از افق غربت تا طلعت حقیقت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از شبکه اطلاع‌رسانی «رهیاب»؛ روزگاری در سنگر مساجد محله پایین‌شهر اما باصفا، دل به دل جوانان و نوجوانانی می‌داد که تنها پناهشان مسجد بود، گاهی با شوخی، بازی و استخر و گاهی هم با درس دین و احکام حالشان را خوب می‌کرد و قرار دل بی‌شکیبشان می‌شد و بال شکسته‌شان را مرهمی.

حجت‌الاسلام میلاد امینی‌موحد اگر چه سنی ندارد؛ اما به‌اندازه یک پیر راه‌دان طریقت، وادی به وادی طی طریق کرده و حالا هم‌سنگر سید شهیدان اهل‌قلم بر سر قرار حاضر شده و رسم عشق می‌کند و رهنورد راه مقدسی شده است.

همه او را می‌شناسند که راوی لحظه‌های عشق، حماسه و زیبایی است، او که امروز در راه شهدا با خلوص در سنگر مهلکه و خون با هنرش، حماسه‌ها را به تصویر می‌کشد تا در فصل خزان این روزها خالق زیباترین حماسه عظیمی باشد که نشان از صلابت اراده و نور ایمان دارد.

 کارگردان داستان ما، روایت فتحی دیگر از شرایط زندگی لبنان پس از حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی به بیروت را ترسیم کرده است.

 حجت‌الاسلام امینی در هر قسمت به سراغ یک موضوع رفته و با آنان درباره زندگی در شرایط کنونی ضاحیه گفتگو می‌کند و سرگذشت آنچه در تنگنای این کوچه‌ها و در دل این خانه‌های ویران شده، از دفترچه‌های مشق شب کودکانی که اکنون ذره‌ذره شده‌اند و یا کهنه تصویرها و از مُشت‌های فروبسته و دهان‌هایی که به فریاد باز شده‌اند را به تصویر می‌کشد و بر فراز پله‌های آوار شده، از روزنه‌های پنجره‌ها، در لابه‌لای ساختمان‌های موشک خورده از صلابت مردمان ضاحیه می‌گوید، لوحی محفوظ که همه آنچه را که گذشته است بر جستجوگران حقیقت عرضه می‌دارد.

شیخ میلاد امینی‌موحد، «باروت و بیروت» را می‌سازد تا روایتی مستند و عینی از مقاومت شگفت‌انگیز مردم لبنان در برابر حملات اخیر رژیم صهیونیستی و پیامدهای دردناک این رویدادها را به تصویر بکشد تا نسل امروز ما در پس هیاهوی عصر حاضر حقیقت را دریابند.

او می‌گوید: بیروت خونین‌شهری بود که دروازه‌ای در زمین داشت و دروازه‌ای دیگر در آسمان، آنان که ریشه در خاک استوار دارند در پی دروازه آسمانی بودند که به کربلا باز می‌شد.

امینی‌موحد ادامه داد: زمین و آسمان به هم پیوسته بود و مردترین مردان از همین خاک، بال در آسمان‌ها می‌گشودند. زمین، عرصه ظهور یک حقیقت آسمانی بود و جنگ برپا شده بود تا آن حقیقت ظهور یابد؛ نه بیشتر.

وی برایمان گفت: جبهه مقاومت همانند هشت‌سال دفاع مقدس تجلی‌گاه ایمان خالص انسان به معبود است. سرتاسر روایت جبهه مقاومت همین عشقی بود که از راه و کلام امامین انقلاب سرچشمه داشت. با این نگاه دیگر میدان جنگ عرصه خون، آتش و باروت نبود؛ بلکه معاشقه‌ای عرفانی با معبودی بود که آنان را چون پروانه‌ای دم صبح بر شعله‌های رقصان می‌نگرد و این همان دفاع مقدسی است که در امتداد هشت سال جنگ تحمیلی جلوه‌گری می‌کرد.

 او یادآور شد: عصر بعثت انسان دیگرباره آغاز شده است و قهرمانان لبنان و غزه منادیان تازه‌ای هستند تا در این هیاهو به عصر بی‌خبری و جاهلیت ثانی پایان دهند.

امینی‌موحد اضافه کرد: این جنگ، ادامه نبرد تاریخی حق و باطل است که همواره در تاریخ بشر وجود داشته و در حال حاضر، تنش‌ها بین لبنان و این رژیم غاصب روزبه‌روز افزایش می‌یابد.

