نقش کلیدی سازمان بازرسی در نظارت بر اجرای قوانین و مقابله با فساد/ ۲۱۳ گلوگاه فساد را شناسایی کردیم

به گزارش خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ ذبیح‌الله خدائیان رئیس سازمان بازرسی کل کشور در نشست خبری که امروز (چهارشنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۳) منظور سالروز تاسیس سازمان بازرسی برگزار شد؛ با تسلیت شهادت جمع کثیری از اعضای جبهه مقاومت، به‌ویژه شهیدان حزب‌الله و شهید بزرگوار سید حسن نصرالله و شهید نیلفروشان، اظهار کرد: همگی ما شاهدیم که رژیم اشغالگر قدس در غزه و لبنان دست به جنایات گسترده می‌زند، در حالی که سازمان‌های بین‌المللی که همواره از حقوق بشر سخن می‌گویند، به این وقایع بی‌توجه بوده و در مقابل این کشتارها سکوت کرده‌اند، این شهادت‌ها برای سرنگونی این رژیم فراهم آورده شده‌اند.

وی با گرامیداشت سالروز تشکیل سازمان بازرسی کل کشور افزود: تشکیل این سازمان را به مردم عزیز و همکاران محترم تبریک عرض می‌کنم و بر فعالیت‌های همکاران در این زمینه تأکید دارم. سازمان بازرسی کل کشور بر اساس اصل ۱۷۴ قانون اساسی وظیفه نظارت بر اجرای صحیح قانون و حسن جریان امور را بر عهده دارد. این وظیفه بسیار مهم و خطیر است، چرا که ما باید در تمامی قوانین و بخش‌ها نظارت دقیقی داشته باشیم تا قوانین به درستی اجرا شوند.

وی افزود: علاوه بر این وظیفه قانونی، بر اساس آیین‌نامه‌های نظارتی، سازمان بازرسی همکاری نزدیک با هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام دارد تا بر سیاست‌های پولی نظام نظارت کند. اجرای این وظیفه در راستای منویات مقام معظم رهبری و تأکیدات رئیس قوه قضاییه و سند تحول قضایی، در دوره تحول و تعالی، از اولویت‌های سازمان محسوب می‌شود.

۲۱۳ گلوگاه فساد را شناسایی کردیم

وی در ادامه با اشاره به اینکه برای تحقق اهداف فوق، ابتدا به شناسایی مسائل و مشکلات کشور می‌پردازیم، خاطر نشان کرد: طبق آسیب شناسی صورت گرفته ۲۰۰۰ مسئله و ۲۱۳ گلوگاه فساد را شناسایی کردیم همچنین راه‌های رفع این مشکلات را شناسایی کردیم و در دولت سیزدهم این موضوعات را به رئیس جمهور فقید دولت سیزدهم ارائه دادیم که ایشان دستور دادند تا دولت در همکاری با دستگاه قضایی نسبت به رفع این مشکلات اقدام شود.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور ادامه داد: در دولت جدید هم بسترهای فساد را در اختیار مسئولان دولت چهاردهم قرار دادیم و امیدواریم با همکاری دولت چهاردهم نسبت به رفع آنها اقدام شود در عین حال بازرسی‌ها و نظارت‌ها برای رفع مشکلات در حال پیگیری است.

خداییان اظهار داشت: سازمان بازرسی ۱۶ هزار و ۷۴۱ مورد گزارش اصلاحی به مراجع مربوطه پیشنهاد داشته است که ۱۳ هزار و ۵۵۸ مورد درباره اصلاح امور و بهبود فرایندها بوده و در نتیجه این گزارش‌ها اثربخشی‌هایی هم حاصل شده است.

وی با بیان اینکه رشد ۳۰۰ درصدی اثربخشی‌های مالی در سال گذشته (۱۴۰۲) نسبت به سال قبل (۱۴۰۱) وجود داشته است، افزود: تسریع در وصول و انتقال وجوه حدود ۱۴۰ همت اثربخشی داشته است.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در پاسخ به سوالی درباره مسدودسازی سپرده‌های بانکی برای متقاضی تسهیلات گفت: برخی بانک‌ها زمان ارائه تسهیلات، متقاضیان را مجبور به سپرده گذاری می کردند همچنین برخی نیز بخشی از تسهیلات پرداخت شده را تا پایان پرداخت اقساط مسدود می‌کردند که این اقدام خلاف قوانین بانک مرکزی است.

