تأثیر تشدید تنش‌ها بر قیمت نفت/ ۵۰ درصد نفت مورد نیاز رژیم صهیونیستی از خارج تأمین می‌شود

حسن مرادی، کارشناس انرژی، در گفتگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ با اشاره به قیمت نفت اظهار کرد: هر اتفاقی در عالم سیاست و اقتصاد، ناگزیر در قیمت نفت منعکس می‌شود و با توجه به حساسیت منطقه غرب آسیا، این تغییرات در تمام جهان اثرگذار خواهد بود.

جنایات رژیم صهیونیستی از حافظه تاریخی دنیا پاک نخواهد شد

وی با اشاره به وضعیت تنش‌زا فعلی در منطقه افزود: امیدوارم که سران دنیا عاقلانه رفتار کنند و با وجود پشتیبانی‌های همه‌جانبه از رژیم صهیونیستی، این رژیم را وادار کنند که از بازی با انبار باروت دست بردارد و دست از بازی با دم شیر بکشد.

این کارشناس حوزه نفت و انرژی با اشاره به جنایت‌های رژیم صهیونیستی افزود: رژیم صهیونیستی در یک سال اخیر در نوار غزه دست به بزرگ‌ترین جنایت‌ها زده است و موازین بین‌المللی را بر هم زده که این عملکرد هرگز از حافظه تاریخی دنیا پاک نخواهد شد.

حسن مرادی در رابطه با افزایش قیمت انرژی ادامه داد: اقدامات این رژیم تاکنون باعث شده قیمت نفت حدود ۳ دلار در هر بشکه افزایش پیدا کند.

همکاری اوپک و عربستان سعودی در جلوگیری از تنش قیمت‌ها

وی اضافه کرد: این افزایش قیمت در حالی است که اوپک و عربستان سعودی تا حدودی با جمهوری اسلامی همراه هستند و با وجود اینکه آنها نمی‌خواهند قیمت نفت در نتیجه این تنش‌ها افزایش پیدا کند، به نظر می‌رسد که تاکنون به واسطه این عملکرد دنیا از افزایش شدید قیمت نفت مصون مانده است.

این کارشناس حوزه انرژی افزود: در صورت ادامه تنش‌ها و اگر رژیم صهیونیستی دست به آتش‌بازی بزند، بالانس نسبی که در حوزه انرژی در دنیا برقرار است بر هم خواهد خورد و قطعاً قیمت‌ها به شدت بالا خواهد رفت که موجب زیان بیشتر کشورهای غربی خواهد شد و این زیان به مصرف‌کننده‌ها منعکس می‌شود.

تأثیر افزایش تولید نفت روسیه بر ثبات بازار نفت

مرادی در ادامه با اشاره به افزایش تولید نفت روسیه گفت: با توجه به تحریم‌های غرب علیه روسیه و نیاز روسیه به درآمدهای ارزی و صادراتی با همکاری‌ها و هماهنگی اوپک پلاس، سعی شده مسائل را مدیریت کنند و از بروز فشار بر بازار جهانی نفت جلوگیری کنند.

وی با اشاره به انتظار افزایش بیشتر قیمت نفت، اضافه کرد: انتظار می‌رفت قیمت نفت در نتیجه شدت تنش‌ها بیشتر افزایش پیدا کند و یک حرکت معنی‌داری در زمینه افزایش قیمت نفت را شاهد باشیم که این اقدام روسیه بی‌تأثیر بر ثبات نسبی قیمت‌ها جهانی نبوده است.

وی افزود: در صورت افزایش بیشتر تولید نفت روسیه این اقدام می‌تواند باعث خنثی شدن فشار و تبعات جنگ شود و در ثبات قیمت نفت موثر باشد.

فصل سرما و تأثیر بر بازار انرژی

وی با اشاره به نزدیکی فصل سرما و اقدامات شرکت‌های انرژی برای ذخیره نفت ادامه داد: با توجه به تعادل نسبی در وضعیت هوا و اینکه هنوز سرما شدت نگرفته است، شرکت ها هنوز اقدام به خرید نفت نکرده اند، مگر اینکه در لایه‌های جوی تغییری ایجاد شود و کاهش دما اتفاق بیفتد، در نتیجه باعث شدت گرفتن ضریب ذخیره‌سازی و اثرگذاری بر قیمت جهانی نفت شود. با وجود اینکه هنوز به این مرحله نرسیده‌ایم، ولی این تأثیر اجتناب‌ناپذیر است.

حدود پنجاه درصد نفت مورد نیاز رژیم صهیونیستی از خارج تأمین می‌شود

این کارشناس انرژی با اشاره به نیاز مبرم رژیم صهیونیستی به تأمین نیمی از نفت مصرفی خود از بازار نفت، گفت: با توجه به افزایش تنش‌ها، حتماً این رژیم از این ناحیه آسیب‌پذیر است و در صورت اقدام ایران در هدف قرار دادن چاه‌های نفت، این رژیم آسیب جدی خواهد دید.

تأمین نفت رژیم صهیونیستی و واکنش ایران

این کارشناس به تأمین نفت رژیم صهیونیستی از سوی برخی همسایگان ایران اشاره کرد و گفت: «ما همواره حساب این رژیم را از همسایگان خود جدا کرده‌ایم و  با وجود اینکه برخی از همسایگان ما برخلاف موازین عقلایی عمل می‌کنند و به دشمن ما کمک می‌رسانند، ما از انجام اقدامات تلافی‌جویانه خودداری کرده‌ایم، اما اگر این تنش‌ها ادامه یابد، یکی از اقداماتی که ایران ممکن است انجام دهد، انسداد راه‌های ورود انرژی خواهد بود که تأثیر قابل‌توجهی بر بازار نفت و رژیم صهیونیستی خواهد داشت.

اقدامات احتمالی ایران در صورت تشدید تنش‌ها

وی با اشاره به اقدامات احتمالی ایران در صورت افزایش تنش‌ها، گفت: انسداد تنگه هرمز و تنگه باب‌المندب به روی کشتی‌های حامل انرژی به سمت رژیم صهیونیستی یکی از این اقدامات خواهد بود. این اقدام می‌تواند منجر به افزایش قیمت نفت، بالا رفتن بهای بیمه کشتی‌های تجاری و افزایش هزینه‌های کشتی‌رانی شود که در نهایت بار مالی زیادی را به رژیم صهیونیستی تحمیل خواهد کرد.

وی در پایان گفت: این عملکرد مشابه اقداماتی است که در سال گذشته توسط حوثی‌های یمن با هدف قرار دادن محموله‌های انرژی در دریای سرخ و تنگه باب‌المندب انجام شده است.

یک کارشناس انرژی با اشاره به واکنش نفتی ایران به تنش‌های منطقه گفت: هر اتفاقی که در عالم سیاست و اقتصاد رخ بدهد، ناگزیر در قیمت نفت منعکس می‌شود.