رفع معضل ترافیک رشت با راهکارهای موقت و دائمی

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از پایگاه خبری تحلیلی «هشت‌دی» گیلان یکی از مقاصد گردشگری ایران بوده و مسافران زیادی در طول ایام سال به این استان سرسبز سفر می‌کنند. رشت نیز به عنوان مرکز استان همواره مورد توجه مسافران و توریست‌ها بوده و از این رو جمعیت ثابت و شناور این شهر در مقایسه با سایر شهرها بیشتر است و همین امر نیز در کنار مزایای فراوان، مشکلاتی نظیر مسئله حمل و نقل و ترافیک را به دنبال خواهد داشت.

 فرسودگی زیرساخت‌های ترافیکی و راه این شهر که مربوط به چند دهه پیش است، موجب ترافیک و دردسر مردم شده و سال‌ها است که اعتراض رشتوندان را به دنبال دارد.

 کارشناسان حوزه ترافیک بر این باورند که عدم تناسب رشد جمعیت طی سال‌های اخیر با شرایط ترافیکی، عدم توسعه زیرساخت‌های ناوگان حمل و نقل عمومی، نبود پارکینگ‌های مناسب در سطح شهر و افزایش خودروهای تک سرنشین موجب ترافیک دردسرساز در شهر رشت شده است.

 همچنین تمرکز مراکز تجاری و پزشکی در برخی نقاط شهر و اینکه خیابان‌های رشت طی ۳۰ سال گذشته متناسب با تغییرات جمعیتی تغییر نکردند گرهی بر گره‌های ترافیکی این شهر افزوده است.

 برای حل مشکل ترافیک رشت، نخست می‌بایست به این باور برسیم که مسئول رفع ترافیک صرفاً شهرداری نیست و همه دستگاه‌ها باید با فرهنگ‌سازی در این راستا تلاش کنند و برای داشتن خیابان‌هایی با ترافیک روان احساس مسئولیت داشته باشند.

 همچنین تعبیه فضاهای جدید و بیشتر برای پارک وسایل نقلیه، هوشمندسازی شهر و نصب دوربین‌های کنترل سرعت از راهکارهای مؤثر در حل معضل ترافیک است.

دستور استاندار گیلان برای رفع ۹ نقطه حادثه‌خیز

 هادی حق‌شناس، استاندار گیلان در جلسه شورای هماهنگی ترافیک و راهبری و کمیسیون ایمنی حمل و نقل استان گیلان، ضمن تأکید بر استفاده از نظرات کارشناسان و نخبگان برای حل مشکل ترافیک استان به ویژه شهر رشت گفت: برای حل مشکلات حوزه ترافیک صرفاً به راهکار سخت‌افزاری تکیه نکنید و از متخصصان حوزه هوش مصنوعی نیز بهره گیرید.

 وی با تأکید بر شناسایی و رفع نقاط حادثه‌خیز جاده‌ها بیان کرد: اداره کل راهداری و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اقدامات لازم برای رفع ۹ نقطه حادثه‌خیز را در دستور کار خود قرار داده و آن را در اسرع وقت پیگیری کنند.

 حق‌شناس با اشاره به نقش مثبت نصب دوربین‌های نظارتی در کاهش تلفات رانندگی و فوتی‌ها و تصادفات گفت: تعداد فوتی‌ها در نیمه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته است.

 حجم معابر شهر رشت نسبت به جمعیت و مساحت آن بسیار کم است

 رحیم شوقی شهردار رشت نیز در گفتگو با خبرنگاران ترافیک را یکی از معضلات اصلی این کلانشهر دانست و بیان کرد: حجم معابر شهر رشت نسبت به جمعیت و مساحت بسیار کم است و با خودروهایی که در شهر تردد دارند متناسب نیست.

 وی با اشاره به اجرای پروژه‌های ترافیکی در شهر رشت بیان کرد: پنج تقاطع غیرهمسطح با پیشرفت فیزیکی ۵۰ تا ۸۰ درصد در رشت اجرا می‌شود و تمام تلاش همکاران بنده در شهرداری رشت تکمیل این طرح‌ها است.

 شهردار رشت افزود: بهره‌برداری از پروژه‌های ترافیکی مذکور که طی یکی دو سال آینده انجام می‌شود سهم مهمی در کاهش بار ترافیکی شهر دارد.

 شوقی عنوان کرد: برای حل معضل ترافیک رشت باید اقداماتی نظیر ساخت تقاطع‌های جدید در میدان مصلی، بلوار قلی‌پور و بلوار نماز و چند نقطه دیگر شهر کرد.

فعال نبودن دوربین‌های ثبت تخلف رانندگی در شهر رشت

محمدحسین واثق کارگرنیا رئیس شورای اسلامی شهر رشت نیز ترافیک را یکی از معضلات اساسی این شهر دانست و بیان کرد: ترافیک شهر در تمام ایام به ویژه مناسبت‌ها تأسف‌بار است و گره‌های ترافیکی شدید مردم را دچار زحمت و مشکل کرده است.

 وی فقدان مدیریت یکپارچه شهری را یکی از دلایل سردرگمی مردم درخصوص مطالبه‌گری حوزه ترافیک عنوان کرد و افزود: مردم نمی‌دانند که این مشکل را باید از طریق کدام دستگاه پیگیری کنند و این وضعیت زیبنده رشتوندان نیست.

واثق کارگرنیا با انتقاد از فعال نبودن دوربین‌های ثبت تخلف رانندگی در شهر رشت خاطرنشان کرد: فعال بودن تنها دو دوربین ثبت تخلف در شهری با این جمعیت تأسف‌بار است.

رئیس شورای اسلامی شهر رشت افزود: با توجه به اینکه به دلیل ترافیک بالا بسیاری از همشهریان از مسیرهای فرعی تردد می‌کنند نیاز است تابلوهای راهنمای مسیر در کلیه معابر اصلی و فرعی نصب شود.

فرسودگی زیرساخت‌های راه و شهرسازی شهر رشت سال‌ها است که اعتراض شهروندان را به دنبال دارد و کارشناسان بر این باورند که عدم تناسب رشد جمعیت طی سال‌های اخیر با شرایط ترافیکی، عدم توسعه زیرساخت‌های ناوگان حمل و نقل عمومی، نبود پارکینگ‌های مناسب در سطح شهر و افزایش خودروهای تک‌سرنشین موجب ترافیک دردسرساز در شهر شده است.