مشکل ترافیک زاهدان همتی مضاعف می‌طلبد

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از پایگاه خبری «عصرهامون»، ترافیک شهری از جمله مسائلی است که امروزه کار عبور و مرور و حمل‌ونقل در کلان‌شهرها را مشکل کرده است؛ نیاز بشر به حمل‌ونقل از همان روزهای ابتدایی تاریخ ایجاد شده است؛ این نیاز باعث شد تا در طول تاریخ سیستم‌های حمل‌ونقل همواره در حال پیشرفت باشد.
 
 در سال‌های اخیر گره کور ترافیکی در کلان‌شهر زاهدان در حالی کورتر شده که این کلاف سردرگمِ آزاردهنده به‌ویژه در ساعات ابتدایی صبح یعنی بازه زمانی ۷ تا ۸ و در ساعت ظهر که با تعطیلی ادارات مواجه می‌شود یا هنگام غروب، کاسه صبر مردم را لبریز کرده چرا که وضعیت ترافیکی به‌شدت آزاردهنده است.

وضعیتی که علاوه بر ایجاد ترافیک، دیر رسیدن به مقصد و معطلی شهروندان، امان رانندگان ‏را بریده است؛ این درحالیست که یکی از معضلات اصلی به افزایش تعداد خودروهای تک‌سرنشین، ‏کمبود یا بهتر بگوییم نبود شبکه‌های حمل‌ونقل عمومی مانند تاکسی و اتوبوس و به‌ویژه عدم عریض شدن ‏خیابان‌هایی بر می‌گردد که مربوط به سالیان گذشته هستند؛ یعنی زمانی که تعداد خودروها از ‏عابران پیاده بیشتر نبود.‏

با این تفاسیر اما شهر زاهدان در اکثر اوقات با معضل ترافیک دست‌به‌گریبان است و ‏متأسفانه طی روزهای اخیر این چالش با بازگشایی مدارس پررنگ‌تر شده تا جایی که برخی ‏خیابان‌ها و معابر شهری را به‌مرز خفگی کشانده و به یک چالش اساسی هم برای والدین به‌‏ویژه دانش‌آموزان و هم کارمندان مبدل شده است.‏

دراین‌خصوص بسیاری از شهروندان زاهدانی با ارسال پیامی به پایگاه خبری ما از این وضعیت گلایه کرده و گفتند: ‏متولیان امر باید چاره ای اساسی بیاندیشند چرا که خیابان‌های کنونی شهر بارشد روزافزون ‏جمعیت و خودروها همخوانی ندارد.‏
 


 شهروندان خواستار رفع ترافیک زاهدان شده‌اند
این شهروندان از شورای شهر و شهرداری و پلیس راهنمایی و رانندگی خواستار رسیدگی به ‏موضوع ترافیک شهر و ارائه راهکارهای اساسی شده و ادامه دادند: خیابان‌های خیام، ‏معلم، بزرگمهر، دانشجو، دانشگاه، سه‌راه‌دانش، پاسداران، آزادی، امیرالمومنین و مصطفی ‏خمینی تنها بخشی از خیابان‌هایی هستند که گره کور ترافیکی آنها روان مردم را به بازی ‏گرفته و باید فکری به حال این وضعیت که هرسال به نسبت سال گذشته بیشتر می شود، ‏کرد.‏

برخی از هم‌استانی‌ها هم به دلیل خدمات رفاهی و درمانی ضعیف که در شهر‌های استان وجود دارد مجبور هستند به مرکز استان سفر کنند و با معضل نبود پارکینک در سطح شهر مواجه هستند.

یکی دیگر از شهروندان با بیان اینکه اکنون در استان‌های دیگر علاوه بر ناوگان‌عمومی در سطح شهر از مترو هم استفاده می کنند اما ما در شهر زاهدان از حداقل‌های خدمات شهری محروم هستیم.
 
