به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حمیدرضا خانمحمدی در افتتاح هنرستان دخترانه مرحوم خانی در شهرستان کاشمر گفت: احداث، توسعه و تجهیز مدارس و به خصوص مقاومسازی و ایمنسازی از مهمترین مأموریتهای سازمان است.
وی افزود: خوشبختانه سال ۱۴۰۲ از محل توازن دو و همچنین قانون برنامه هفتم ردیفی در مجلس شورای اسلامی احیاء شد و امیدواریم از سال ۱۴۰۴ این ردیف پایدار شود و بتوانیم سرعت تخریب، بازسازی و مقاومسازی مدارس را افزایش دهیم.
معاون وزیر و رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با بیان اینکه امیدواریم همانند سالهای ۸۵ تا ۸۸ این جهش اتفاق بیفتد، بیان کرد: برای اینکه بتوانیم کارهای عملیاتی خود را به خوبی و سرعت انجام دهیم، باید در جداول بودجهای عدد مورد نیاز در نظر گرفته شود.
وی همچنین با تقدیر از خیرین سرتاسر کشور گفت: از ۱۷۰۰ پروژهای که مهر امسال با ظرفیت حدود ۸۰۰۰ کلاس درس تحویل دادیم در ۵۴ درصد آن خیرین مشارکت داشتند.
خانمحمدی با اشاره به اینکه مدرسه مرحوم خانی در کاشمر هم جزو مدارس خیرساز است، بیان کرد: تمامی این فعالیتها در حالی صورت گرفت که تخصیصهای مورد نیاز را نداشتیم.
وی از شروع طرح توسعه عدالت آموزشی به دستور ریاست جمهور خبر داد و گفت: امیدواریم در حوزه فضا و تجهیزات و کیفیت آموزشی سرعت بیشتری پیدا کند و بتوانیم نواقص موجود را رفع کنیم.
۸۰۰۰ پروژه آموزشی در حال احداث است
معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه اگر زیباترین فضاهای هر شهرستان مدارس باشند، یعنی آن شهر در مسیر پیشرفت قرار دارد، افزود: بهترین فضا و امکانات باید در اختیار مدارس قرار گیرد.
وی با اشاره به اینکه در این مسیر با همکاری دولت و مجلس اقدامات خوبی صورت گرفته است، تصریح کرد: سال گذشته برای اولین بار حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان تجهیزات هنرستانی در کل کشور توزیع و ۷.۵ میلیون متر مربع ایزوگام و اسفالت در فضاهای مدارس اجرا شد.
خانمحمدی همچنین از مرمت و بازسازی بیش از ۴۱ هزار کلاس درس خبر داد و افزود: برای مدارس کاشمر که در زلزله آسیب دیدند اقدامات خوبی آغاز شده است.
وی با بیان اینکه با همه کمبودها میشود کار کرد فقط باید همدلی و همافزایی باشد، اظهار کرد: در راستای رسیدن به اهداف، نیازمند همکاری و توجه بیشتری هستیم.
همکاری خیرین در امر مدرسهسازی ستودنی است
سیدامیر شوشتری مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی در این مراسم با تقدیر از تلاشهای صورت گرفته در به سرانجام رساندن هنرستان دخترانه مرحوم خانی گفت: روزی نیست که در خراسان رضوی پروژهای نداشته باشیم.
وی با بیان اینکه نیازمند حمایتهای بیشتری هستیم، افزود: خیرین همکاریهای بسیار ارزشمندی را در امر مدرسهسازی دارند.
امسال ۵ تا ۶ مدرسه در کاشمر افتتاح و بهرهبرداری میشود
در ادامه حجتالاسلام جواد نیکبین نماینده مردم کاشمر در مجلس شورای اسلامی گفت: بدون شک اگر کار جهادی و برای خدا باشد حتماً به نتیجه خواهد رسید.
وی با بیان اینکه امسال ۵ تا ۶ مدرسه افتتاح و به بهرهبرداری میرسد، افزود: عملیات احداث یکی از این مدارس ۶ماه قبل آغاز شده است.
نماینده مردم کاشمر در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: گرچه ۶ماه قبل مدرسه مرحوم خانی فقط در حد فونداسیون بود، اما امروز یکی از بهترین مدارس این شهرستان است.
عمده مدارس کاشمر بافت بسیار فرسودهای دارند
حجت اله شریعتمداری فرماندار کاشمر در این مراسم گفت: کاشمر نسبت به سایر شهرستانها در حوزه نوسازی مدارس از عقب ماندگی تاریخی برخوردار است.
وی افزود: عمده مدارس کاشمر بافت بسیار فرسودهای دارند به طوری که در زمین لرزه ۵ ریشتری خردادماه حدود ۴۰ مدرسه آسیب جدی دیدند و ۱۳ مدرسه نیز به طور کامل تخریب شد.
