رکود ادامه دار بازار خودرو/ مردم کالای سرمایه‌ای می‌خرند، نه وسیله نقلیه!

امیر حسن کاکایی، کارشناس صنعت خودرو، در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا با هشدار بر اینکه بازار خودرو از سال گذشته در فاز رکود است؛ اظهار داشت: تورم بالا، کاهش قدرت خرید مردم و به خصوص سیاست‌های غلط قیمت‌گذاری دستوری که باعث شده خودرو نه یک وسیله نقلیه، بلکه یک کالای سرمایه‌ای و احتکاری شود.

وی افزود: در خودروهای مونتاژی، قیمت دستوری نزدیک به بازار است، پس رانت کمی وجود دارد. اما در دو خودروساز بزرگ داخلی (ایران‌خودرو و سایپا) فاصله قیمت دستوری با قیمت واقعی بازار خیلی زیاد است. این فاصله، تقاضای مصنوعی ایجاد می‌کند و در نهایت منجر به احساط و رانت‌سازی می‌شود.

کارشناس صنعت خودرو توضیح داد: مردم نمی‌خواهند خودرو بخرند تا بروند کار، بلکه می‌خرند تا بعداً با قیمت بالاتر بفروشند. این یعنی خروج نقدینگی از چرخه تولید و ورود آن به حباب.

دولت ۱۵ درصد گذاشت، ولی هزینه‌ها ۲۵ درصد رشد کرد!

وی گفت: اولین قانون تجارت این است که تولیدکننده نباید ضرر کند. اما الان چه می‌بینیم؟ در سه ماهه نخست سال، محاسبات نشان می‌داد هزینه‌های تولید حداقل ۲۵ درصد رشد کرده، اما دولت فقط ۱۵ درصد افزایش قیمت را اجازه داد.

کاکایی ادامه داد: سایپا این ضرر را پذیرفت و حالا تحت فشار مالی است؛ اما ایران‌خودرو با این تصمیم مخالفت کرد و حالا در گیر مناقشات حقوقی با دولت است. مشکل مدیر نیست، مشکل سیستم تصمیم‌گیری است.

تولید یک میلیون، تقاضای واقعی کمتر از یک میلیون!

کارشناس صنعت خودرو اضافه کرد:تورم بالای ۳۰ تا ۴۰ درصد طی دهه گذشته، قدرت خریدمردم را از بین برده است. طبق آمار، تقاضای واقعی بازار امروز کمتر از یک میلیون خودرو است. اما تولید، بیشتر از این رقم است.

وی هشدار داد: این مازاد عرضه، با تقاضای کم، یکی از دلایل اصلی رکود بازار است. پول مردم نیست، اما ما مدام تولید می‌کنیم!

زیرساخت نداریم، اما خودرو می‌سازیم!

کاکایی گفت: ما در حالی تولید خودرو را افزایش می‌دهیم که زیرساخت حمل‌ونقل عمومی در شهرهای بزرگ مثل تهران ضعیف یا ناموجود است. هیچ نهضتی برای توسعه مترو، اتوبوس و حمل‌ونقل هوشمند شکل نگرفته است.

وی پرسید:چرا روزبه‌روز ترافیک بیشتر می‌شود؟ چون به جای حل مشکل، داریم مشکل را تقویت می‌کنیم!

وی افزود: مونتاژ خودرو در سه سال گذشته نزدیک به چهار برابر رشد داشته و ۳۰ درصد بازار را در اختیار گرفته است. اما این رشد، بدون برنامه و بدون سرمایه‌گذاری واقعی در زیرساخت بوده است.

کاکایی تأکید کرد:وقتی قیمت دستوری اعمال می‌شود، سیگنال غلط به بازار داده می‌شود. تولیدکنندگان مجبور می‌شوند با ضرر تولید کنند، و مصرف‌کنندگان هم خودرو را احتکار می‌کنند. این یعنی دور شدن از چرخه تولید و ورود به حباب.

به گزارش راه دانا، تحلیل کارشناسان نشان می‌دهد؛تا زمانی که قیمت خودرو با واقعیت اقتصادی همسو نباشد، بازار رکودی خواهد ماند. مردم نمی‌توانند خودرو بخرند، تولیدکنندگان ضرر می‌کنند، و رانت‌ها حاکم می‌مانند.

کارشناس صنعت خودرو، هشدار داد:بازار خودرو از سال گذشته در فاز رکود است. علت، تورم بالا، کاهش قدرت خرید مردم و به خصوص سیاست‌های غلط قیمت‌گذاری دستوری است که باعث شده خودرو نه یک وسیله نقلیه، بلکه یک کالای سرمایه‌ای و احتکاری شود.