نابینایان در حسرت راهی هموار و شغلی پایدار

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک»، کافیست چند لحظه‌ای چشمانمان را ببندیم و خودمان را جای نابینایان بگذاریم تا بدانیم زندگی با چشمانی بسته چگونه است، قشری که دلشان مانند عصایی که در دست دارند سفید بوده و هر کدام از این افراد، استعدادهایی ویژه و بالقوه دارند که نشان می‌دهند معلولیت نتوانسته مانع آن‌ها در زندگی شود.


رنج‌های نابینایان قصه دیروز و امروز نیست، بلکه سال‌هاست این بزرگواران از سختی و مشکلات خود گلایه می‌کنند و در بیشتر موارد وعده‌هایی شنیده‌اند که مدت‌ها دلگرم به این وعده‌ها بوده اما پس از مدتی با فراموشی این وعده‌ها، دوباره با مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنند و می‌دانند که برخی از وعده‌های گفته شده، هیچ‌گاه رنگ تحقق به خود نگرفته است.


چند سالی است که دستگاه‌هایی برای هموار کردن راه تردد نابینایان و معلولان در سطح شهر تلاش می‌کنند ولی در نهایت اتفاق چندانی رخ نداده است، این در حالیست که وجود معابر مناسب اولین حقوق شهروندی برای قشر نابینا و کم‌بینای جامعه است که گاهی این حق نادیده گرفته می‌شود.


آنچه بیشتر از همه مشکلات، نابینایان را رنج می‌دهد، احساس ترحمی است که گاهی از طرف برخی از افراد در جامعه دیده می‌شود و این نگاه و رفتار، افراد نابینا را بیش از هر چیزی رنج می‌دهد که لازم است شهروندان در برخورد با معلولان بدانند که چگونه باید رفتار کنند.


یکی از خدماتی که برای خدمت به نابینایان در استان ارائه شد، ایجاد کتابخانه ویژه نابینایان بود که با داشتن کتاب‌هایی با خط بریل و کتاب‌های صوتی، خدماتی را به این قشر ارائه می‌دهد.

 

 

مسئولان به مشکلات نابینایان توجه کنند

 

ابوالفضل کریمی یکی از نابینایان لرستانی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک» با اشاره به روز جهانی عصای سفید، اظهار داشت: مشکلات ما نابینایان مواردی است که سال‌ها آن‌ها را بیان کردیم، انتظار زیادی نداریم فقط می‌خواهیم که در جامعه دیده شویم.


وی افزود: اگرچه ما نابینایان چشم ظاهری نداریم ولی خدا به هر یک از ما استعدادهایی را داده که بسیار ویژه است مثلاً کم نیستند نابینایانی که حافظ قرآن هستند و یا در کارهای هنری، فرهنگی و علمی انجام داده و در این بخش‌ها ممتاز بوده و درخشیده‌اند.


نابینای لرستانی تصریح کرد: اگر شرایط لازم و زیرساخت‌های مورد نیاز برای ما فراهم شود، می‌توانیم فعالیت‌های بیشتری داشته باشیم ولی متاسفانه در جامعه به گونه‌ای دیگر به ما نگاه می‌کنند و آن‌طوری که به یک فرد هنرمند سالم نگاه می‌شود به ما توجهی صورت نمی‌گیرد و این توانایی ما دیده نمی‌شود.


کریمی بیان کرد: نمی‌دانم چرا در بحث اشتغال، بسیاری از دستگاه‌ها فکر می‌کنند که توانایی انجام کار را نداریم ولی تاکنون ثابت کردیم در هر حوزه‌ای که وارد شدیم به خوبی توانستیم موفق باشیم و از همه مسئولان انتظار داریم که برای رفع مشکلات ما تلاش کنند.


وی معابرسازی ویژه معلولان را ضروری برشمرد و یادآور شد: با نگاهی به خیابان و مکان‌های مختلف به خوبی می‌توان مشاهده کرد که زیرساخت‌های لازم برای تردد ما فراهم نیست به‌طور مثال نه فقط در خیابان و سطح شهر، بلکه برای ورود به بسیاری از ادارات، با مشکل مواجه هستیم و این از جمله مسائلی است که ما را رنج می‌دهد.


نابینای لرستانی عنوان کرد: انتظار ما این است که توجه به نابینایان و صحبت از این قشر فقط مختص این روز نباشد، بلکه در طول سال برای رفع مشکلات ما تلاش کنند تا ما هم مانند سایر افراد جامعه بتوانیم زندگی کنیم.

 

 

وجود ۸ هزار نابینا و کم‌بینا در لرستان 

 

نگار فتحی معاون توانبخشی اداره‌کل بهزیستی لرستان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک»، اظهار داشت: در کل استان ۸ هزار و ۶۴۹ کم‌بینا و نابینا وجود دارد که در سنین مختلف بوده و تلاش کردیم تا خدمات مورد نیاز را در همه بخش‌ها به این افراد ارائه دهیم.


وی افزود: یکی از خدماتی که در راستای پیشگیری از کم‌بینایی و نابینایی در دستور کار قرار دارد، طرح پشیگیری از تنبلی چشم است که هر ساله کودکان سه تا ۶ سال غربالگری می‌شوند که اگر مشکلی دارند پیگیری و درمان انجام شود و درمان چشم در طلایی‌ترین دوران صورت گیرد.


معاون توانبخشی اداره‌کل بهزیستی لرستان تصریح کرد: آگاه‌سازی پیشگیری از معلولیت، پیشگیری از اختلالات ژنتیک، خدمات توانبخشی، ارائه وسایل مورد نیاز توانبخشی، اجرای طرح‌های توانمندسازی نابینایان، مناسب‌سازی معابر، پرداخت کمک هزینه تحصیل به دانش‌آموزان و دانشجویان و پرداخت تسهیلات اشتغال از مهم‌ترین کارهایی است که توسط بهزیستی به این قشر انجام می‌شود.


فتحی با اشاره به مناسب‌سازی معابر، بیان کرد: یکی از مطالبات معلولان، مناسب‌سازی معابر است که در این راستا همه فرمانداری‌های استان هر ماه برنامه‌های اجراشده توسط دستگاه‌ها را اعلام می‌کنند ولی در مجموع آنچه که انجام می‌شود کافی نبوده و جای کار دارد.


وی یادآور شد: متاسفانه گاهی به  دلیل شرایط جامعه مشکلاتی رخ می‌دهد و توانمندی آن‌ها دیده نمی‌شود در حالی که بسیاری از این افراد دارای توانایی‌های بسیار ویژه‌ای هستند و نخبگانی از میان همین قشر توانسته‌اند به موفقیت‌های بسیار بزرگی دست یابند.


معاون توانبخشی اداره‌کل بهزیستی لرستان با اشاره به استخدام معلولان، گفت: موضوع استخدام ۳ درصدی معلولان در دستگاه‌ها به طور مستمر پیگیری می‌شود ولی متاسفانه برخی به این موضوع توجهی ندارند و همین سبب می‌شود که مسئله اشتغال یکی از مشکلات این قشر محسوب شود.


فتحی بیان کرد: ما همه تلاش خود را به کار می‌گیریم که بتوانیم خدمات قابل توجهی را به قشر نابینا و سایر معلولان ارائه دهیم تا بتوانند زندگی خوبی داشته باشند.

اشتغال یکی از مهم‌ترین مشکلات روشندلان است و نابینایان در حسرت راهی هموار و شغلی پایدار هستند تا این آرزوی آن‌ها روزی رنگ تحقق بگیرد.