دستورالعمل رتبه‌بندی دفاتر اسناد رسمی تهیه شد

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛صفدر کشاورز در نشست خبری امروز درباره قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول، اظهار کرد: این قانون اخیرا تصویب و ابلاغ شده و تکالیف بسیاری را برعهده سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و دستگاه‌های اجرایی مختلف گذاشته و تکالیفی را برای مردم هم تعیین کرده است.

وی  گفت: ساماندهی نقل و انتقال اموال غیرمنقول در کشور از جمله اهداف این قانون است و قانونگذار پیش بینی کرده است که همه اموال غیرمنقول سند رسمی داشته باشند و مطابق ماده ۱۰ این قانون، ظرف یک سال سازمان ثبت اسناد و املاک کشور باید سامانه‌ای را با عنوان سامانه اسناد عادی راه‌اندازی کند و پس از یک سال از فعالیت این سامانه، هرگونه معامله اسناد عادی امکانپذیر نخواهد بود.

وی ساماندهی مشاوران املاک را از دیگر اهداف این قانون برشمرد و افزود: مشاوران املاک مبدا و آغازگر تنظیم اسناد عادی در کشور محسوب می‌شوند و طبق قانون پس از یک سال، مشاوران املاک مجاز به عقد قرارداد یا قراداد جدید نیستند و تنها پیش‌نویس تفاهم میان خریدار و فروشنده را در سامانه ثبت بارگزاری خواهند کرد و طرفین معامله برای ثبت رسمی به دفاتر اسناد رسمی معرفی خواهند شد.

کشاورز اضافه کرد: تسهیل صدور اسناد مالکیت از دیگر اهداف اجرای قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول است و پیش از این برای اراضی کشاورزی با توجه به قوانین امکان صدور سند مالکیت برای اراضی زیر حد نصاب وجود نداشت اما آن موانع برطرف شده و امکان سند صدور مالکیت برای همه اراضی با قید کاربری کشاورزی با هر مساحت وجود خواهد داشت.

سخنگوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در پاسخ به سوالی درباره رتبه‌بندی دفاتر اسناد رسمی اظهار کرد: مطابق ماده ۵۸ آیین‌نامه سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، این سازمان باید با تعیین شاخص‌هایی دفاتر اسناد رسمی را از نظر عملکرد رتبه‌بندی کند.

وی درباره کلیات رتبه‌بندی دفاتر اسناد رسمی، افزود: رضایت مندی مراجعان، تخلفات انتظامی و انضباط اداری و برخورد شایسته با ارباب رجوع و همچنین رعایت قوانین و مقررات از جمله شاخص‌های رتبه‌بندی دفاتر اسناد رسمی است. دستورالعمل رتبه‌بندی دفاتر اسناد رسمی تهیه و به رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تقدیم شده است و به محض ابلاغ جزئیات بیشتر اعلام خواهد شد.

سخنگوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: در قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول، شهرداری و دهیاری‌ها با ذکر موضوع، پایان کار را صادر می کنند. همچنین ایجاد زیرساخت استعلام برخط توسط دستگاه هایی که باید نسبت به اموال غیرمنقول پاسخ صادر کنند، به صورت برخط ممکن خواهد شد.

وی یادآور شد: آیین‌نامه ماده ۳ قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول که نحوه اتصال مشاورین املاک به سامانه ثبت الکترونیک اسناد است، در ۲۱ مهرماه تصویب و ابلاغ شد.

وی افزود: قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول،  ۱۴ آیین نامه دارد  که ۶ تا از این آیین‌نامه‌ها به تصویب رییس قوه قضاییه و ۸ تا از این آیین‌نامه‌ها به تصویب هیات وزیران می‌رسد.

معاون امور املاک و کاداستر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: دستورالعمل رتبه‌بندی دفاتر اسناد رسمی تهیه و به رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تقدیم شده است و به محض ابلاغ جزئیات بیشتر اعلام خواهد شد.