آموزش مهارت‌های شغلی؛ کلید موفقیت سربازان بعد از خدمت

سردار تقی مهری، رئیس سازمان وظیفه عمومی فراجا در گفتگو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا، با اشاره به مدت زمان خدمت سربازی اظهار داشت: مدت زمان خدمت سربازی به‌طور مشخص از ۲۴ ماه به ۲۱ ماه کاهش یافته است؛ برای افرادی که در مناطق مرزی خدمت می‌کنند، این مدت ۱۵ ماه و برای افرادی که در مناطق مراقبت ویژه مرزی فعالیت می‌کنند، به ۱۴ ماه کاهش یافته است. همچنین، افرادی که در محدوده بومی خود خدمت می‌کنند، ۲۱ ماه و برای افرادی که در مناطق غیربومی فعالیت دارند، مدت خدمت ۱۸ ماه خواهد بود.

تسهیلات ویژه برای سربازان مهارت‌آموخته

وی با بیان اینکه سربازان منقضی خدمت که دوره مهارت‌آموزی را طی کرده‌اند، می‌توانند بعد از اتمام خدمت سربازی وام اشتغال دریافت کنند، افزود: ثبت‌نام‌ها برای امسال تقریباً به پایان رسیده و افرادی که ثبت‌نام کرده‌اند، می‌توانند منتظر دریافت وام خود باشند. حداکثر مبلغ وام خوداشتغالی که بانک‌ها برای سربازان منقضی خدمت در سال گذشته و امسال در نظر گرفته اند، ۱۵۰ میلیون تومان است.

سردار مهری با بیان اینکه موضوع مهم دیگر، ایجاد قرارگاه مهارت‌آموزی شغلی در ستاد کل نیروهای مسلح است، تصریح کرد: در حال حاضر ما پیگیر ارتباط‌مان با بانک‌ها هستیم؛ معاونین اقتصادی استانداران برابر توافق‌هایی که با ستاد کل نیروهای مسلح و وزیر کشور انجام شده، مسئول کارگروه اشتغال سربازان منقضی خدمت هستند؛ دبیر این کارگروه نیز بر عهده وظیفه عمومی استان‌هاست.

وی در ادامه درخصوص بهبود شرایط خدمت سربازی و افزایش انگیزه سربازان گفت: در دوره‌های آموزشی برای سربازان، موضوع سبک زندگی با همکاری هلال احمر مورد توجه قرار گرفته است؛ در این راستا، آموزش‌های امدادی، خودامدادی، دگرامدادی، سواد رسانه‌ای، مسائل حقوقی و مالی، همچنین آموزش مهارت‌های شغلی ارائه می‌شود. این مهارت‌ها در حوزه‌های مختلفی مانند کشاورزی، صنعت، فناوری اطلاعات، تعمیرات لوازم خانگی و تعمیرات تلفن همراه به سربازان آموزش داده می‌شود.

رقابت مهارتی سربازان در ۲۰ رشته؛ از شهرستان تا سطح ملی

رئیس سازمان وظیفه عمومی فراجا در ادامه بیان کرد: خوشبختانه در تمامی پادگان‌های نظامی کشور، از جمله نیروهای انتظامی مرزبانی، ارتش جمهوری اسلامی ایران، سپاه پاسداران و وزارت دفاع، کارگاه‌های مهارت‌آموزی برگزار می‌شود؛ این کارگاه‌ها به کلیه سربازان امکان می‌دهد تا پس از شرکت در فعالیت‌های آموزشی، مهارت‌های لازم را کسب کنند. پس از اتمام این دوره‌ها و قبول شدن در آزمون‌های آنلاین، با همکاری سازمان فنی و حرفه‌ای و نیروهای مسلح، آموزش‌ها به‌صورت مؤثر انجام می‌شود.

سردار مهری در پایان با بیان اینکه امسال همچنین یک مسابقه در سطح شهرستان، استان و کشور در حدود ۲۰ رشته مختلف برای سربازان پیش‌بینی شده است، گفت: این مسابقات با هدف انتخاب برگزیدگان در نظر گرفته شده و دوره‌های آموزشی متفاوتی را شامل می‌شوند، ولی در کل هدف اصلی این برنامه‌ها، ارتقاء مهارت‌های شغلی سربازان است تا پس از پایان خدمت، بتوانند از تسهیلات بانکی نیز بهره‌مند شوند.

رئیس سازمان وظیفه عمومی فراجا گفت: آموزش مهارت‌های شغلی به سربازان، مسیری نوین برای ارتقاء توانمندی‌های فردی و ورود موفق به بازار کار پس از پایان خدمت نظام وظیفه است.