به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از پایگاه خبری تحلیلی «صاحب نیوز»؛ ترافیک عصرگاهی در اصفهان، بهویژه با آغاز سال تحصیلی جدید، به یکی از مشکلات اساسی این کلانشهر تبدیل شده است. این معضل نه تنها بر جنبههای مختلف زندگی شهری تأثیر میگذارد، بلکه موجب اتلاف وقت، افزایش استرس و مشکلات اقتصادی، بهداشتی و زیستمحیطی نیز میشود. هر روزه، خودروهای شخصی و موتورسیکلتها به شدت خیابانها و معابر اصلی شهر را شلوغ میکنند و این وضعیت زندگی را برای شهروندان سختتر از پیش میسازد. از جمله عواملی که به تشدید این وضعیت کمک میکنند، میتوان به استفاده بیش از حد از خودروهای شخصی بهجای حمل و نقل عمومی اشاره کرد.
خیابانها و معابر پرتردد در ساعات پیک
ترافیک عصرگاهی در اصفهان یکی از معضلات اصلی است که روز به روز شدت بیشتری پیدا کرده است. خیابانها و معابر اصلی مانند بزرگراه خرازی، خیابان شمسآبادی و هسته مرکزی شهر در دنباله زاینده رود در ساعات پیک، با انبوهی از خودروهای شخصی و موتورسیکلتها مواجه میشوند. این امر موجب تأخیرهای مکرر در رسیدن به مقصد و افزایش استرس در بین شهروندان میشود. علاوه بر این، استفاده نکردن از حمل و نقل عمومی و انتخاب خودروهای شخصی برای سفرهای درونشهری، فشار مضاعفی به ترافیک وارد میکند. هرچند که پروژههایی برای بهبود وضعیت حمل و نقل عمومی و افزایش زیرساختها در حال اجرا هستند، هنوز هم مردم ترجیح میدهند از خودروهای شخصی خود استفاده کنند.
در این میان، برخی از معابر و تقاطعهای مهم شهری مانند تقاطع میدان انقلاب و چهارراه تختی و همچنین محورهای دسترسی به مناطق مرکزی شهر به شدت در ساعات عصر دچار ازدحام میشوند. این ترافیک علاوه بر تأثیر منفی بر زندگی روزمره، مشکلات بهداشتی و زیستمحیطی نظیر آلودگی هوا و مصرف بالای سوخت را به دنبال دارد. در کنار این مشکلات، همچنان نبود یک سیستم هماهنگ و بهینه در مدیریت ترافیک شهری احساس میشود. نیاز به توسعه شبکه حمل و نقل عمومی و بهبود زیرساختها بهویژه در نواحی پرتردد، بهطور جدی حس میشود تا فشار ترافیکی موجود کاهش یابد و روند حرکت خودروها روانتر شود.
نظر یک شهروند اصفهانی در رابطه با علت اصلی ترافیک عصرگاهی
یک شهروند اصفهانی در رابطه با علت اصلی ترافیکهای عصرانه در سطح شهر به خبرنگار ما گفت: «یکی از علتهای اصلی که میتوان از آن نام برد، فاصله زیاد از محل سکونت تا محل کار است، چون شاغلان در وقتهای صبح و عصر از معابر مشترک برای رفت و آمد استفاده میکنند، شاهد بروز ترافیکهای سنگین در سطح شهر میشویم. دومین مسئلهای که به نظر من تأثیر بسزایی دارد، پراکندگی مراکز تفریحی و تجاری است که برای رسیدن به آن مراکز باید از این معابر استفاده کرد. مهمترین دلیلی که میتوان بر آن تأکید کرد، عدم همکاری مردم در استفاده از ناوگان عمومی است، که باعث بروز ترافیک میشود.»