وی ادامه داد: بازرسان در این زمینه ورود کردند و با کمک بانک مرکزی هشدارهایی در این زمینه به بانک‌ها داده شد همچنین نسبت به اصلاح سامانه‌های مرتبط اقدام شد از اینرو اگر بانکی این اقدام خلاف قانون را مرتکب می‌شد بانک مرکزی متوجه می‌شد و طبیعتاً با بانکی که برخلاف قوانین عمل می‌کرد، برخورد لازم صورت می‌گرفت؛ در رابطه با این موضوع بررسی‌ها و بازرسی‌های متعددی انجام شد و این بازرسی‌ها همچنان ادامه دارد.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در پاسخ به سوالی درباره تخلفات خودروسازان گفت: یکی از گلایه‌های مردم و حتی گزارش‌هایی که از طریق سامانه ۱۳۶ به سازمان بازرسی وارد می‌شود، شکایات مربوط به وزارت صمت و خودروسازان به لحاظ کیفیت، قیمت و خدمات پس از فروش خودروها است. 

وی ادامه داد: سامانه یکپارچه خودرو در سال ۱۴۰۱؛  ۵۰۰۰ نفر برای خودروی سمند سورن ثبت‌نام کرده بودند. وزارت صمت ادعای آنها را تایید کرد و البته شورای رقابت هم اعلام کرد که ثبت‌نام در سامانه مزبور تعهدی برای خودروساز ایجاد نمی‌کند.

خداییان در پاسخ به سوالی درباره معامله‌ بین شستا و ستاد اجرایی فرمان امام بدون گرفتن تاییدیه به ارزش ۶۰۰ هزار میلیارد تومان گفت: مدیرعامل شستا طبق توافقنامه‌ای که میان شستا و ستاد اجرایی فرمان امام، ۴۵ درصد گروه مالی مفید و ۱۰ درصد پتروکیمیا را با برآوردی که به مبلغ ۵۳ هزار میلیارد ریال بود، خریداری کرده است و مقرر شده بود که ۲۵ درصد از ثمن معامله را در هشت قسط پرداخت کنند که این مبلغ پرداخت نشد و بخش کمی از پیش‌پرداخت به فروشنده یعنی ستاد اجرایی فرمان امام پرداخت شد.

معرفی ۴ شرکت دارویی به اتهام احتکار 

خدائیان در پاسخ به سوالی در خصوص اقدامات سازمان بازرسی در حوزه تجهیزات پزشکی گفت: ما در رابطه با سازمان غذا و دارو برنامه‌های متعددی داشتیم، در یک برهه‌ای از زمان با مشکل کمبود آنتی‌بیوتیک‌ها مواجه بودیم و کارگروه‌هایی تشکیل شد و پس از بررسی دیدیم، برخی از شرکت‌ها اقدام به احتکار دارو کردند، ۴ شرکت را به اتهام احتکار و اختلال در عرصه دارو معرفی کردیم. گزارشی به ریاست جمهوری داده شد. همچنین نحوه نظارت سازمان بر تأمین دارو حتی در دوره کرونا، نحوه حمایت از تولید داخل و مواد خاص، نحوه تأمین و توزیع و پایش اقلام دارویی مورد نیاز بیماران خاص، نظارت بر تجهیزات پزشکی و شناسایی تجهیزات دارویی برای صدور مجوز را داشتیم.

ترمیم چمن و استحکام ورزشگاه آزادی در حال انجام است

خدائیان در پاسخ به سوالی درباره ورود سازمان بازرسی کل کشور به حوزه فوتبال و خرید چمن مناسب برای ورزشگاه‌ها گفت: در رابطه با فدراسیون فوتبال و باشگاه‌ها، در چند بخش برنامه نظارت و بازرسی داشتیم. یکی از موضوعات مربوط به خرید چمن طبیعی برای ورزشگاه آزادی است. موضوع بعدی در مورد قراردادها و پرداختی‌ها است. متأسفانه بعد از حدود ۲۰ سال از عمر چمن طبیعی ورزشگاه آزادی فقط اقدام به ترمیم موضعی آن کرده بودند و خزانه این ورزشگاه نیز مشکل جدی داشت. با گزارش‌ها و هشدارهای داده شده با پیمانکار قرارداد بسته شده و در حال ترمیم چمن و استحکام ورزشگاه هستند.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور همچنین گفت: پیگیری داشتیم جهت عودت پاداشی که به اعضای هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال بابت مسابقات جام جهانی قطر به آنها پرداخت شده بود و گفته شد که حالا بازیکن پاداش می‌گیرد، کادر فنی پاداش می‌گیرد ولی این طور نیست که هر مدیری که می‌رود، او هم به همان اندازه پاداش بگیرد. خوشبختانه با پیگیری که صورت گرفت، آنها هم این مبلغ رو عودت دادند.

