مهدی بابایی، عضو شورای اسلامی شهر تهران، در گفتگو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاعرسانی راه دانا درباره تاکسیهای برقی و مشکلات مربوط به استفاده از آنها اظهار داشت: در حال حاضر، تمام تاکسیهای برقی بهکار گرفتهشده در تهران از خودروهای برقی مونتاژشده در شرکتهای مدیرانخودرو و کرمانخودرو هستند که تعداد ۱۵۰ دستگاه به رانندگان تاکسی تحویل داده شده است.
وی افزود: هنوز خودروهای وارداتی چینی در خطوط تاکسیرانی تهران وارد نشدهاند. مسئله اصلی در حوزه تاکسیهای برقی، قیمت آنهاست و لازم است دولت به سبب صرفهجویی در مصرف سوخت، سهمی از هزینهها را تقبل کند. همکاری بیشتر دولت در این زمینه ضروری است زیرا با استفاده از خودرو برقی در مصرف سوخت صرفهجویی میشود و شهرداری توانایی تأمین این نیاز مالی را بهتنهایی ندارد.
این عضو شورای شهر تهران به روش پرداخت سهم دولت اشاره کرد و گفت: طبق قوانین قبلی، این سهم باید به صورت تسلیمی و پس از صرفهجویی در مصرف سوخت پرداخت میشد، اما شهرداری در حال مذاکره است تا این کمکهزینه به صورت پیشینی پرداخت شود.
وی با اشاره به ادله شورای شهر تهران برای این درخواست، افزود: با ورود خودروهای برقی، صرفهجویی در مصرف سوخت بهطور طبیعی انجام میشود و بنابراین، این هزینه باید به صورت پیشینی پرداخت شود.
مهدی بابایی در ادامه توضیح داد: اگر کمکهزینه بهصورت پیشینی پرداخت شود، مشکل اصلی یعنی قیمت بالای خودروهای برقی برای تاکسیداران عزیز حل میشود و این مسئله باید توسط دولت مورد توجه قرار گیرد.
این عضو کمیسیون سلامت، محیطزیست و خدمات شهری با اشاره به آلودگی هوای تهران افزود: برای حل مشکل آلودگی هوا، شهرداری بهتنهایی نمیتواند بر این چالش بزرگ فائق آید و دولت محترم باید در کنار شهرداری بایستد تا بتوانیم این دغدغه را برطرف کنیم. این کار دشوار است؛ اما همافزایی لازم است و امیدواریم دولت در این زمینه کمک کند تا مشکل قیمت بالای تاکسیهای برقی برای تاکسیداران حل شود، زیرا گزینهای جز حملونقل عمومی پاک نداریم.
بابایی با اشاره به هزینههای انجامشده توسط شهرداری تهران گفت: در حال حاضر، خرید از تولیدکنندگان داخلی بهطور کامل با بودجه شهرداری تهران انجام میشود که از محل اعتباراتی است که در شورای شهر برای این منظور اختصاص یافته است.
وی در مورد خرید خارجی نیز افزود: بخشی از خریدهای خارجی نیز توسط شهرداری انجام میشود و بر اساس مصوبات شورای اسلامی شهر تهران، قسمت اعظم بودجه سرمایهای شهر تهران به حملونقل پاک اختصاص یافته است و امیدواریم با این تغییر سیاست، تحولی هرچند کوچک در کاهش آلودگی هوا مشاهده کنیم.
عضو شورای شهر تهران، در ادامه با اشاره به اقدامات برای خرید اتوبوسهای برقی گفت: تاکنون ۱۰ اتوبوس بهصورت نمونه وارد شدهاند. درباره این اتوبوسها، سازمان استاندارد نظراتی ارائه کرده که در حال حاضر در حال رفع این موارد هستیم. پس از کسب تأییدیههای لازم، این اتوبوسها از بندرعباس ترخیص خواهند شد.
وی با اشاره به اتوبوسهای برقی تولید داخل کشور افزود: در ایران اتوبوس برقی بهصورت تولید داخلی نداریم و نمونههای تولیدشده توسط ایرانخودرو که در کرج تعدادی از آنها بهکارگیری شده است نیز در اصل نمونههای خارجی هستند که در ایران مونتاژ شدهاند. یکی از دلایلی که ما مستقیماً به سمت واردات رفتیم، قیمت بالای اتوبوسهای برقی داخلی بود؛ بهطوریکه تا ۷ میلیارد تومان تفاوت قیمت برای هر دستگاه داشتیم.
بابایی با اشاره به قرارداد بسته شده با تولیدکنندههای داخلی ادامه داد: پس از امضای قرارداد با تولیدکنندگان داخلی برای ۳,۰۰۰ دستگاه مشخص شد که توان تولید داخلی به اندازه کافی نیست. به همین دلیل، در دولت قبل مجوز واردات ۲,۵۰۰ دستگاه اتوبوس برقی داده شد.
وی با اشاره به تعداد اتوبوسهای داخلی و وارداتی انجام شده اظهار داشت: تا کنون ۱,۱۸۰ دستگاه اتوبوس داخلی تحویل داده شده و ۱۰ دستگاه اتوبوس برقی خارجی نیز حدود یک ماه است که برای بررسیهای استاندارد و گمرکی به بندرعباس وارد شدهاند و امیدواریم طی چند روز آینده ترخیص شوند.
بابایی در پایان گفت: ۷۹ دستگاه اتوبوس برقی جدید نیز به گمرک بندرعباس رسیده است و ۷۹ دستگاه دیگر در حال انتقال است. امیدواریم که تا پایان سال، بخش عمدهای از اتوبوسهای برقی وارد خطوط اتوبوسرانی تهران شود.