به گزارش خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مرکز جامع اطلاعرسانی برخط پلیس راهور تهران بزرگ، صبح امروز (چهارشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۳)، با حضور سردار تیمور حسینی رئیس پلیس راهور فراجا در مرکز اطلاعرسانی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ افتتاح شد.
در این مراسم همچنین سردار مصدق جانشین پلیس تهران و سرهنگ سیدابوالفضل موسویپور و جمعی دیگر از مقامات حضور داشتند.
مرکز اطلاعرسانی برخط پلیس راهور؛ اولین در خاورمیانه
سرهنگ سید ابوالفضل موسویپور در این مراسم با بیان اینکه این مرکز، اولین مرکز از این نوع در میان کشورهای خاورمیانه است، اظهار داشت: تا کنون هیچ مرکزی مشابه آن در این منطقه افتتاح نشده است، ایجاد مرکز جامع، حاصل اتاق فکر ماموران ما در سال گذشته بود که در این راستا، مطالعات تطبیقی با سایر کشورها انجام شد.
وی با اشاره به اینکه در مرکز جامع اطلاعرسانی برخط پلیس راهور تهران بزرگ، خدمات به صورت برخط به شهروندان ارائه میشود، تصریح کرد: تصادف، ترافیک و خرابی ماشین، آب گرفتگی معابر و… تمام اطلاعات به صورت برخط به مردم ارائه میشود.
سرهنگ موسویپور همچنین اعلام کرد که این سامانه از اسفندماه سال گذشته به صورت آزمایشی فعال بوده و اکنون رسماً افتتاح شده است.
وی در ادامه بیان کرد: آموزشهای مختلف از جمله راهنمایی و رانندگی برای ناشنوایان و آموزشهای ترافیکی برای کودکان نیز در این سامانه قرار دارد. همچنین انیمیشن سیا ساکتی" برای ارتقای فرهنگ ترافیک در دسترس خواهد بود. خدمات مربوط به استعلام خودروی توقیفی، نمرات و وضعیت توقیفی نیز به صورت آنلاین برای شهروندان فراهم شده است.
سرهنگ موسویپور گفت: استفاده از هوش مصنوعی برای مدیریت ترافیک در این سامانه برنامهریزی شده و انتظار میرود این قابلیت طی یکسال آینده به مرکز جامع اضافه شود.
مدیریت یکپارچه و هوشمند، نیاز اصلی حمل و نقل تهران
سردار تیمور حسینی، رئیس پلیس راهور فراجا، نیز در این مراسم اظهار داشت: بسیار خوشحالیم که توانستیم با افتتاح این مرکز گام مهمی در بهبود مدیریت ترافیک و حمل و نقل تهران برداریم، تهران به عنوان پایتخت جمهوری اسلامی ایران از اهمیت ویژهای، بهخصوص در زمینه حمل و نقل و ترافیک برخوردار است.
وی اشاره کرد که روزانه بیش از ۲۰ میلیون جابهجایی در تهران صورت میگیرد که این آمار به خوبی نشاندهنده حجم بالای تعاملات روزانه است، این حجم از حمل و نقل نیازمند مدیریت هوشمند و یکپارچه است و روشهای سنتی دیگر جوابگو نخواهند بود.
حسینی افزود: یکی از مشکلات اصلی سیستمهای مختلف، عدم تمرکز بر نتایج واقعی و ملموس برای مردم است، بنابراین، باید به سمت مدیریت یکپارچه و همافزا پیش برویم و این مرکز جدید نمونهای از چنین رویکردی است.
وی درباره ویژگیهای پلیس حرفهای بیان کرد که پیشبینیپذیری یکی از مهمترین ویژگیهای آن است، به گونهای که مردم از قبل بتوانند برنامهها و اقدامات پلیس را پیشبینی کنند و این مرکز نقشی کلیدی در افزایش این پیشبینیپذیری ایفا خواهد کرد.
همچنین تأکید کرد که این مرکز میتواند به مردم آموزشهای لازم را درباره فرآیندهای مربوط به تصادفات، قوانین بیمه و حقوق آنان ارائه دهد.
در خاتمه، سردار حسینی از همه کسانی که در راهاندازی این مرکز نقش داشتند، به ویژه سرهنگ موسویپور، تشکر کرد و ابراز امیدواری کرد که این اقدام به مدیریت هوشمندتر ترافیک و حمل و نقل تهران کمک کند.
گفتنی است، آدرس این سامانه tehran.rahvar۱۲۰.ir میباشد.