کارفرمایان اجازه ندارند اتباع غیرمجاز را به کار بگیرند

خدائیان در پاسخ به سوالی در خصوص ورود بی رویه اتباع از جمله اتباع افغانستان به کشور گفت: ما با اتباع مجاز مشکلی نداریم؛ مساله اتباع غیر مجاز است. طبق قانون هرگونه ورود یا تردد اتباع غیرمجاز به کشور ممنوع است و یک قانون است و باید رعایت شود. بر اساس ماده ۱۸۱ قانون کار، کارفرمایان اجازه ندارند اتباع غیرمجاز را به کار بگیرند و برای این تخلف مجازات حبس در نظر گرفته شده است.

وی افزود: انتظار می‌رود نیروهای انتظامی و ضابطان قضائی با کارفرمایانی که اتباع غیرمجاز را استخدام می‌کنند، برخورد قانونی داشته باشند. همچنین لازم است این افراد شناسایی، جمع‌آوری و گزارش‌های لازم به دستگاه قضائی ارائه شود. دستگاه قضائی نیز موظف است با جدیت و قاطعیت نسبت به این تخلفات واکنش نشان داده و برخورد لازم را انجام دهد تا از تکرار این تخلفات جلوگیری شود. یکی از مشکلات عمده کشور در رابطه با اتباع غیرمجاز، ورود مکرر آن‌ها به کشور پس از اخراج است.

اقدامات سازمان بازرسی در مقابله با آلودگی هوا؛ هشدار به ۱۵ دستگاه مسئول

خدائیان در پاسخ به سوالی در خصوص اقدامات سازمان بازرسی در رابطه با اجرای قانون هوای پاک گفت: با وجود تلاش‌های مکرر برای مقابله با آلودگی هوا، آب و خاک، همچنان با این معضل جدی مواجه هستیم. در این راستا، اقدامات و هشدارهایی به ۱۵ دستگاه مسئول که وظایف خود را در این زمینه به‌درستی اجرا نکرده‌اند، داده شده است.

پرداخت حدود ۲۰۰ همت تسهیلات برای فرزندآوری و ازدواج در سال ۱۴۰۲

وی در مورد مشکل ثبت نام تسهیلات تکلیفی ازدواج و فرزندآوری، سازمان بازرسی چه اقداماتی را برای رفع این مشکل انجام داده است؟ گفت: در سال ۱۴۰۲، با پیگیری‌های انجام‌شده و همکاری بانک‌ها، حدود ۲۰۰ همت تسهیلات برای فرزندآوری و ازدواج پرداخت شد. تعهدات شبکه بانکی به‌طور کامل اجرا شد و حتی ۱۰۶ درصد از تعهدات ابلاغی نیز عمل شد. تسهیلات فرزندآوری نیز با افزایش ۳۷ درصدی مواجه شد و تعداد متقاضیان در صف انتظار حدود ۱۶۵ هزار نفر کاهش یافت.

ضرورت نظارت بیشتر برای جلوگیری از تخلفات در حوزه نان

رئیس سازمان بازرسی کل کشور، در ادامه در پاسخ به راه دانا درباره تخلفات در حوزه نان؛ اظهار کرد: در این زمینه به چند دستگاه مختلف نقش  دارند، که یکی از آن ها وزارت جهاد کشاورزی است؛ این وزارتخانه مسئول تأمین آرد نانوایی‌ها و تبدیل آن به نان است؛ این فرآیند تحت نظارت سامانه‌ای که در وزارت امور اقتصادی و دارایی ایجاد شده، انجام می‌گیرد.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور بر اهمیت همکاری با بازرسان اتحادیه اتاق‌های اصناف در شهرستان‌ها برای شناسایی و برخورد با تخلفات تأکید کرد.

وی همچنین با اشاره به نظارت سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در این حوزه خاطرنشان کرد: در ابتدای راه‌اندازی این سامانه، بررسی‌هایی انجام شده و آسیب‌شناسی‌های لازم به ریاست محترم جمهور وقت و وزیر مربوطه ارسال شده است.

خدائیان با تاکید بر ضرورت نظارت بیشتر برای جلوگیری از سوءاستفاده‌ها و توزیع مناسب یارانه‌ها، گفت: باید اطمینان حاصل شود که یارانه‌ها به دست افراد نیازمند برسد و از سوءاستفاده افراد سودجو جلوگیری شود.

