به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ نشست تخصصی الگوی مدارس تراز سند تحول بنیادین آموزش و پرورش با حضور احمد محمودزاده معاون وزیر آموزش و پرورش، علیرضا کمرئی مشاور وزیر آموزش وپرورش، علی محبی رییس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش و مدیران سازمان در دفتر رییس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی و توسعه مشارکتهای مردمی وزارت آموزش و پرورش برگزار شد.
احمد محمود زاده با اشاره به اینکه بخش اعظمی از مدارس غیردولتی کارهای ارزشمندی در راستای الگوی مدارس تراز انجام داده اند، گفت: بسیاری از برنامههای اجرایی در برخی مدارس غیردولتی در چهارچوب اهداف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است که قابل ارزیابی است.
وی، نگاه و رویکرد آموزشی و فرهنگی و تربیتی در کنار یکدیگر را از مهمترین ویژگیهای مدارس تراز دانست و افزود: تمامی ساحتهای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش باید به شکل متوازن در این طرح رشد و پیشرفت کنند و تربیت تمام ساحتی از اهداف اصلی این طرح است.
محمودزاده با تاکید بر اینکه ۲.۵ میلیون دانش آموز در ۱۹ هزار مدرسه غیر دولتی مشغول به تحصیل هستند، اظهار کرد: وظیفه ماست نسبت به مسائل آموزشی و تربیتی دانش آموزان مدارس غیردولتی حساسیت داشته باشیم و با رسیدن به یک ادبیات مشترک و همکاری موسسین این مدارس، زمینه تعالی و پیشرفت نظام تعلیم و تربیت در این مدارس را فراهم آوریم.
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکتهای مردمی با اشاره به اینکه در حدود ۲۵۶ هزار همکار، معلم و مربی در مدارس غیر دولتی مشغول به فعالیت هستند، تصریح کرد: مدارس غیر دولتی از ظرفیتهای بسیار بالایی برخوردارند و به لحاظ نیرو ، فضا و تجهیزات، کمکهای شایانی به دستگاه تعلیم و تربیت کشور داشتهاند که به سادگی نمیتوان از کنار آن گذشت.
محمودزاده با تاکید بر اینکه باید ریل گذاری درست در مدارس غیر دولتی صورت گیرد، اظهار کرد: مدارس غیر دولتی می توانند با ایجاد شاخصهای لازم و رفع کاستیها و نواقص احتمالی در مسیر مدارس تراز سند تحول بنیادین اموزش و پرورش حر کت کرده و شایستگیهای بالایی را به نمایش بگذارند.
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکتهای مردمی تاکید کرد: کلیه فرایندهای الگوی مدارس تراز در مدارس غیر دولتی قابل پیگیری است و در رسیدن به این هدف بزرگ نظام آموزش و پرورش کشور تلاش خواهیم کرد.
در ادامه این نشست علیرضا کمرئی مشاور وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه مدرسه و آموزش و پرورش چه در بخش دولتی و چه در بخش غیر دولتی یک امر حاکمیتی است، گفت: کلیه مدارس غیردولتی تخت مستقیم آموزش حاکمیتی است و کلیه محتواهای آموزشی مدارس تحت حاکمیت و حکمرانی دولت است.
وی با اشاره به اینکه مدارس غیردولتی تابع سیاستهای نظام آموزش و پرورش کشور میباشند تصریح کرد: مدارس غیردولتی که طبق قانون مجوزهای لازم را دارند و در چارچوب نظام حرکت می کنند باید در راستای بهبود عملکرد آنها تلاش کنیم.
کمرئی با اشاره به اینکه طرح مدارس تراز فرصتی است تا کلیه مدارس بتوانند شاخصهای آموزشی و پرورشی را مطابق اهداف سند تحول بهبود بخشند، اظهار کرد: جهت گیریها باید به سمت تربیت متوازن دانش آموزان و اهداف سند تحول بنیادین آموزش وپرورش باشد و رشد و پیشرفت در معیارها باید سنجش و بررسی شود.
مشاور وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه الگوی مدارس تراز می تواند از ارزشهای مدارس غیردولتی صیانت کند، یادآور شد: طرح مدارس تراز سند فرصتی است تا مدارس غیردولتی از حقوق خود دفاع کنند و ارزشهای خود را تقویت کنند.
به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، وی در پایان خاطرنشان کرد: طرح مدارس تراز سلسله ابزاری را در اختیار قرار میدهد که مدرسه با یک الگوی راهبردی در مسیر اهداف سند تحول بنیادین اموزش و پرورش حرکت کند و معیارهای ارزیابی در اختیار آنها گذاشته میشود تا بتوانند خود را مورد تحلیل قرار دهند.