کم عرض بودن خیابان‌های زاهدان عامل ترافیک

متاسفانه یکی از عمده مشکلات ترافیکی در کلانشهر زاهدان وجود خیابان‌های باریک و کم‌عرض و نبود پارکینگ در این منطقه است که شهروندان خودروهای خود را در خیابان ها و کوچه ها بدون توجه به قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی به صورت فشرده پارک می‌کنند و همچنین تاخیر در پروژه‌های غیر هم‌سطحی مانند پل رو گذر کشاورز که این طرح برای روان سازی بار ترافیکی کلید خورد اما خود باعث بار ترافیکی مضاعف در این منطقه شده است.

تجمع مدارس در خیابان‌های خاص ترافیک بالا ایجاد می کند

در این راستا محمد‌علی بزی، رئیس پلیس راهور سیستان و بلوچستان در گفتگو با خبرنگار ما بیان کرد: یکی از مواردی که در سطح شهر زاهدان وجود دارد ترافیک سنگین صبحگاهی است و با توجه به اینکه آغاز شروع مدارس در ساعات ابتدای صبح است، این ترافیک سنگین‌تر است و یکی از عوامل اصلی ترافیک بالا در سطح زاهدان تجمیع مدارس در خیابان‌های خاص زاهدان باعث گره‌های ترافیکی در خیابان آزادی، بلوارمعلم، خیابان دانشگاه و دانشجو ایجاد می‌شود.

وی افزود: همکاران ما در پلیس راهور در سطح شهر برای روان‌سازی ترافیک در ابتدای صبح و شروع مدارس در نقاطی از شهر که دارای گره‌های ترافیکی است حضور فعال دارند و مشغول روان‌سازی ترافیک هستند.
 


کم‌شدن بار ترافیکی با افزایش وسایل تقلیه‌عمومی

رئیس پلیس راهور سیستان و بلوچستان تصریح کرد: یکی از اقدامات مهمی که شهرداری زاهدان باید در خصوص مرتفع شدن ترافیک شهر انجام دهد و ما این موضوع را از ابتدای سال نیز از شهرداری پیگیر کردیم، کمبود وسایل نقلیه‌عمومی در سطح شهر زاهدان است که این کمبود به صورت مشهود وجود دارد.

وی ادامه داد: شاید جز محروم‌ترین کلان‌شهرهای سطح کشور هستیم که دارای ناوگان عمومی و اتوبوس‌ واحد‌های بسیار ضعیف و کمبود تاکسی‌های خطی هستیم که در سطح شهر قابل مشهود نیست.

بزی تشریح کرد: مطمئناً با داشتن وسایل نقلیه‌عمومی و تاکسی‌ها حجم بسیار زیادی از دانش‌آموزان، مردم و کارمندان می‌توانند با این وسایل جابجا شوند تا بار ترافیکی سطح شهر کاهش پیدا کند.

استفاده نکردن از سرویس‌های مدرسه

رئیس پلیس راهور سیستان و بلوچستان یکی از اقداماتی که برای کاهش بار ترافیکی انجام داده‌ایم استفاده از سرویس‌های مدارس به جای ماشین‌های تک‌سرنشین است، گفت: اما علی‌رغم پیگیری‌هایی که انجام داده‌ایم موفق نشده‌ایم تا به موارد مورد نظر سرویس‌های مدارس دست پیدا کنیم و سرویس‌های مدارسی که در سطح زاهدان وجود دارند؛ انگشت شمار هستند.

وی عنوان کرد: برای رفع این مشکل می‌طلبد که  هم از طریق آموزش و پرورش و سازمان حمل‌ونقل شهرداری این طرح را اجرایی کنیم؛ اما متأسفانه تاکنون موفق به اجرای این طرح نشده‌ایم.

 

وجود دستفروشان در حاشیه خیابان‌ها ترافیک را مضاعف می‌کند

بزی با بیان اینکه یکی دیگر از مشکلاتی که بار ترافیکی شهر زاهدان را مضاعف می‌کنند وجود مشاغل کاذب و دستفروشانی است که در معابر سطح شهر زاهدان وجود دارند و بیان کرد: شهرداری باید نسبت به جمع‌آوری این دستفروشان اقدام کند که در  بیش از یک سوم از بسترهای خیابان‌ها دستفروشان ورود کردند و علی‌رغم جلسات متعددی که داشته‌ایم تاکنون به نتیجه‌ای نرسیده‌ایم.