رئیس سازمان بازرسی در ادامه تأکید کرد: نیاز به نظارت بیشتری احساس می‌شود تا اعتراضات موجود در این زمینه کاهش یابد و فرآیند توزیع آرد و نان به شکل بهینه‌تری انجام شود.

شناسایی و ایمن‌سازی ساختمان‌های ناایمن

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در پاسخ به سوالی درباره شناسایی ساختمان‌های ناایمن گفت: در این خصوص برنامه نظارت و بازرسی داشتیم که تعدادی از واحدهای ناایمن شناسایی شدند.

خدائیان افزود: ۷۰ درصد از این واحدها اداری، تجاری، مسکونی یا سینمایی بودند همچنین حدود ۶ درصد از این ساختمان‌ها مربوط به مراکز درمانی و بهداشتی بودند.

وی اضافه کرد: هشدارهایی به وزیر کشور و شهرداری در سال‌های گذشته ارائه شد همچنین مکاتباتی با وزارتخانه‌هایی که ساختمان‌های ناایمن داشتند از جمله وزارت آموزش و پرورش و کمیته امداد امام خمینی (ره) انجام شد.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: کمیته تخصصی با حضور نماینده دادستان تهران در آتش‌نشان تشکیل شد و در استانداری تهران نیز کارگروهی به منظور ایمن سازی بازار بزرگ تهران شکل گرفت تا با کمک شهرداری تهران این موضوع ساماندهی شود.

وی اظهار داشت: حدود ۶۱ ساختمان از گروه وضعیت بحرانی خارج شدند اما هنوز ۶۸ ساختمان وجود دارد که حتماً باید نسبت به آنها اقدامات لازم صورت گیرد.

خدائیان افزود: ۲۹۶ ساختمان در دستگاه‌های اجرایی نیاز به ایمن‌سازی دارند و یا ساخته شدند که پایان کاری برای آنها گرفته نشده است که باید نسبت به ایمن‌سازی آنها اقدام شود.

بررسی قرارداد شهرداری تهران با چین

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در پاسخ به سوالی درباره قرارداد میلیاردی شهرداری تهران با چین، گفت: شهرداری‌ها از هر دستگاه دیگری وظیفه سنگین‌تری به‌عهده دارند، از جمع‌آوری زباله تا فضای سبز و ساخت و سازها و حمل و نقل، بر عهده آنهاست و ارتباط تنگاتنگی با شهروندان دارند؛ بر این اساس تعداد شکایتی که از شهرداری‌ها صورت می‌گیرد بیش از سایر دستگاه‌ها است و از این رو سازمان بازرسی کل کشور به موضوعات مختلف در حوزه شهرداری‌ها و نه صرفاً شهرداری تهران ورود دارد.

پیگیری‌های سازمان بازرسی در زمینه ساخت و سازهای غیرمجاز در حریم کلانشهرها

خدائیان با اشاره به پیگیری‌های سازمان بازرسی در زمینه ساخت و سازهای غیرمجاز در حریم کلانشهرها، افزود: نحوه مدیریت پسماندها، عملکرد سازمان حمل و نقل و ترافیک شهر از دیگر موضوعاتی است که سازمان بازرسی از شهرداری‌ها پیگیری می‌کند که در بسیاری از موارد منجر به تشکیل پرونده کیفری نمی‌شود و امور اصلاح می‌گردد.

وی ادامه داد: از جمله اموری که اصلاح شدند، انحلال کمیته توافقات در شهرداری‌ها بود که طور دیگری نسبت به مصوبات کمیسیون ماده ۱۰۰ اقدام می‌کردند همچنین برخی مصوبات ماده ۵ قبل از ارسال به شورای عالی معماری و شهرسازی به اجرا گذاشته می‌شد که بازرسان ورود کردند و اکنون رویه تغییر کرده است.

رئیس سازمان بازرسی کشور درباره خریدهای خارجی شهرداری تهران اظهار داشت: شکی نیست که ناوگان حمل و نقل عمومی پایتخت نیاز به نوسازی دارد و بسیاری از اتوبوس‌ها، ون‌ها و تاکسی‌ها فرسوده هستند که باعث آلودگی صوتی و آلودگی هوا شده است و از سوی دیگر هم میزان مصرف انرژی در این خودروهای فرسوده به شدت بالاست.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در راستای تأکید بر اهمیت نظارت قانونی به نقش اساسی این سازمان در پیگیری اجرای صحیح قوانین و شفافیت در مدیریت امور کشور اشاره و بر لزوم شناسایی و تحلیل بسترهای فساد به‌منظور اتخاذ تدابیر پیشگیرانه تأکید نمود.