اقتصاد رژیم صهیونیستی با توجه به تنش های منطقه در چه بحرانی فرو رفته است؟

داریوش صفر نژاد کارشناس دیپلماسی اقتصادی بین الملل در گفتگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا در خصوص جنگ غزه و آسیب های اقتصادی وارد شده به این رژیم، اظهار کرد: در ابتدای امر و برای مقدمه باید مد نظر داشته باشیم که 76 سال قبل از 102 کشور دنیا صهیونیست ها با دادن وعده های اقتصادی یهودیان را در این کشور جمع کردند و ساکنین عرب زبان این منطقه را با زور و کشتار از آنجا راندند.

وی ادامه داد: رژیم صهیونستی امروز یک واحد مستقل نیست و حیاط خود را از پشتیبانی کشورهایی نظیر امریکا و آلمان و انگلیس و فرانسه و هلند و بلژیک و دانمارک و کشورهایی که تا دیروز از صدام و کشورهای استعمارگر حمایت می کردند امروز فرزندی را به نام رژیم سهیونیستی به خاورمیانه تحمیل کرده اند لذا در تحلیل های اقتصادی نباید برای این رژیم یک هویت مستقل را در نظر گرفت.

این کارشناس اقتصاد بین الملل توضیح داد: عمده درآمدی که رژیم صهیونیستی را تا به امروز در این ۷۶ سال سرپا نگه داشته کمک‌های مستقیم خارجی که آمریکا و انگلستان و آلمان و فرانسه و اقوام و انصارشان به این رژیم تخصیص می دهند بوده است.

وی افزود: امروز پس از سالیان سال هنوز برای اینکه با تغییر دولت ها در این کشورهای ثالت این کمک‌ها به رژیم صهیونیستی دچار فراز و نشیب و کاهش نشود در این کشورها مالیات های مردمی و حتی برای شرکت های حقیقی حقوقی به صورت مستقیم محل مصرف مالیات های دریافتی تعریف شده و این مالیات مستقیما در قالب حسابی که رژیم صهیونیستی هر زمان اراده کند این مبلغ را برداشت کند واریز می شود.

صفرنژاد توضیح داد: کمک ها به این رژیم اینگونه نیست که یک باره و در یه مقطعی در سال قابل بهره برداری توسط رژیم باشد بلکه یک حسابی رو براش باز کردند و برای این رژیم ساز و کار و نظمی رو در مجموعه خودشان و در کشورهایی که ذکر کردم اندیشیدن که این رژیم در مسائل مالی دست بازی را داشته باشد و زملن و مکان و پاسخگویی برای برداشت از آن حساب مطرح نباشد.

وی گفت: البته پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد هزینه‌های بودجه‌ای رژیم صهیونیستی از ۵.۴ میلیارد دلار به ۶.۲ میلیارد دلار افزایش خواهد یافت. وزارت دارایی در ابتدا به کمک ۴.۹ میلیارد دلاری آمریکا اتکا داشت، اما این کمک به تعویق افتاده و به نظر نمی‌رسد به‌زودی به اسرائیل منتقل شود. همچنین، آمریکا محدودیت‌های متعددی برای استفاده از این منابع مالی وضع کرده که در حال حاضر در حال مذاکره است.

این کارشناس افزود: کسری بودجه پیش‌بینی‌شده برای سال ۲۰۲۴ که ابتدا ۰.۸ درصد بود، به دلیل جنگ و افزایش هزینه‌ها به ۶.۶ درصد رسیده است. با وجود افزایش درآمدها، کسری مالی فعلی به ۷.۷ تا ۸ درصد تولید ناخالص داخلی می‌رسد.

وی تصریح کرد: گشایش جبهه جدیدی در لبنان نیاز فوری به افزایش بودجه دفاعی را به همراه دارد. ارتش اسرائیل چهار لشکر را در شمال مستقر کرده و هزینه‌های ذخیره نیروها به‌سرعت افزایش می‌یابد. برآورد هزینه جمع‌آوری این نیروها بین ۵۴۴ میلیون دلار تا ۱.۳۶ میلیارد دلار است که در بودجه ۲۰۲۴ گنجانده نشده است.

وی در ادامه گفت: هزینه‌های دیگر مرتبط با جبهه شمالی تأثیر فوری بر بودجه امسال ندارند، اما بر بودجه سال آینده اثر خواهد گذاشت. مقامات وزارت دارایی اذعان دارند که مشکل اصلی به جریان نقدی مربوط می‌شود و کمک‌های آمریکا در نهایت به‌دست خواهد رسید.

صفر نژاد افزود: ایالات متحده قرار بود ۸.۷ میلیارد دلار به رژیم صهیونیستی تخصیص دهد که از این مبلغ، ۳.۵ میلیارد دلار به‌صورت منعطف است. با این حال، این کمک‌ها نیز به تأخیر افتاده‌اند و به نظر می‌رسد در سال مالی جاری به اسرائیل منتقل نخواهند شد.

این کارشناس دیپلماسی اقتصادی، به نقل از حسابدار کل وزارت دارایی رژیم صهیونیستی گفت: کسری بودجه این رژیم در دوازده ماه گذشته به ۸.۵ درصد تولید ناخالص داخلی، معادل ۴۵.۱۵ میلیارد دلار رسیده است. این افزایش عمدتاً به هزینه‌های بالای سیستم دفاعی و وزارتخانه‌های غیرنظامی ناشی از جنگ مربوط می‌شود. هزینه‌های جنگ از ابتدای سال به ۲۱.۳۳ میلیارد دلار و از زمان شروع جنگ به ۲۸.۱۶ میلیارد دلار بالغ شده است.

وی در پایان افزود: هدف رژیم صهیونیستی برای کسری بودجه سال ۲۰۲۴ معادل ۶.۶ درصد تولید ناخالص داخلی است. همچنین، وزارت دارایی اعتقاد دارد که کسری بودجه به اوج خود رسیده و در ماه‌های آینده کاهش خواهد یافت. این سطح کسری شامل سه ماه اول جنگ است که هزینه‌های دفاعی به‌طرز چشمگیری افزایش یافته است.

یک کارشناس دیپلماسی اقتصادی با اشاره به شرایط اقتصادی رژیم صهیونیستی برخی مشکلات این رژیم در پی بالا گرفتن تنش در لبنان و غزه را تشریح کرد.