امام خمینی (ره ) و انسانیت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمد باقر بابایی طلاتپه عضو هیات علمی دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام در یادداشتی نوشت:  انقلاب امام خمینی ( ره ) و همراهی مردم با او در سر نگونی رژیم سلطنتی پهلوی با وجود حمایت های بین المللی و عبور دادن انقلاب از گرداب های سختِ ترور شخصیت ها، دفاع مقدس و کنار گذاشتن نائب مقامی منتظری و  فتنه های دیگر ... درس ها و عبرت ها و حقوقی را بگردن هر ایرانی بلکه هر انسان آزادیبخش در اقصی نقاط جهان دارد که نباید فراموش شده و اجازه فراموشی به آن داده شود که دسیسه های اصلی رقبای انقلاب اسلامی، تاریخی کردن حرکت حضرت امام و فراموش کردن مرام و آئین او می باشد . باید وصیت نامه و توصیه های مدیریتی، حکمرانی و انسانی ایشان همواره در مطلع نظر و دیدگانمان باشد تا راهی که نشان داده اند به درستی طی شود تا به مرامی که مدنظرشان بود انشاء الله هر ایرانی و دیگران برسد.
مرام امام همان مرام انبیاء و ائمه علیهم السلام بود که در وصیت نامه و سخنرانی ها به کرّات به آن اشاره می کردند و آن بیداری مردم و آزاد ساختن آنها از چنگال نامرئی جاهلیت مدرن و استعمار نوین و پلشتی های مزورانه آن بود که اجازه نمی داد آدمی به جایگاه اصلی انسانی دست یابد و او را به حد حیوانی تنزل داده و از او به مثابه ابزاری برای خوش گذرانی و التذاذ تعدادی معدود پایین آورده بودند.
امام خمینی به انسانیت معنای دوباره بخشید و او را در مسیر اصلی خود قرار داد به دنیا نشان داد که تفسیر دیگری باید از انسان و روابط انسان و نوع حاکمیت ارائه داد او نشان داد که انسان امانت الهی است که برای ماموریتی در دنیا خلق شده است و همه در جایگاهی که هستند مامور به انجام تکالیفی هستند که هویت آنها را رقم می زند و با هر فعالیتی که انجام می دهند هویت انسانی یا حیوانی بر چهره برزخی خود می زند که هر کسی در تلاطمات اجتماعی می تواند هویت خود را ببیند و بشناسد. هماورد این چهره ها را امروز در غزه به راحتی می توان دید که چه کسانی چهره انسانی دارند و چه کسانی چهره حیوان وحشی و دردنده پیدا کرده است
از نگاه امام خمینی انسان موجودیدارای کرامت ذاتی، مسئول و هدفمند است که می‌تواند بهکمال الهی برسد. که دارای زیر است:
الف) انسان به عنوان خلیفه الله
•    امام خمینی با استناد به قرآن ("إِنِّي جَاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَلِيفَةً" –  (بقره:۳۰)، انسان را خلیفه خدا بر روی زمین می‌دانستند. این جایگاه، مسئولیت‌پذیری در قبال خود، جامعه و نظام الهی را به همراه دارد.
ب) انسان دارای فطرت الهی
•    ایشان معتقد بودند که انسان فطرتاً خداگرا است و ظلم‌ستیزی، عدالت‌خواهی و آزادگی در نهاد او قرار داده شده است. در کتاب "چهل حدیث"، امام بر این نکته تأکید می‌کنند که گناه و غفلت باعث می‌شود انسان از فطرت خود دور شود.
ج) انسانِ مبارز و انقلابی