سر پیروزی دفاع مقدس

 وی با بیان اینکه تحقق اسلام در جهان و برقراری عدالت در گرو مبارزه حق و باطل است افزود: نگاه لبنانی‌ها، به‌ویژه حزب‌الله، به این جنگ نگاهی متفاوت است همان‌طور که سرّ پیروزی دفاع‌مقدس با ابرقدرت‌ها همین بود که ما هرگز متکی به سلاح نیستیم و اتکای ما به ایمان خود و امدادهای غیبی است و اگر این‌چنین نبود و پیروزی ما موکول به همپایی با قافله نظام اقتصادی و صنعتی غرب می‌شد و امروز حتی یادگاران انقلاب اسلامی را نیز از کتاب‌های رسمی تاریخ شسته بودند.

 مستندساز خوزستانی به نقل از یکی از اهالی لبنان در خصوص صلح بین حزب‌الله و رژیم منحوس صهیونیستی گفت: ما جز الله از چیزی واهمه نداریم و صلحی با این سگ هار منطقه نداریم.

 امینی موحد به نابرابری جنگ اشاره کرد و افزود: جبهه مقاومت تلاش می‌کند تنها نقاط نظامی را هدف قرار دهد، در حالی که دشمن مناطق مسکونی را نشانه می‌گیرد که این حملات هدفمند از سوی اسرائیل، به‌منظور ایجاد فضای ناامیدی در میان مردم لبنان انجام می‌شود.

 وی بر اهمیت رصد دقیق تحولات جنگ تأکید کرد و گفت: صدای پهپادها در آسمان لبنان به‌صورت ۲۴ ساعته شنیده می‌شود که نشان‌دهنده رصد مستمر تحرکات دشمن است.

 مستندساز خوزستانی افزود: بسیاری از افراد ممکن است بگویند که حملات اسرائیل کور هستند، اما من معتقدم که این حملات به طور خاص و بادقت برنامه‌ریزی شده‌اند. غیر از مجتمع‌های مسکونی، من ندیدم که رژیم صهیونیستی جای دیگری را هدف قرار دهد. این نکته نشان‌دهنده رویکرد متفاوت این رژیم در جنگ است؛ جایی که آن‌ها به‌جای هدف قراردادن نیروهای نظامی، سعی دارند با حمله به مناطق مسکونی، فضای روانی ناامیدی و نارضایتی را در میان مردم لبنان ایجاد کنند.

مقاومت و چالش‌های رسانه‌ای

 وی به چالش‌های رسانه‌ای که جبهه مقاومت با آن‌ها روبرو است اشاره کرد و گفت: یکی از دلایلی که ما در حملات خود دچار مشکل می‌شویم، سانسور رسانه‌ای است. وقتی ما یک منطقه نظامی را هدف قرار می‌دهیم، معمولاً مردم آنجا نیستند تا روایت کنند یا تصاویری از آن منتشر شود. بالعکس، وقتی اسرائیل مناطق مسکونی را هدف قرار می‌دهد، تصاویر و فیلم‌های زیادی از آسیب‌ها منتشر می‌شود.

امینی موحد با اشاره به وضعیت خاص جنوبت بیروت عنوان کرد: این منطقه به دلیل حضور فرماندهان جبهه مقاومت و رزمندگانی که در آنجا متولد شده‌اند، به‌شدت تحت‌فشار حملات اسرائیل قرار دارد که اسرائیل به دنبال نابودی خانه‌های مسکونی این فرماندهان است تا فضای روانی ناامیدی و نارضایتی را ایجاد کند. اما تا کنون این تلاش‌ها موفق نبوده‌اند.

 وی همچنین به وضعیت امنیتی مناطق شمال لبنان اشاره کرد و گفت: در شمال لبنان، مانند اشرفیه و مناطق مسیحی‌نشین، حملات خاصی گزارش نشده است. این مناطق نه‌تنها با جبهه مقاومت همکاری نمی‌کنند، بلکه به‌نوعی از آن دور هستند هدف اصلی حملات اسرائیل، مناطق جنوبی لبنان است؛ مناطقی مانند سیدا، صور و نبویه که به دلیل حضور فرماندهان جبهه مقاومت در آنجا، تحت‌فشار حملات مکرر قرار دارند.

