به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ چهار سارق تنها در مدت ۷ دقیقه هشت جواهر تاج فرانسه را از موزه لوور سرقت کردند. این سرقت در ساعت ۹:۳۰ صبح روز یکشنبه ۱۹ اکتبر در گالری آپولون رخ داد. این گالری شامل ۸۰۰ قطعه آثار هنری است، از جمله جواهرات امپراتریس اوژنی، که حدود ۲ هزار الماس دارد، و یک مجموعه جواهرات که متعلق به مادر ناپلئون سوم بود. این آثار گرانبها از آن زمان ناپدید شدهاند. روز دوشنبه ۲۰ اکتبر، موزه لوور به دلیل این سرقت تعطیل شد.
این سرقت عظیم دوباره بحثها را پیرامون امنیت موزههای فرانسه به راه انداخته است. وزیر کشور، لوران نونیز، "آسیبپذیری بالای" سیستم امنیتی موزهها را تأیید کرده است. ژرالد دارمنین، وزیر دادگستری، سرقت را (غیرعادی و شگفتانگیز) توصیف کرده و گفته است که این حادثه "تصویر ناخوشایندی از فرانسه" به نمایش میگذارد. امانوئل ماکرون، رئیسجمهور فرانسه، این سرقت را "تجاوز به میراثی که آن را عزیز میداریم چون بخشی از تاریخ ماست" خوانده و در واکنش خود در رسانههای اجتماعی تأکید کرده است که همهچیز برای بازپسگیری آثار دزدیده شده و پیگرد قانونی مجرمان در حال انجام است.
سرقت اخیر موجب درخواستها برای افزایش تدابیر امنیتی شده است. ایان بروسات، سناتور پاریس، یادآوری کرده که کارکنان موزه پیشتر در سال جاری هشدارهایی درباره وضعیت امنیتی داده بودند. در جریان یک اعتصاب در ماه ژوئن، کارکنان موزه لوور هشدار دادند که با توجه به ازدحام بیش از حد بازدیدکنندگان، که سالانه حدود ۹ میلیون نفر هستند، و کمبود نیروی انسانی برای تأمین امنیت، وضعیت بحرانی است. طبق گفته اتحادیهها، در ۱۵ سال گذشته تقریباً ۲۰۰ شغل در بخش امنیتی حذف شده است. در حال حاضر، موزه لوور ۲۲۰۰ نفر پرسنل دارد که از این میان ۱۲۸۵ نفر به امنیت اختصاص دارند و بودجه سالانه موزه ۳۲۳ میلیون یورو است.
بروسات پرسیده چرا این هشدارها از سوی وزارت فرهنگ جدی گرفته نشده است. وزیر فرهنگ، رشیده داتی، به سرعت واکنش نشان داده و گفت که مسئله امنیت موزهها یک مشکل قدیمی است و در طول ۴۰ سال گذشته به آن توجهی نشده است. او همچنین افزود که رئیس موزه لوور دو سال پیش از مقامات پلیس خواسته بود تا یک ارزیابی امنیتی از وضعیت موزه انجام دهند.
اتحادیههای CFDT-Culture و SUD-Culture در بیانیهای که در روز یکشنبه منتشر شد، کمبود نیرو در موزه لوور را محکوم کرده و اذعان کردند که مدیریت، به جای تمرکز بر امنیت، فعالیتهای جنبی مانند مراسمهای گالا و بازدیدهای VIP را در اولویت قرار داده است. اتحادیهها معتقدند که حذف مشاغل مرتبط با امنیت و عدم تخصیص بهموقع منابع برای تجهیزات فنی، منجر به مشکلات امنیتی فعلی شده است.
دیوان محاسبات فرانسه، که مدیریت موزه لوور را بررسی کرده، سیستم نظارت موزه را مورد انتقاد قرار داده است. گزارشی که قرار است در دسامبر منتشر شود، به تأخیرهای "مستمر و قابل توجه" در بهروزرسانی سیستمهای فنی موزه اشاره دارد. در حالی که فضاهای نمایشگاههای موقت بهطور کامل تحت پوشش دوربینهای امنیتی قرار دارند، ۶۰ درصد از سالنهای بخش سالی و ۷۵ درصد از سالنهای بخش ریشلیو فاقد نظارت مناسب هستند. دیوان محاسبات با وجود بودجه قابل توجه، اشاره کرده که مبلغ اختصاصیافته به این پروژهها نسبت به نیازهای واقعی بسیار کم بوده است. در پنج سال گذشته، تنها ۱۳۸ دوربین امنیتی جدید نصب شده است.
طبق گفته وزارت فرهنگ، سیستمهای هشدار در پنجرههای گالری و در دو ویترین با امنیت بالا هنگام سرقت فعال شدند. لور بیکو، دادستان پاریس، تأیید کرد که ایستگاه امنیتی این هشدارها را دریافت کرده است، اما تأکید کرد که هنوز مشخص نیست که آیا نگهبانان این هشدارها را شنیدهاند و یا اینکه آیا این هشدارها واقعاً در اتاقی که سرقت در آن انجام شد، به صدا درآمده است یا خیر.
وزیر فرهنگ رشیده داتی تأکید کرد که تدابیر امنیتی جدید در قالب پروژه عظیم بازسازی موزه لوور گنجانده خواهد شد و به این ترتیب "نقشه راه امنیتی جدید" برای موزه ایجاد خواهد شد.
در ژانویه ۲۰۲۵، امانوئل ماکرون پروژهای به نام "لوور رنسانس جدید" را معرفی کرد که شامل ایجاد ورودی جدید و فضایی ویژه برای مونالیزا است، که یکی از پربازدیدترین آثار موزه است. هزینه این پروژه بازسازی بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیون یورو برآورد شده است و ماکرون تأکید کرده که این پروژه شامل تقویت امنیت موزه خواهد بود تا از حفاظت و حفظ میراث فرهنگی فرانسه اطمینان حاصل شود.
این سرقت از موزه لوور نه تنها نقاط ضعف امنیتی در یکی از پربازدیدترین موزههای جهان را نمایان کرده، بلکه مشکلات سیستماتیک در بخش فرهنگ فرانسه را نیز به نمایش گذاشته است؛ مشکلاتی چون کمبود نیرو، عدم سرمایهگذاری کافی در زیرساختهای امنیتی و تأخیرهای بوروکراتیک در رسیدگی به این مسائل.
واکنش مقامات فرانسوی در حالی که بر لزوم تقویت امنیت تأکید کردهاند، چالشهای مربوط به تعادل میان محبوبیت بینظیر موزه و لزوم حفاظت مؤثر از آثار ارزشمند آن را روشن کرده است. به نظر میرسد که بازسازی امنیتی موزه لوور پس از این حادثه باید با دقت بیشتری صورت گیرد، چرا که این موزه نه تنها به عنوان یک جاذبه گردشگری، بلکه به عنوان یک نماد ملی با اهمیت تاریخی و فرهنگی در سطح جهانی شناخته میشود.
این حادثه احتمالاً نقطه عطفی در بخش فرهنگ فرانسه خواهد بود و میتواند موجی از اصلاحات در سیستمهای امنیتی موزهها را به راه بیندازد و استانداردهای جدیدی برای حفاظت از آثار ملی در عصر دیجیتال ایجاد کند.
امیرحسین مقیمی