رئیس پلیس راهور سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه در امر ترافیک سطح شهر تنها پلیس راهور نقش و کنترل مستقیم ندارد؛ ادامه داد: سایر دستگاه‌ها نیز ملزم به این هستند که در کنترل و روان‌سازی ترافیک سطح شهر کمک کنند.

نبود فضا و پارکینگ یکی دیگر از موارد ترافیک است

بزی کمبود پارکینگ در سطح کلانشهر زاهدان را یکی از مهم‌ترین موضوعات ایجاد ترافیک شدید و مضاعف در این کلانشهر دانست و خاطرنشان کرد: متأسفانه در سطح شهر برای پارک خودروها فضای مناسبی وجود ندارد؛ در سطح بازار باید پارکینگ‌های طبقه‌ای برای پارک خودروها ایجاد کنند تا مردم با آرامش خاطر خودروهای خود را در این پارکینگ‌ها پارک کنند و به امورات زندگی خود برسند.

وی با اشاره به اینکه در ساماندهی مدارس که در سال‌های گذشته صورت گرفته متأسفانه در یک خیابان حدود ۱۰ مدرسه ایجاد شده و به جای اینکه این مدارس را در سطح شهر گسترش دهیم در یک خیابان آنها را متمرکز کرده‌اند؛ عنوان کرد: این مسئله باعث می‌شود که ساعت ورود دانش‌آموزان و تعطیلی آنها با ازدحام بسیار زیادی از رفت‌وآمد و با ترافیکی بالایی مواجه شویم.

رئیس پلیس راهور سیستان و بلوچستان در پاسخ به اینکه در این خصوص برای رفع این مشکل و کمترشدن بار ترافیکی هماهنگی‌های لازم با آموزش و پرورش صورت گرفته، اظهار کرد: قرار شده تا ساعت‌های تعطیلی مدارس را با اختلاف ۱۰ تا ۲۰ دقیقه‌‌ای با یکدیگر انجام دهند که همزمان با هم این مدارس تعطیل نشوند و که این امر به تدریج باعث کم شدن بار ترافیکی می‌شود.

بزی با بیان اینکه با توجه به حضور در شهرهای مختلف کشور ما، در شهر زاهدان با ترافیک بسیار بالایی روبرو نیستیم و این حد از ترافیک در سطح شهر یه امر طبیعی است؛ تشریح کرد: با توجه به اینکه استان وسیع و پهناور است و شهرها نسبت به یکدیگر پراکنده هستند و امکانات رفاهی، خدماتی، درمانی و خریدی در سطح استان بسیار کم است به‌طبع مردم از سرتاسر استان به مرکز استان مراجعه می‌کنند.

وی ادامه داد: این موضوع می‌طلبد که در سطح استان گسترش خدمات رفاهی را برای مردم ایجاد کنیم که مردم مجبور نباشند برای ارائه خدمات رفاهی و یا درمانی به مرکز استان مراجعه کنند.

بزی گفت: مجموعه پلیس راهور با تمام امکانات و توان خود و یکی از برنامه‌هایی که برای روان‌سازی ترافیک سطح شهر پلیس راهور در نظر دارد استفاده از روش‌های پیشرفته و نوین است که با استفاده از پهپاد یا هلی‌شات بتوانیم ترافیک سطح شهر زاهدان را کنترل کنیم؛ و در نقاطی از شهر که دارای گره‌های ترافیکی می‌باشد تیم ها خود را به آنجا اعزام می کنیم تا شاهد روان‌سازی ترافیک در آن نقاط باشیم.

تنها گزینه رفع ترافیک در خیام پارکینک طبقاتی است

رئیس پلیس راهور سیستان و بلوچستان در پاسخ به رفع ترافیک بالای خیابان خیام با وجود مطب‌های پزشکان در این خیابان و افزایش که در این خیابان وجود دارد بیان کرد: تنها گزینه‌ای که به ترافیک در خیابان خیام کمک می‌کند ایجاد پارکینگ در محل شهرداری است.