 وی افزود: این حملات، به‌ویژه در مناطق شیعه‌نشین، خسارات جبران‌ناپذیری را به بار می‌آورد.

 امینی موحد در ادامه بیان کرد: اگر رژیم صهیونیستی بخواهد کسی را در مناطق مسیحی‌نشین ترور کند، معمولاً هدف را دقیقاً مشخص کرده و تنها همان واحد را هدف قرار می‌دهد. اما در مناطق شیعه‌نشین مانند ضاحیه، کل ساختمان از بین می‌رود در حالی که جبهه مقاومت تلاش می‌کند تنجها نقاط نظامی را هدف قرار دهد، این رژیم کودک کش عمدتاً مناطق مسکونی را نشانه می‌گیرد.

جریان‌های سیاسی شیعه در لبنان

مستندساز خوزستانی عنوان کرد: در لبنان، شیعیان به دو بخش اصلی تقسیم می‌شوند: جریان «حزب‌الله» و جریان «امل»، این دو گروه به‌رغم اشتراکات مذهبی و فرهنگی، در برخی مسائل سیاسی و راهبُردی اختلاف‌نظر دارند. جریان امل که تمایل بیشتری به ارتباط با ایالات متحده دارد، معمولاً نسبت به حزب‌الله مواضع متفاوتی اتخاذ می‌کند. این اختلافات نه‌تنها بر فضای سیاسی لبنان تأثیرگذار است، بلکه بر روی دیدگاه‌های عمومی نسبت به مقاومت نیز تأثیر می‌گذارد.

وی افزود: قصه غزه و فلسطین به‌ویژه در سال‌های اخیر، به یکی از موضوعات مهم در سیاست‌های منطقه‌ای تبدیل شده است. پیش از انقلاب اسلامی ایران، حمایت از فلسطین و جبهه مقاومت به طور جدی مطرح نبود. اما پس از پیروزی انقلاب در سال ۱۳۵۷، ایران به‌عنوان حامی اصلی جبهه مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی شناخته شد، این حمایت نه‌تنها مایه افتخار برای ایران، بلکه مایه افتخار برای تمامی مسلمانان است.

 معیار قدرت در جهان امروز ابزار است و آن که ابزار نظامی مهلک‌تری در اختیار دارد قدرتمندتر است. آیا در این دنیای وارونه که منطق دیوانگان حکم‌فرماست، ما نیز با همین معیارها پا به میدان نهاده‌ایم؟ خیر، ما به حول و قوه الهی بر قوه اتم دست‌یافته‌ایم اما هرگز بر آن تکیه نخواهیم کرد. قدرت حقیقی در جایی دیگر است!»

 قرن‌هاست که فریاد هل من ناصر سیدالشهدا (ع) پهنه زمان را پیموده است و چون نفخات حیات‌بخش روح‌القُدُس بر هر زمین مرده‌ای که گذشته است آن را به حیات عشق بارور ساخته و این چنین همه تاریخ تو گویی روزی بیش نیست و آن روز عاشوراست و ما از حسین سیدالشهدا آموخته‌ایم که چگونه پیروزی را در خون بجوییم، در شهادت، در خرمشهر، در سوسنگرد و یا در بیروت و غزه.

 روح حسینی که به اعتقاد ما مقصد دلالت‌های فطری روح در انسان است، در پیکر فرزندان امت اسلام بیدار شده و می‌رود تا بنیان کفر و استکبار را براندازد. این بیداری بی‌شک عکس‌العمل مظالم و جنایاتی است که به دست عُمّالِ صهیونیسم بر مسلمانان لبنان اِعمال گشته است و همان‌طور که سید حسن نصرالله از رهبران مقاومت اسلامی در لبنان گفت: مقاومت اسلامی از روح مردمی که متصل به رسول‌الله و ابی‌عبدالله الحسین و متأثر از تفکر امام خمینی بوده‌اند منشأ گرفته است.

 آری برادر، باید به آنان گفت که ما همان حسینی‌ها هستیم که با گریه‌هایمان همه روزها را عاشورا کردیم و همه سرزمین‌ها را کربلا.

مستندساز خوزستانی گفت: جنگ حق و باطل که از همان آغاز هبوط بشر بر کره زمین آغاز شده، اکنون به آخرین دوره تاریخی خویش نزدیک می‌‌شود و به‌زودی نهضت حق، بعد از هزاران سال مظلومیت و محکومیت، به دوران اقتدار خویش می‌رسد.