به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از پایگاه خبری تحلیلی «کردتودی»، سخت است ندیدن دنیا و ندیدن آدمهایی که دوستشان داری، سخت است شنیدن و راه رفتن اما دنیا را تاریک دیدن چرا که وقتی دنیا را فقط در اشعه کمرنگ نور ببینی، وقتی دنیا را فقط در خلأ ببینی، وقتی دنیا را بهجای دیدن لمس کنی، بهجای دیدن بشنوی، بهجای دیدن حس کنی میتوانی به درک جدیدی از زندگی برسی. زندگی را نه آن طور که هست؛ بلکه آن طور که باید باشد میفهمی…
نابینایان چنان ارزشی و حرمتی در نزد مردم جوامع مختلف دارند که در تقویم جهانی، ۱۵ اکتبر بهعنوان روز جهانی نابینایان، نامگذاری شده تا تمام مردم دنیا، در این روز، توجه خود را معطوف به مشکلات و خواستها و دنیای این عزیزان میکنند تا تبلوری از توانمندیها، شان و منزلت اجتماعی نابینایان باشد و نگرش مطلوبی در جامعه نسبت به آنان به وجود آید.
تحصیل ۱۳۰ دانشآموز دارای آسیب بینایی در مدارس کردستان
به گزارش روابط عمومی آموزش و پرورش کردستان، طالب محمدی با تبریک روز جهانی نابینایان (عصای سفید) گفت: ۱۳۰ دانشآموز آسیبدیده بینایی در مدارس با نیازهای ویژه و تحت آموزش تلفیقی فراگیر در مدارس عادی استان مشغول به تحصیل هستند .
رئیس آموزش و پرورش استثنایی کردستان افزود: دانشآموزان دختر و پسر دارای آسیب بینایی در دورههای مختلف تحصیلی مدارس با نیازهای ویژه شهرستانهای سنندج، سقز، دیواندره، مریوان و قروه تحصیل میکنند.
وی افزود: دانشآموزان تحت آموزش تلفیقی – فراگیر دارای آسیب بینایی خفیف تا شدید نیز در کنار همسالان خود و در مدارس عادی در سال تحصیلی جاری مشغول به تحصیل هستند.
وی با اشاره به دسترسی به فناوری نویدبخش مشارکت اجتماعی نابینایان بهعنوان شعار روز عصای سفید امسال گفت: با تمرکز هر چه بیشتر جامعه نسبت به مسائل افراد نابینا و کمبینا و آگاهسازی جامعه میتوان تحقق اهداف پیش رو در راستای احیای حقوق نابینایان را محقق کرد.
رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان با اشاره به موفقیتهای بزرگی که نابینایان در طول تاریخ موفق به کسب آن شدهاند، افزود: رودکی شاعر بزرگ ایرانی، هلن کلر نویسنده و فعال اجتماعی، کلود مونه نقاش فرانسوی و بنیانگذار مکتب امپرسیونیسم و فرانکلین دلانو روزولت از جمله تاریخسازترین نابینایان هستند.
محمدی با بیان اینکه صحبت از دانشآموزان استثنایی صحبت از تفاوتها، صحبت از ایفای مسئولیت و احیای انسانهاست، گفت: آموزش دانشآموزان با نیازهای ویژه بهدقت نظر، تعهد، روابط انسانی و سعهصدر خاصی نیاز دارد.
رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان تعلیم و تربیت را جزو حقوق انسانها برشمرد و گفت: متولیان تعلیم و تربیت و دستاندرکاران آموزش و پرورش باید زمینهای را فراهم آورند تا دانشآموزان بتوانند با هر استعداد و محدودیتی، توانمندیهای خود را بروز دهند.
محمدی افزود: این حق در مورد دانشآموزان استثنایی ویژهتر است؛ چون استعداد و توانمندی در دانشآموز با نیاز ویژه خاص و نهفتهتر است.
رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان با بیان اینکه این دانشآموزان بنا به وضعیت جسمانی و خلقت خود نیازشان ویژه نیست؛ بلکه نحوه برآوردهکردن نیازشان ویژه است، افزود: این مهم و تکلیف سنگینکار متولیان جامعه است.
وی افزود: درصد بالایی از یادگیری از طریق بینایی انجام میشود و معلولین نابینا و کمبینا بااراده و انگیزه بالا توانستهاند این محدودیتها را دور زده و در خیلی از موارد از جامعه بینایان هم در عرصه یادگیری موفقتر خود را نشان دهند.
رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان در ادامه تأکید کرد: فلسفه اصلی آموزش و پرورش استثنایی طی مدارج دانشگاهی نیست؛ بلکه آموزش درسها و مهارتهای زندگی و افزایش آگاهی است .
محمدی با تأکید بر توانمندی دانشآموزان آسیبدیده بینایی بهعنوان توانمندترین گروه معلولان افزود: روز جهانی نابینایان، تبلور قابلیتها، توانمندیها و شان و منزلت اجتماعی نابینایان است تا با بهرهگیری از این فرصت کوتاه نگرشی مطلوب در جامعه نسبت به آنان فراهم شود.
رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان با بیان اینکه نابینایان در بسیاری از قابلیتها و ویژگیها از بقیه افراد جامعه توانمندتر هستند و باید شرایط، زمینه و امکانات مناسبی در اختیار آنان قرار گیرد، افزود: آموزش و پرورش استثنایی تلاش میکند که دانشآموزان نابینا و کمبینا همراه با سایر دانشآموزان در نظام آموزشی عادی مشغول به تحصیل شوند.