او همچنین توصیه کرد: «باید اولین کار این باشد که به دلیل حجم انبوه خودروها و افزایش روزافزون تعداد آنها و همچنین عریض نبودن معابر، این معابر پاسخگوی این حجم از خودرو نیستند. به همین خاطر باید شهرداری به فکر توسعه و ساخت خیابانها و اتوبانهای جدید و عریض باشد. همچنین باید مردم را تشویق به استفاده از وسایل نقلیه عمومی کرد. اگر این فرهنگسازی به درستی انجام شود، بیش از نیمی از ترافیکها برطرف خواهد شد. تنها توصیهای که میتوانم برای حل این بحران به شهروندان داشته باشم، همکاری لازم برای استفاده از مترو و خرید مایحتاج خانه از مراکز نزدیک محل سکونت است.»
پیشنهادات معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان برای بهبود وضعیت
سعید ساکت، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان در گفتگو با خبنرگار صاحب نیوزدر مورد وضعیت ترافیک گفت: «در مهندسی ترافیک یکی از مولفههای مدیریتی، ایجاد توازن بین میزان خودروها و توجه به سطح سرویسدهی شبکه معابر شهری است. اصفهان علاوه بر شبکه معابر قدیمی، با افزایش ورودی خودروها مواجه است و طبق آخرین آمار، روزانه 400 دستگاه خودرو وارد این شبکه میشود.»
وی در ادامه افزود: «کاهش استفاده از وسایل نقلیه شخصی و استفاده از وسایل نقلیه همگانی مانند مترو، اتوبوس و دوچرخه ضرورتی اجتنابناپذیر است. این موضوع اساساً رابطهای مهم با توسعه خدمات با کیفیت در عرصه حمل و نقل همگانی، زیرساختهای حمل و نقل پاک و اعمال شیوههای مدیریت اقتصادی دارد.»
ساکت همچنین به شیوه رانندگی در سطح شهر اشاره کرد و گفت: «بخش مهمی از معضل ترافیک در معابر شهری اصفهان به شیوه و الگوی رانندگی مرتبط است. تخلفاتی مانند پارک دوبله و توقفهای غیرمجاز از عوامل اصلی اختلال در روند عبور و مرور و درهمریختگی ترافیک هستند. با اعمال قانون و مدیریت هوشمند میتوان از شدت این مشکلات کاست.»
راهکارهای نهایی و لزوم همکاری عمومی
ساکت در ادامه به راهکارهای عملی برای بهبود ترافیک اشاره کرد و گفت: «با توجه به تجربههای گذشته و اصول مهندسی ترافیک، مجموعهای از برنامهها و سیاستهای مصوب مبتنی بر مطالعات علمی و دستورالعملهای مدرن برای بهبود وضعیت در دستور کار قرار دارد. از جمله این راهکارها میتوان به اصلاح هندسی معابر، توسعه حمل و نقل همگانی و استفاده از تکنولوژیهای هوشمند اشاره کرد.»
وی همچنین از همکاری پلیس راهور برای نظارت و اعمال قانون در سطح شهر خبر داد و افزود: «در حال حاضر 17 دستگاه خودروی ثبت تخلف، 900 دوربین نظارتی ترافیکی و مجموعهای از سیستمها و نرمافزارهای تخصصی در دستور کار حوزه حمل و نقل و ترافیک استان اصفهان قرار دارد که هدف آن روانسازی ترافیک و کاهش تخلفات است.»
نیاز به همکاری و فرهنگسازی برای بهبود وضعیت ترافیک
در نهایت، مسئولان شهری و پلیس راهور اصفهان بر اهمیت همکاری مردم و رعایت قوانین ترافیکی تأکید دارند. بهکارگیری تکنولوژیهای نوین، اعمال قانون و تجهیز مراکز نظارتی نیز گامهای اساسی در جهت بهبود وضعیت ترافیک است. در صورتی که تمامی این اقدامات به درستی پیادهسازی شوند، میتوان امیدوار بود که معضل ترافیک عصرگاهی در اصفهان بهطور چشمگیری کاهش یابد و کیفیت زندگی شهری بهبود یابد.