ها هم به آن پرداخته شده است و سوالی که پیش می آید این است که مدیریت تیم ملی کجای کار قرار می گیرد.

وی ادامه داد: در جام جهانی قبل هم که آقای ناظم الشریعه حضور داشت، مشکلاتی برای یکی از بازیکنان پیش آمد و بزرگان تیم ملی و مدیران تیم نتوانستند موضوع را حل و فصل کنند و جایی ضربه خوردیم که به لحاظ نفر کم آورد.

این کارشناس فوتسال گفت: ارکان مدیریت تیم ملی باید پاسخگو باشند. شنیدیم که تیم در ازبکستان دچار حواشی شد. علاوه بر این، در بحث تیم ملی گاهی برخی افراد را چنان بزرگ می کنیم و به آن جایگاه می دهیم که مدیر تیم هم نمی تواند کاری کند و کسی جرات نمی کند حرفی بزند. اعتقاد دارم آقای اصولی زحمات خود را کشیدند اما چون از جنس فوتسال نبود هرکاری هم کنند باز هم به او خورده می گیرند.

وی ادامه داد: جامعه فوتسال حضور آقای اصولی را به عنوان رییس کمیته فوتسال برنتابید. بعضی از مدیران و مربیان کنونی فوتسال، کار خود را از تیم ملی شروع کردند. آقای شمسایی نام بزرگی دارد و شناسنامه فوتسال ما است. اعتقاد دارد شمسایی با تمام بزرگی که دارد باید بزرگی بیشتری به خرج می داد. این تیم می توانست راحت به مراحل بالاتر صعود کند و به راحتی در جمع ۴ تیم پایانی باشیم.

پیشکسوتان و کارشناسان فوتسال ایران درباره عملکرد ضعیف تیم ملی در جام جهانی فوتسال اظهارنظر کردند.