وی افزود: با توجه به اینکه خیابان خیام، خیابان طویلی است و تقاطعی در آنجا وجود ندارد و ایجاد چراغ راهنما به بار ترافیکی این خیابان کمک نمی‌کند و تنها چیزی که می‌توانند کمک کنند ایجاد پارکینگ در این خیابان است؛ اما متأسفانه همانطور که بیان شد سایر ادارات و دستگاه ها نیز در افزایش ترافیک نقش دارند و در این خصوص خیابان خیام متأسفانه بدون اینکه تمهیدات لازم را در نظر بگیرند به احداث و افتتاح مطب‌های مختلف دکتر مجوز داده می‌شود و می‌طلبد که شهرداری زاهدان در این زمینه ورود کند و نسبت به ایجاد پارکینگ طبقاتی و یا فضای مناسب برای پارکینگ خودروها در این مکان ایجاد کند.

بزی تاکید کرد: مجموعه پلیس راهور در خصوص برخورد با رانندگانی که دوبل و یا ایجاد سد معبر می کنند اعمال قانون می‌کنند و با آنها برخورد قانونی می‌کنند

وی در پاسخ به تمهیداتی که برای قطعی چراغ های راهنمایی براثر قطعی‌های سراسری برقی که در سطح کشور و استان ما نیز اعمال می‌شود بیان کرد: با توجه به اینکه قطعی‌های برق در استان وجود دارد؛ نیروهای پلیس راهور با حضور در سطح چهارراه‌ها به صورت دستی برای رفع ترافیک اقدام می کنند‌.
 


استفاده از سیستم‌های ال ای دی‌های خورشیدی در زمان قطعی برق

بزی در ادامه خاطرنشان کرد: در برنامه درازمدت باید با از استفاده از سیستم‌های ال ای دی‌های خورشیدی استفاده کنیم که در مواقعی که قطعی برق داریم به صورت اتوماتیک از این ال ای دی‌های خورشیدی که ذخیره‌سازی برق دارند؛ روشن می‌شود و در این خصوص نیز با شهرداری مکاتبات لازم انجام می‌شود تا در کوتاه‌ترین زمان این اقدام نیز انجام گیرد تا مشکلات ترافیکی در سطح شهر کمتر شود.

رئیس پلیس راهور سیستان و بلوچستان در پایان گفت: جلسه شورای ترافیک شهرستان‌های استان را به صورت ماهانه برگزار می‌کنیم که مسئولیت اجرای این جلسه بر عهده فرماندار زاهدان با حضور شهرداری‌های مناطق مختلف شهر زاهدان و پلیس راهور انجام می شود و با پیشنهاد شما در نظر داریم در آخرین جلساتی که در شورای ترافیک شهرستان استان برگزار می‌شود برنامه‌های لازم با توجه به قطعی‌های مستمری که قرار است اتفاق بیفتد در نظر بگیریم تا مشکلات بار ترافیکی شهر کمتر شود.

برگزاری جلسات ماهانه در شورای ترافیکی شهرستان

علیرضا شهرکی فرماندار زاهدان نیز در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری « عصرهامون» بیان کرد: باتوجه‌به جلسات ماهانه‌ای که در شورای ترافیکی شهرستان انجام می‌گیرد باتوجه‌به طرح ها و پیشنهادات فنی که حوزه ترافیکی شهرداری و مجموعه پلیس راهور در این جلسات کار کارشناسی ارائه می دهند و با انجام کار کارشناسی اگر این طرح‌ها و پیشنهادات دچار ابهام باشد در این جلسه مورد بررسی قرار می‌گیرد و برخی از آنها که ایراد داشته باشد برای اصلاح برگشت داده می‌شوند.

