وقتی ایرلاین‌های خارجی با سوخت گران، ارزان‌تر از ایرانی‌ها پرواز می‌کنند

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  قیمت بلیت هواپیما در ایران طی نیمه اول سال ۱۴۰۴ با رشدی تا ۳۰ درصدی مواجه شده است. در حالی که هزینه پرواز در جهان تنها ۱۰ تا ۱۵ درصد بالا رفته، مردم ایران برای یک پرواز داخلی باید بیش از گذشته بپردازند — بدون اینکه کیفیت خدمات بهبود یابد. آیا این گرانی منطقی است؟

هواپیما قدیمی، بلیت گران!

یکی از دلایل اصلی گرانی بلیت، فرسودگی شدید ناوگان هوایی است.

  • میانگین عمر هواپیماهای ایرانی: ۲۶ سال

  • در حالی که این رقم در جهان: حدود ۱۵ سال

«هواپیماهای قدیمی، مصرف سوخت بیشتری دارند و هزینه تعمیر و نگهداری آن‌ها بسیار بالاست. این هزینه‌ها روی بلیت حمل می‌شود، حتی وقتی خدمات مثل صندلی، غذا یا به موقع رسیدن پرواز، همان‌طور ضعیف باقی بماند.»

تحریم و ارز، بهانه یا علت؟

کریم نائینی، کارشناس حمل‌ونقل، در گفت‌وگویی در این خصوص اظهار کرد:«تحریم‌ها واقعاً مشکل تأمین قطعات و تعمیرات را بیشتر کرده و نوسان ارز، هزینه‌ها را بالا برده است. اما این بهانه نیست برای افزایش بی‌رویه قیمت.»

او افزود:«شرکت‌های هواپیمایی ایرانی از سوخت یارانه‌ای استفاده می‌کنند، در حالی که خطوط هوایی جهانی سوخت گران‌قیمت می‌خرند. با این وجود، بلیت‌های ایرانی گران‌تر از بسیاری از کشورهاست. این یعنی مدیریت ضعیف.»

مقایسه شگفت‌آور: ایران گران‌تر از جهان!

بر اساس داده‌های بین‌المللی:

  • پگاسوس ترکیه: ۳.۳ سنت به ازای هر صندلی/کیلومتر

  • جت‌بلو آمریکا: ۲.۵ سنت

  • قطر ایرویز: ۶.۵ سنت

  • اما ایران: تا ۹ سنت!

در حالی که نرخ مصوب ایران ۴.۲ سنت است، برخی شرکت‌ها فراتر از حد مجاز قیمت‌گذاری می‌کنند. این در حالی است که حقوق خدمه و هزینه‌های عملیاتی در ایران به مراتب کمتر از کشورهای دیگر است.

چه کسی نظارت می‌کند؟

باید یادآور شد:«افزایش قیمت بدون بهبود خدمات، نشانه ضعف نظارت است. نهادهای مسئول باید دقیق‌تر بر نحوه محاسبه هزینه‌ها نظارت کنند و از افزایش غیرمنطقی بلیت جلوگیری کنند.»

همچنین، عدم شفافیت در مالیات‌ها، بن‌بار و سایر افزایش‌های پنهان، مردم را سردرگم کرده است. بسیاری می‌پرسند: «آیا واقعاً همه این پول به هزینه‌های واقعی می‌رسد؟»

 گرانی بدون منفعت

به گزارش راه دانا؛ گرانی بلیت هواپیما فقط یک مسئله قیمت نیست، بلکه مسئله عدالت و شفافیت است. مردم می‌پردازند، اما:

  • خدمات بهبود نمی‌یابد.

  • تعداد پروازها کم است.

  • و زمانبندی‌ها نامنظم است.

افزایش ۳۰ درصدی قیمت بلیت هواپیما در ایران در سال ۲۰۲۵، موجی از انتقادات را به همراه داشت. در حالی که ایرلاین‌های خارجی با هزینه‌های بالاتر، بلیت‌هایی ارزان‌تر ارائه می‌دهند، شرکت‌های ایرانی با ناوگانی فرسوده و مشکلات ارزی، قیمت‌هایی فراتر از نرخ جهانی را طلب می‌کنند.