به گزارش خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مراسم رونمایی در فضایی پر از شور علمی برگزار شد. علامه جعفری، بنیانگذار حقوق بشر اسلامی، با این اثر پس از ۷۰ سال دوباره در کانون توجه قرار گرفت. علیرضا جعفری، فرزند علامه و مدیر مؤسسه نشر آثار، خاطراتی از ریاضت علمی پدر روایت کرد و گفت:«علامه در نگارش این کتاب شبها بیش از دو ساعت نمیخوابید و گاهی کتاب را به غذا ترجیح میداد — زیرا دانایی را رزق حقیقی میدانست.»
پایان مراسم؛ رونمایی کتاب و بازدید از آثار علامه
در بخش پایانی، با حضور اساتید، ویراست جدید کتاب رونمایی شد و شرکتکنندگان از سایر آثار علامه بازدید کردند — فرصتی برای بازخوانی میراث فکری یک اندیشمند جهانی.
رضوینژاد: علوم طبیعی در پرتو اندیشه اسلامی پیش بروند
رئیس دانشگاه انقلاب اسلامی در سخنرانی افتتاحیه گفت:«اگر علوم طبیعی در پرتو اندیشه اسلامی پیش بروند، لازمهاش بهرهگیری از علوم الهی است — علمی که ما را به خدا نزدیک میکند و فهم جهان را عمیقتر میسازد.»
وی به پیام رهبر معظم انقلاب در ۱۳۷۲ اشاره کرد: «کتابخوانی فریضه دینی است.» همچنین ۲۴ آبان را روز بزرگداشت علامه طباطبایی خواند و از برنامه یونسکو برای ۲۰۲۶-۲۰۲۷ خبر داد.
گلشنی: علامه پیش از همه کلنگری را مطرح کرد
مهدی گلشنی، استاد ممتاز شریف، از جلسات هفتگی علامه با حسابی و هشترودی گفت:«علامه پیشگام وحدت حوزه و دانشگاه بود. در آمریکا ۶۰ سال پیش بحث فلسفه فیزیک نبود، اما علامه این راه را باز کرد.»
وی به جلسه ۱۳۶۷ با پروفسور عبدالسلام اشاره کرد:«اولین سؤال علامه درباره اصل عدم قطعیت هایزنبرگ بود. او نامههایی به راسل نوشت که بیپاسخ ماند — مانند مناظره ادلر با راسل.»
گلشنی افزود:«علامه مخالف پوزیتیویسم بود که جلوی پیشرفت علم را میگیرد. امروزه پزشکی کلنگر در آمریکا رایج است — علامه پیش از همه این دیدگاه را داشت.»
نصری: علامه پلی بین عقل اسلامی و نقاد جدید ساخت
عبدالله نصری، استاد علامه طباطبایی، از دوره نجف علامه (۱۳۳۴-۱۳۳۸) گفت:«علامه بیش از ۲۰۰۰ منبع مطالعه کرد — بسیاری از ترجمههای عربی. او فلسفه اسلامی را از تقلید به گفتوگوی واقعی با غرب برد.»
وی حلقه اصول فلسفه طباطبایی را نقطه عطف خواند و افزود:«علامه در نجف دستگاه فلسفی موازی ساخت. حتی شهید صدر در ۱۸ سالگی پای درس او بود.»
نصری تأکید کرد:«علامه زبان جهانی عقل را بنیاد نهاد — نه تعصب، بلکه گفتوگو با منطق عقل.»
اسدی: میراث علامه احیای دینداری در جهان مدرن
محمدرضا اسدی به آسیبشناسی دینداری پرداخت:«چرا انسان قرن ۲۱ هنوز دیندار است؟ علامه حیات معقول را با علم، فلسفه و دین تعریف کرد.»
وی شش پرسش علامه را یادآور شد:«کیستم؟ از کجا آمدهام؟ ... علامه پاسخ را در شبکه منسجم علم، فلسفه و دین میدید.»
اسدی دو آفت را برشمرد:
- فقهمحوری افراطی
- روشنفکری سطحینگر
و گفت:«علامه تعامل عقلانی سهجانبه را پیشنهاد کرد — برای مسلمانان از آفریقا تا آسیا.»
علیرضا جعفری: پدرم کفاش بود، اما کتاب را به نان ترجیح داد
فرزند علامه از جوانی در تبریز گفت:«علامه کفاشی میکرد تا کتاب بخرد. در نجف سحرها زیارت امینی میرفت و میگفت: برکت کتاب از صدقه سر امیرالمؤمنین(ع) است.»
وی مقایسه با سیر حکمت فروغی را مطرح کرد:«علامه نقد تحلیلی کرد، نه فقط گزارش.»
علامه و حقوق بشر اسلامی؛ بنیانگذار اعلامیه جهانی
علامه اعلامیه حقوق بشر در اسلام را تدوین کرد — میراثی که پیوند مادی و معنوی را جهانی کرد.
دانشگاه انقلاب اسلامی ناشر گفتارهای فلسفه فیزیک گلشنی
رضوینژاد اعلام کرد:«به زودی کتاب گفتارهای فلسفه در فیزیک دکتر گلشنی منتشر میشود — ادامه مسیر علامه.»
علامه جعفری، الهامبخش نسل جدید فلسفه و علم
به گزارش راه دانا؛ رونمایی ارتباط انسان – جهان نشان داد علامه پیش از زمان خود بود. گفتوگوی علم و دین، نقد پوزیتیویسم، کلنگری و حیات معقول — میراثی که فلسفه اسلامی را جهانی کرد و امنیت معرفتی جامعه را تضمین میکند.