به گزارش خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سرانجام پس از کش و قوس های فراوان بین دولت و مجلس و واکنش های مختلف از سوی چهره های سیاسی نسبت به حضور محمدجواد ظریف در کابینه چهاردهم، وی در اقدامی ناگهانی از ادامه حضور در معاونت راهبردی ریاست جمهوری استعفا داد.
در شرایطی که فضای سیاسی کشور روز یکشنبه متاثر از برکنار عبدالناصر همتی، وزیر اقتصاد دولت چهاردهم بود به یک باره خبر رسانه ها از استعفای ظریف خبر دادند.
در ساعت ابتدایی انتشار این خبر بسیاری آن را گمانه زنی رسانه ها اعلام کرده و درباره صحت آن تشکیک کردند چند ساعت بعد اما ظریف در حساب کاربری خود در ایکس خبر را تایید کرد.
استعفا با ورود قاضی القضات به ماجرا
ظریف در توضیح استعفای خود اعلام کرد که روز یکشنبه با محسنی اژه ای رئیس قوه قضائیه دیدار داشته و در این دیدار قانع شده که از ادامه حضور در دولت استعفا کرده و به کرسی دانشگاه برگردد.
ورود رئیس قوه قضائیه به ماجرا اما در پی پیگیری های نمایندگان برای روشن شدن تکلیف ماجرا اتفاق افتاد.
پس از آنکه مسعود پزشکیان در حکمی ظریف را به عنوان معاون راهبردی خود انتخاب کرد نمایندگان با این مسئله مخالفت کردند.
مخالفت وکلای ملت با حضور ظریف در دولت به استناد قانون ممنوعیت به کارگیری افراد با تابعیت مضاعف خود، فرزندان و یا همسر بود موضوعی که درباره فرزندان ظریف عینیت داشت.
با وجود تذکرات مکرر نمایندگان اما نه پزشکیان حاضر به برکناری ظریف بود و نه شخص ظریف حاضر به واگذاری مسئولیت؛ نمایندگان اما از آنجا که اصرار بر حضور ظریف در دولت را امری خلاف قانون می دانستند مسئله را در قالب شکوائیه ای به قوه قضائیه ارجاع کردند.
وکلای ملت در نامه ای به دیوان عدالت اداری نیز خواستند که مطابق اختیارات قانون دیوان، حکم ظریف ابطال شود.
سرانجام اما رئیس دستگاه قضا بر اساس مسئولیت قانونی به این مسئله ورود کرد و برای جلوگیری از هرگونه حاشیه سازی برای دولت ظریف را نسبت به کناره گیری از این مسئولیت متقاعد نمود.
حاشیه سازان برای مدیریت اجرایی کشور البته با این وجود همچنان به دنبال تضعیف دولت هستند و در این راستا پس از اعلام خبر استعفای ظریف با یک موج سواری رسانه ای تلاش کردند این استعفا را به زیان شعار وفاق دولت قلمداد کنند. برخی هم تلاش کردند آن را به ماجرای استیضاح همتی نسبت داده و همزمانی آن را به خاطر برخی مسائل پشت پرده عنوان کنند.
علیرضا سلیمی، نماینده مردم تهران در مجلس در گفتگو با دانا در این باره عنوان کرد: پشت پرده این ماجرا فقط اجرای قانون بود زیرا این انتصاب یک انتصاب غیر قانونی بود و دیر یا زود باید لغو می شد.
وی این را هم گفت که نمایندگان با آقای ظریف مشکل شخصی ندارند اما وی نسبت به بیت المال مسئول است و باید خسارت این مدت را که با مسئولیت غیرقانونی به سفر رفته را به بیت المال پرداخت کند.
حضور ظریف در دولت و بی توجهی به پیگیری نمایندگان از سوی دیگر در حال خدشه وارد کردن به مقوله وفاق بود.
نمایندگان مجلس بر این باور بودند که برای تقویت وفاق با دولت همراهی کردند اما این تصمیم دولت بی اعتنایی به شعار وفاق است از این رو می توان گفت استعفای ظریف زمینه تحکیم وفاق بین مجلس و دولت را فراهم کرد.
کاظم انبارلویی، کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با خبرنگار سیاسی راه دانا عنوان کرد: قوه قضائیه بنابربندهای اصل 136 قانون اساسی مامور بر نظارت به حسن اجرای قوانین است و چنانچه کسی قانون را رعایت نکند، قوه قضائیه مسئول است که نسبت به این مسئول فرد خاطر را مورد سوال قرار دهد.
انبارلویی بااشاره به اینکه ماندن آقای ظریف در معاونت راهبردی ریاست جمهوری اقدامی خلاف قانون بود؛ تصرحح کرد: دولت لایحه ای به مجلس ارائه داد تا مفاد این قانون برداشته شود اما در شرایطی که تا این لحظه چنین مصوبه ای از مجلس بیرون نیامده پس ماندن ظریف در این معاونت امری خلاف قانون و روشن است.
این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه آقای ظریف در معاونت راهبردی ریاست جمهوری برای دولت تولید حاشیه می کرد؛ گفت: انتصاب وی غیرقانونی بود و باید دیر یا زود برای جلوگیری از حاشیه سازی برای دولت این استعفا صورت می گرفت.
وی با اشاره به اینکه توئیت آقای ظریف حاکی از این بود که وی برای استعفا قانع شده است؛ تاکید کرد: باید هم از رئیس قوه قضائیه به خاطر ورود درست و به موقع به این مسئله و هم از آقای ظریف به خاطر تمکین به قانون تشکر کرد زیرا این استعفا در شرایط کنونی از یک پشتوانه قانونی برخوردار است.
کارشناس مسائل سیاسی درباره اینکه استعفای آقای ظریف می تواند به زیان وفاق مورد تاکید رئیس جمهور باشد یا نه خاطرنشان کرد: اصل و اساس وفاق قانون مداری و تمکین به قانون است، بی قانونی بنیه وحدت را خدشه دار می کند در صورتی که رعایت قانون ولو قانون بد تحکیم وحدت و وفاق را به دنبال خواهد داشت.