•    از نگاه امام، انسان باید در برابر ظلم، استکبار و استبداد بایستد و ایشان به تاسی از امیرالمومنین علیه السلام معتقد بودند که خداوند از علما پیمان گرفته که در قبال شکم بارگی طاغیان و گرسنگی مظلومان آرام نشینند " ما أخَذَ اللّه ُ عَلَى العُلَماءِ أن لا يُقارُّوا على كِظَّةِ ظالِمٍ، و لا سَغَبِ مَظلومٍ" ( خطبه: 3 ) و در سخنرانی‌ها همواره بر مبارزه با طاغوت (نظام‌های ستمگر) تأکید داشتند و با یاری مردم توانستند رژیم پهلوی را با وجود حمایت های بین المللی ساقط نمایند.
د) انسان عارف و عاشق خدا
•    امام خمینی به عنوان یک عارف شیعی، انسان را موجودی می‌دانست که می‌تواند از طریق عبادت، عرفان و اخلاق به مقام قرب الهیرسد. امام خمینی با ترکیب و بهره گیری از علوم دینی، مبارزه سیاسی و روشنگری فکری، نقش بی‌بدیلی در بیداری اسلامی و انسانی ایفا کردند او توانست:
الف) احیاگر تفکر دینی در عصر مدرن باشد
•    امام با تفسیر اسلام ناب محمدی صلی الله علیه و آله نشان دادند که دین می‌تواند پاسخگوی مسائل سیاسی و اجتماعی باشد و نظام و حکمرانی مبتنی بر ولایت فقیه می تواند عدالت و آزادی را تضمین کند و انسان ها را از یوغ استعمار جدید نجات داده و سعادت دنیوی و اخروی او را به ارمغان آورد
ب) حرکت الهام‌بخشی به جنبش‌های آزادی‌بخش
•    انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام، الهام‌بخش نهضت‌های ضداستعماریدر جهان شد. و شعار" مستضعفین باید به حکومت برسند"، الگویی برای مبارزات مردمی در کشورهای مختلف شد.
ج) مبارزه با استکبار جهانی
•    امام خمینی آمریکا و اسرائیل را به عنوان نمادهای استکبار جهانی و شیطان  بزرگ معرفی کردند و مبارزه با آن‌ها را یک وظیفه دینی و انسانی دانستند و نامه‌های تاریخی ایشان بهگورباچف (رهبر شوروی) و منشور روحانیت، نمونه‌هایی از روشنگری‌های جهانی ایشان است.
د) ترویج اخلاق و معنویت در سیاست
•    امام خمینی نشان دادند که سیاست می‌تواند اخلاقی باشد و دین و حکومت قابل جمع هستند و سیاست دینی طریقی است برای دست یابی به حقیقت الهی انسان و خدمت به مردم و پرهیز از قدرت‌طلبی، از ویژگی‌های مکتب سیاسی ایشان بود.
او همواره اظهار می داشتند که
•    "اگر انسان تربیت شود، می‌تواند عالم را تغییر دهد."
•    "مهم‌ترین وظیفه ما بیدار کردن مردم است."
•    "اسلام دین مبارزه با ظلم است، نه سکوت در برابر ستمگران."
•    "همه باید در مقابل ظلم بایستند، حتی اگر به قیمت جانشان تمام شود."
امام خمینی انسان را موجودی الهی، مسئول و انقلابی می‌دانستند که باید برای تحقق عدالت و آزادی بکوشد. ایشان با ترکیب عرفان، فقه و مبارزه سیاسی، نه تنها مردم ایران، بلکه ملت‌های تحت ستم را در سراسر جهان بیدار کردند. امروز نیز اندیشه‌های ایشان به عنوان الگویی برای مبارزه با استبداد و استکبار مطرح است.

 

 

امام خمینی به انسانیت معنای دوباره بخشید و او را در مسیر اصلی خود قرار داد به دنیا نشان داد که تفسیر دیگری باید از انسان و روابط انسان و نوع حاکمیت ارائه داد او نشان داد که انسان امانت الهی است که برای ماموریتی در دنیا خلق شده است و همه در جایگاهی که هستند مامور به انجام تکالیفی هستند که هویت آنها را رقم می زند.