نهادهای مالی و ابزارهای متنوع بورسی در اختیار مردم است/ بورس دماسنج اقتصاد کشور است

قادر معصومی خانقاه مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار در گفتگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ درباره آخرین وضعیت بازار سرمایه در پی تنش‌ها و اینکه پس از فروکش کردن این اخبار منفی در روزهای اخیر بازار با افزایش دامنه نوسان، روزهای سبزی را تجربه کرد اظهار کرد: بازار سرمایه بازاری است که به تولید کمک می‌کند و نزد فعالان اقتصادی به عنوان دماسنج اقتصادی کشور از آن نام برده می‌شود.

شفافیت ابزار غیر قابل انکار بورس است

وی ادامه داد: با اتفاقاتی که در سال‌های اخیر برای شرکت‌هایی که در بورس پذیرفته شدند و سهامشان بر این بستر خرید و فروش می‌شود این اتفاقات به شدت بر میزان سودآوری این شرکت‌ها مؤثر بوده و این تأثیر منفی در تابلوی معاملات بورس به روشنی دیده می‌شود.

این کارشناس بورس با اشاره به اینکه این حقیقت را نمی‌توان کتمان کرد گفت: این شفافیت موجود یکی از مزایای بورس است که برعکس برخی حوزه‌های اقتصادی در بورس کوچک‌ترین اشتباهی در تصمیم گیری و تصمیم سازی را نمی‌توان مخفی کرد و تابلو بورس این نوسانات و تصمیمات اشتباه را با شفافیت نشان می‌دهد.

وی توضیح داد: اشتباهات در بورس زیر خاکستر نمی‌ماند و بعضی وقت‌ها منجر به اصلاح تصمیمات می‌شود همان‌گونه که خوشبختانه با روی کار آمدن تیم اقتصادی جدید دولتی چهاردهم که سعی شده متخصصان در آن به‌کارگیری شوند در همین ابتدای کار قول داده شده تغییراتی ایجاد شود تا بدنه سازمان بورس با پیگیری‌های این موارد در نهایت سود این اتفاقات به بازار سهام و سهام‌داران برگردد.

امید داریم با تصمیمات بازار ساز اعتماد به بازار سهام برگردد

معصومی در ادامه با اشاره به اعتمادی که در پی تصمیمات سال 99 از بورس زدوده شد گفت: امید داریم این خاطرات از ذهن مردم پاک شود و مردم با اعتماد مجدد به بورس و ورود سرمایه به این بازار منابع کوچک. بزرگ خود را در اختیار صنایع قرار دهند زیرا بازار سرمایه تنها بازاری است که از این طریق امکان حمایت از تولید و شرکت‌های صنعتی را محقق می‌کند.

این مدیر بورسی تصریح کرد: بورس بهترین مکان برای سرمایه‌های خرد یا کلان است ولی دعوت عمومی که سال 98 و 99 برای ورود مستقیم به بورس شد آثار مخربی داشت ولی مزایایی را هم برای بورس ایجاد کرد که از جمله آنها این بود که سیاست گذار به دنبال این موضوع رفت که سرمایه گذاری غیر مستقیم را فعال‌تر از گذشته کند و با کیفیت بالاتری دنبال کند تا جایی که امروز ما در بورس نهادهای مالی را در اختیار داریم که امکان سرمایه گذاری با تضمین را در اختیار مردم قرار می‌دهند.

امروز ابزارهای مالی گوناگونی در اختیار سرمایه گذاران است

وی در ادامه گفت: امروز صندوق‌های سرمایه گذاری، شرکت‌ها و نهادهای مالی در سایر ابزارها در دسترس افرادی که تخصصی در سرمایه گذاری ندارند در بازار سرمایه موجود است و خدمت مورد نظر را به مردم می‌دهند و در مقابل این خدمت بخش کوچکی از سود را به عنوان کارمزد دریافت می‌کنند.

معصومی توضیح داد: همه این ابزارها حقوقی هستند و ما در بورس به هیچ عنوان تأیید نمی‌کنیم که سرمایه کسی در اختیار یک شخص حقیقی فعال قرار بگیرد و سازمان بورس هرگونه سیگنال فروشی و سبد گردانی در فضای مجازی را رد نموده و به هیچ کس چنین پیشنهادی را نمی‌کنیم و از مردم خواهش می‌کنیم با مراجعه به کارگزاری‌های و نهادهای معتبری که از سازمان بورس مجوز دارند مثل سبدگردان‌ها، صندوق‌های سرمایه گذاری اقدام به سرمایه گذاری کنند.

ریسک و سود رابطه مستقیم دارند

وی با اشاره به اینکه اسامی این فعالان بورسی معتبر در صفحه اول سایت سازمان بورس آمده گفت: امروز ابزارهای گوناگونی نظیر صندوق طلا، صندوق زعفران و انواع صندوق‌های کالایی، صندوق‌های با در آمد ثابت، صندوق‌های تضمین اصل سرمایه و صندوق‌های مختلط، سهامی، اهرمی و... را داریم که هر کس بر اساس سلیقه و سطح ریسک مورد نظر می‌تواند به آنها ورود کند و با در نظر گرفتن ریسک با افزایش ریسک سود بیشتری کسب کند.

وی در پایان با اشاره به اینکه بین سود و ریسک در بازارهای مالی رابطه مستقیم وجود دارد گفت: امید داریم با بازگشت اعتماد دوباره بورس بتواند بر تولید کشور و در نهایت بر اقتصاد اثرگذار باشد و باوجوداینکه سایر بازارهای هم عرض هم در اقتصاد اثر دارند؛ ولی بازار سرمایه بهترین ابزاری است که با آن می‌توان گره گشای مسائل اقتصادی کشور شد.

یکی از مدیران بورسی با اشاره به اینکه بورس دماسنج اقتصاد است، گفت: تنش‌ها در بازار سرمایه فروکش کرده و بورس با افزایش دامنه در حال بازگشت به روزهای سبز است.