با تصویب مجلس مسدود کردن تنگه هرمز هنوز کلید فشار به اسرائیل و حامیانش است

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ موقعیت نفتکش ها در تنگه هرمز هنوز تغییری نکرده است،  نفتکش‌ها در حال دور زدن هستند و سرویس‌های نظارتی گزارش می‌دهند که برخی از کشتی‌هایی که مسیرشان از طریق تنگه هرمز برنامه‌ریزی شده است، پس از تصویب تصمیم مجلس ایران برای بستن تنگه، شروع به بازگشت کرده‌اند و هم اکنون اجتماع شناورها در برگشت از تنگه هرمز در نقشه ها نمایان است.

بلومبرگ امروز دوشنبه دوم تیرماه (۲۳ ژوئن) گزارش داد که دو ابرنفتکش که هرکدام توانایی حمل حدود ۲ میلیون بشکه نفت خام را دارند، پس از حملات هوایی آمریکا به ایران و افزایش خطر واکنش نظامی که می‌تواند کشتی‌های تجاری منطقه را درگیر کند، در تنگه هرمز دور زدند.

بر اساس داده‌های ردیابی کشتی‌ها که توسط بلومبرگ جمع‌آوری شده، نفتکش‌های کاسویزدوم لیک (Coswisdom Lake) و ساوت لویالتی (South Loyalty) روز یکشنبه وارد تنگه شدند، اما ناگهان مسیر خود را تغییر دادند. این دو نفتکش خالی سپس به سمت جنوب، دور از دهانه خلیج فارس حرکت کردند.

بلومبرگ نوشت که این دو نفتکش نخستین نشانه‌های احتمالی از تغییر مسیر کشتی‌های نفتی پس از حملات آمریکا هستند. ممکن است برخی کشتی‌ها ترجیح دهند در خارج از تنگه هرمز مستقر بمانند، به‌ویژه اگر انتظار داشته باشند به دلیل تنش‌های بالا در بندر برای بارگیری معطل شوند.

لازم به توضیح است، پیش از این و در ساعات اولیه‌ی حمله ایران به پایگاه آمریکا به نظر می آمد مسدود کردن و مین گذاری تنگه هرمز از دستور کار خارج شده است در حالی که مسدود کردن تنگه هرمز هنوز کلید فشار به اسرائیل و حامیانش است.

در حال حاضر تمامی نگاه‌ها به این تنگه دوخته شده و با وجود اینکه همچنان این تنگه برای عبور و مرور کشتی‌ها باز است اما بسیاری معتقدند که ممکن است ایران به زودی اقدام به بستن این تنگه کند.اهمیت تنگه هرمز و جلب توجهات به آن به این دلیل است که حدود یک چهارم نفت جهان و یک پنجم صادرات LNG از طریق این تنگه جا‌به جا می‌شود.

نکته جالبی که از رصد کشتی‌ها براساس رهگیری سایت Marine Traffic می‌توان برداشت کرد، حرکت گروهی کشتی‌ها است که ناشی ازریسک به وجود آمده در تردد از تنگه است.

از سوی دیگر، 37 فروند کشتی قبل از تنگه هرمز در وضعیت سرگردانی به سر می‌برند و قبل از تنگه متوقف شده‌اند تا وضعیت تنش‌ در خلیج‌فارس را بررسی کنند.


به گزارش راه دانا، تحلیل‌ها نشان می‌دهند که اگر این تنگه بسته شود، قیمت نفت می‌تواند به مرز ۲۰۰ دلار و حتی فراتر (تا ۴۰۰ دلار هم پیش‌بینی شده) برسد و این شیب صعودی نه تنها برای آمریکا، بلکه برای کشورهایی در اروپا و آسیا که به نفت خلیج فارس وابسته‌اند، مشکلات جدی ایجاد خواهد کرد.

این تنگه روزانه عبور یک‌سوم کشتی‌های نفتی را مدیریت می‌کند.به گزارش فایننشنال تایمز، نگرانی آمریکایی‌ها از این است که با افزایش قیمت نفت نه تنها بر هزینه بنزین در ایالات متحده تأثیر خواهد گذاشت، بلکه می‌تواند بازار سهام آن را نیز با ریزش ۵ تا ۸ درصدی مواجه کند.به گفته کارشناسان روابط بین‌الملل و نظامی، ترامپ تمام اقدامات نظامی چند سال اخیر خود را در روزهای تعطیل بازارهای مالی آمریکا انجام داده است؛ زیرا از پیامد‌های اقتصادی اقدامات نظامی خود به شدت واهمه دارد و هرگونه شوک در بازار انرژی، اقتصاد داخلی آن را به سمت بحران می‌برد.

تورم عمومی یکی از پیامدهای مستقیم این بحران است. افزایش هزینه حمل‌ونقل به طور طبیعی قیمت کالاها و خدمات را بالا می‌برد و طبق تحلیل‌های فدرال رزرو آمریکا، هزینه مواد غذایی افزایش می‌یابد.

در نهایت باید یادآور شد مسدود کردن و مین گذاری تنگه هرمز با تصویت مجلس شورای اسلامی از دستور کار خارج شده است در حالی که مسدود کردن تنگه هرمز هنوز کلید فشار به اسرائیل و حامیانش است.

 

با حمله ایران به پایگاه العدید به نظر می آمد مسدود کردن و مین گذاری تنگه هرمز از دستور کار خارج شده است در حالی که مسدود کردن تنگه هرمز هنوز کلید فشار به اسرائیل و حامیانش است.