لزوم پاسخگویی به شبهات دانش‌آموزان/ حفظ سوره‌های کوچک توسط دانش‌آموزان ابتدایی

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛علیرضا کاظمی در جلسه برخط با کارشناسان قرآن عترت و نماز گفت: خوشحالیم در محفل قرآنی به وسعت ۳۲ استان حضور داریم، توسعه و ترویج فرهنگ قرآن، عترت و نماز از مهمترین برنامه‌های وزارت آموزش و پرورش است و از ابتدای سال دو جلسه شورای عالی نماز برگزار شد و مطالبات و انتظارت جدی در این حوزه داریم که نسبت به قبل انتظارات بیشتر شده است، مهمترین ماموریت و مسئله این است که باید در این حوزه دستاورد داشته باشد.

علیرضا کاظمی اظهار کرد: امروز در سه مسیر کار می کنیم و نقشه کلانی برای آموزش و پرورش در این راه طراحی کردیم، در بعد کلان بخشی به حوزه اقامه نماز و قرائت قرآن برمی گردد افزود: اگر دانش آموزی نمی‌تواند قرآن بخواند قابل قبول نیست و یا مدرسه‌ای نماز برپا نمی کند قابل پذیرش نیست.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه: در حوزه معارف نماز باید بسیار جدی کار شود ادامه داد: به پاسخگویی به شبهات در اذهان دانش آموزان نیاز داریم، همچنین باید کاملا در فضای فناوری‌های جدید از جمله هوش مصنوعی به تمام سوالات دانش آموزان پاسخ دهیم و به سمت بازی‌های قرآنی برویم. نرم افزار «ای لیگ» آیه‌هایی که به درد زندگی می خورد را نشان می دهد و ما را در مسیر هدایت قرار می دهد.

کاظمی با بیان اینکه: دو رویکرد در حوزه قرآنی مهم است گفت: ابتدا مسابقات بسیار مهم است و سپس مسیری برای شناسایی و انس و الفت با قرآن اهمیت دارد اما مهمترین برنامه، رویکرد انس روزانه با قرآن است.

وی افزود: خواندن یک آیه در کلاس، یک دقیقه زمان می‌برد افزود: کلاس فیزیک و .. با قرآن آغاز شود، از اثرات انس با قرآن برای دانش آموزان صحبت شود زیرا از ساده ترین و موثرترین برنامه‌ها است و هزینه‌ای ندارد و باعث پرورش استعدادهای قرآنی و تحویل چهره‌های بین المللی به جامعه می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش به تقویت محافل قرآنی و استفاده از نقش و جایگاه دانش آموزان در تفسیر قرآن اشاره کرد و گفت: دانش آموزان خودشان برای خودشان تفسیر کنند، این برنامه زمان کمی می برد اما اثرات آن بسیار زیاد است. همچنین پایش و رصد فعالیت‌های کلاسی و خانوادگی قرآنی از دیگر برنامه هایی است که باید مد نظر قرار داد.

کاظمی با بیان اینکه: قرآن سعادت و سلامت جامعه را تضمین می کند گفت: باید کاری کنیم ارزش‌ها و خصوصیات قرآنی در زندگی و فرزندان ما متجلی شود. میوه انس با قرآن صداقت، ایثار و مهربانی است. وقتی ارزش قرآنی به شعار تبدیل می شود باید در رفتار دانش آموز هم متجلی شود و باید مسیر نهادینه سازی تا رسیدن به فرهنگ قرآنی را طی کنیم.

وی با بیان اینکه محور حفظ قرآن برای بچه‌های ابتدایی تا ۳۰ جز را مدنظر قرار دهیم افزود: برای دانش آموزان ابتدایی حفظ سوره‌های کوچک را برنامه ریزی کنیم.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه:در دوره‌های بعدی تحصیلی نگاه به آیات کاربردی باشد و دانش آموز بداند این آیات در کجای زندگی آنها به درد می خورد ادامه داد: هنوز نقش جامع و کامل استعداد یابی و برنامه درسی برای قرآن تدوین نشده و لازم است تدوین شود تا بگوییم در این پروسه به حفظ کامل قرآن دانش آموزان می‌رسیم.

کاظمی اظهار کرد: باید برنامه پیوسته ریخته شود تا بگوییم ما از ابتدا تا انتها، این دانش آموز را مفسر و حافظ قرآن کرده‌ایم اظهار کرد: از تمام افرادی که هر نوع فکر و ایده جدید برای کمک به توسعه فرهنگ و عترت قرآن دارند استقبال می کنیم و این همکاران در هیأت اندیشه ورز برنامه‌های خود را مطرح کنند.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه باید در فضای فناوری‌های جدید از جمله هوش مصنوعی، به تمام سوالات دانش آموزان پاسخ دهیم و به سمت بازی‌های قرآنی برویم گفت: نرم افزار «ای لیگ»، آیه‌هایی را که به درد زندگی می خورد را نشان می‌دهد و ما در مسیر هدایت قرار می‌دهد.