فرماندار کاشمر با بیان اینکه پس از این آسیب دیدگیها تلاشهای بسیاری در مجموعه شهرستان و اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان رضوی و از سوی معاون وزیر آموزش و پرورش شد، اظهار کرد: متأسفانه در زمین لرزه اخیر ۴.۲ ریشتری و پس لرزههای آن هم خسارتهای دیگری وارد شد.
وی با اشاره به اینکه نگران مدارس آسیب دیده شهرستان کاشمر هستیم، خاطرنشان کرد: نگران این هستیم که حادثهای برای دانشآموزان به وجود بیاورد.
شریعتمداری گفت: به جز اعتباراتی که مصوب شده حدود ۱۵۰ میلیارد تومان دیگر نیز نیاز داریم تا مدارسی که باید تکمیل شوند و آنهایی که آسیب دیدند خیلی سریع به نتیجه برسند.
فرماندار کاشمر با بیان اینکه هفتهای نیست که اعلام نشود مسئلهای در مدرسهای رخ داده است، افزود: باید این مسئله بسیار جدی گرفته شود.
وی در ادامه از تلاشهای شبانهروزی اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان رضوی برای احداث هنرستان مرحوم خانی تقدیر کرد و گفت: دو مدرسه مهم دیگر طی چند روز آینده به بهرهبرداری خواهد رسید.
شریعتمداری همچنین گفت: گرچه تا حدودی مشکل کمبود معلم رفع شده اما همچنان با کمبود فضا و مشکل تخریب مدارس مواجه هستیم. البته اقدامات ارزشمندی هم انجام شده به طوری که هرکدام از مدارس در حال ساخت پیشرفت فیزیکی ۵۰ تا ۷۰ درصدی دارند.
وی با بیان اینکه باید استحکام بنا در مدارس آسیب دیده صورت گیرد، خاطرنشان کرد: مدارس کاشمر نیازمند توجه جدی هستند.
رتبهبندی معلمان انقدر دیر اجرا شد که نارضایتی معلمان را در پی داشت
حمیدرضا حاجی بابایی نایبرئیس اول مجلس شورای اسلامی در این مراسم با بیان اینکه زیباترین جلوه زندگی را در مدارس میتوان دید، گفت: اگر بخواهیم کشور از هر جهت بینیاز شود و رشد کند باید به آموزش و پرورش رسیدگی کرد.
وی افزود: مدارس باید به گونهای باشند که وقتی دانشآموزان وارد آن شدند نخواهند بیرون بیایند، این جزو سند تحول بنیادین است.
نایبرئیس اول مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مدارس در سند تحول بنیادین حیات طیبه دیده شدهاند، تصریح کرد: اگر میخواهیم شاهد کاهش آسیبها و ناهنجاریها باشیم باید به مدارس توجه جدی داشته باشیم.
وی با اشاره به اینکه اگر میخواهیم کشور و همه ما نجات پیدا کنیم باید وزارت آموزش و پرورش با وزارت نفت ادغام شود، اظهار کرد: درآمدهای نفت باید برای همین دانشآموزان باشد تا آینده کشور تضمین شود.
حاجی بابایی با بیان اینکه تا وقتی معلم در قله نباشد نمیتواند دانشآموز را به قله رساند، تصریح کرد: باید به معلمان بیش از این توجه شود. روزی که کلاسهای درس زیباتر از اتاق مدیران باشد، باید در کشور جشن گرفت.
وی با اعلام اینکه دانشآموزان باید از بهترین امکانات و تجهیزات برخوردار باشند، بیان کرد: هنوز آن آموزش و پرورش در تراز اسلامی شکل نگرفته است.
نایبرئیس اول مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در بودجه ۱۴۰۳ هرچه برای نوسازی مدارس پیشبینی کرده بودند ۵ هزار میلیارد تومان دیگر اضافه کردیم، افزود: بر اساس گفته رهبر معظم انقلاب حرف اول دولتها باید آموزش و پرورش باشد.
وی با تأکید بر اینکه اگر مساجد ما میخواهند قدرتمند باشند، باید روحانی محله وارد مدرسه شود و با دانشآموزان رفاقت داشته باشد، اظهار کرد: آموزش و پرورش بیبدیل و هیچ هم ردیفی ندارد.
وی با بیان اینکه برای رفع مشکلات ابتدا باید حال معلمان خوب باشد، افزود: ۵۰ هزار میلیارد تومان مصوب کردیم، تا رتبهبندی معلمان اجرا شود، اما متأسفانه آنقدر دیر اجرا شد که نارضایتی معلمان را در پی داشت.
هنرستان دخترانه مرحوم علیخانی با اعتبار ۳۴ میلیارد تومان به صورت مشارکتی با ۱۲ کلاس در سه طبقه طی مدت ۴ سال احداث شده است.