رفع ترافیک با ایجاد پروژه‌های زیرساختی

وی افزود: بخش دیگر از اقداماتی که برای رفع ترافیک سطح شهر موثر است کارهای زیرساختی است که ایجاد روگذر، زیرگذر ها و طرح های مدون شهرداری برای توسعه و اجرای طرح‌های تفصیلی قطعی شهر است که در جلسات متعدد بخشی از مسائل فنی و دغدغه‌مندی و تخصصی مطرح می‌شود و برخی از آنها نیز مسائل زیرساختی هستند که این مصوبات باید در شهرداری تامین اعتبار شوند که در شورا این مصوبات رای می‌آورد و اگر امکان کمک برای تصریح در روند این زیرساخت‌ها باشد پروژه‌های زیرساختی ادامه پیدا می‌کند.

برای رفع کم‌عرض بودن معابر، طرح جامع ترافیک شهری وجود دارد
فرماندار زاهدان تصریح کرد: برای رفع کم‌عرض بودن معابر و و تغییر سطح معابر یک طرح جامع ترافیک‌شهری و همچنین طرح‌های تفصیلی شهرداری وجود دارد.

 

علت تاخیر بهره‌برداری پل روگذر کشاورز تامین اعتبار است
شهرکی در خصوص تاخیر در بهره‌برداری پل روگذر کشاورز خاطرنشان کرد: بخشی از این تاخیر به دلیل عدم تعهد پیمانکار و همچنین تامین اعتبار بوده است که برای تسریع در بهره‌برداری این پروژه پیشنهاداتی برای تامین اعتبار این پروژه پیش بینی شده است؛ ولی زمان قانونی این پروژه منقضی شده است؛ اما آنچه که دایره فنی شهری پیگیری می‌کند خوشبینانه آن این است که این پروژه تا پایان سال تحویل داده شود.

وی در پاسخ به تمهیدات لازم برای رفع سد معبرهایی که در خیابان‌های شهر مشاهده می‌شود که گاهاً دستفروش‌ها و ماشین‌هایی برای فروش میوه‌ها در کنار خیابان‌ها پارک شده‌اند اظهار کرد: این موضوع مصوبه شورای تامین را دارد و عملاً در دست شهرداری است و اختیارات تام برای این مجموعه بوده و تذکرات فنی لازم نیز داده شده و برای تسریع در روند شهرداری مجوزهای برای ساخت بازارچه‌های محلی و محلات به شهرداری داده که در حال اجرا است.

فرماندار زاهدان گفت: اختلالی که در خصوص سد معبر وجود داشته است با حضور دستور مقام قضایی رفع و رجوع شده است و امیدواریم با مجموعه اقداماتی که صورت گرفته مجموعه سد معبر شهرداری برای تسریع در جمع‌آوری سد معبرها در سطح شهر اقداماتی انجام دهند.

احداث پارکینک‌ها کمک شایانی به رفع بار ترافیک می کند

شهرکی با بیان اینکه یکی از اقداماتی که باید برای رفع ترافیک سطح شهر انجام شود ایجاد فضاها و پارکینگ‌های خصوصی در سطح شهر است؛ عنوان کرد: احداث پارکینک کمک شایانی به پارک ماشین‌ها از معابر و خیابان‌ها می‌شود.

وی نکته دیگری که بسیار مهم است ارتقای فرهنگ ترافیکی مردم و شهروندان است؛ خاطرنشان کرد: همواره اعمال قانون و برخورد با متخلفان نیاز نیست و گاهاً با ترویج فرهنگ و رعایت کردن حریم همدیگر بسیاری از مسائل ترافیکی در سطح شهر را کم کنیم و در زمان پیک ترافیک که تعطیلی‌ها و یا شروع ابتدای صبح خارج کردن دو ماشین از منزل را به یک ماشین تبدیل کنیم و این رعایت این نکات باعث کاهش در ترافیک سطح شهر می‌شود.

وی در پایان گفت: این اقدامات هم باید در بخش دولتی با انجام مصوبات و اجرای آنها و هم در بخش خصوصی و کمک شهروندان برای رفع ترافیک در سطح کلانشهر زاهدان انجام گردد.

ترافیک زاهدان یکی از معضلات شهری است که هر روز بزرگ‌تر می‌شود.