بزرگترین شوخی سیاسی زیباکلام در نامه ای به سفیر سوئد

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا، نامه صادق زیبا کلام از چند منظر قابل بررسی است، با توجه به اینکه جوایز نوبل در پنج حوزه، فیزیک، شیمی، پزشکی، ادبی و نوبل صلح اهدا می شود آیا علی مطهری شرایط دریافت جایزه صلح نوبل را دارد؟

دوم اینکه دولت ها در انتخاب افراد نقشی ندارند بلکه کمیته های تخصصی نوبل وظیفه بررسی صلاحیت ها و انتخاب افراد را بر عهده دارند و درخواست از سفیر کشور سوئد برای انتخاب یک فرد به عنوان برنده جایزه نوبل نمی تواند منطقی به نظر برسد.

 نکته مهم دیگر این که اساسا کشور سوئد و سفیرش هیچ ارتباطی با موضوع جایزه صلح نوبل ندارند و سازوکار انتخاب جایزه صلح نوبل تماما در کمیته صلح نوبل وابسته به پارلمان نروژ انجام می شود و اگر نامه ای قرار است نوشته شود باید خطاب به سفیر نروژ نگاشته می شد نه سفیر سوئد که ربطی به صلح نوبل ندارد.

این ها نمونه ای از گاف هایی که صادق زیبا کلام با این حرکت خود داشته است بطوری که سفیر سوئد این حرکت را به شوخی سیاسی تعبیر کرده است .
نامه زیبا کلام به سفیر سوئد و پاسخ آنها به این نامه نیز قابل تامل است ، زیبا کلام در نامه به سفیر سوئد نوشته است :

جناب آقای پیتر تجلر

سفیر معزز کشور پادشاهی سوئد

با سلام و ابراز دوستی برای مردم سوئد و آرزوی موفقیت برای پادشاه جم جاه مملکت سوئد می خواستم تقاضا نمایم تا جناب آقای دکتر علی مطهری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی جمهوری اسلامی ایران در فهرست نامزدهای دریافت جایزه صلح نوبل در سال جاری قرار گیرند. 

مشارالیه ظرف پنج سال گذشته همواره در جهت دفاع از حقوق مدنی آقایان میرحسین موسوی، حجت‌الاسلام مهدی کروبی و سرکار بانو زهرا رهنورد در تلاش بوده‌اند. این افراد قریب به پنج سال است که بدون محاکمه در حصر بسر می‌برند و آقای مطهری در تلاش بوده‌اند که دست کم وضعیت آنان از نظر قانونی روشن شود. تلاش مستمر در جهت دفاع از حقوق مدنی محصورین به گمان حقیر، آقای علی مطهری را واجد نامزدی دریافت جایزه صلح نوبل می نماید.

ایام بکام باد

صادق زیباکلام

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران

دوازدهم ژانویه دوهزار و پانزده میلادی

مطابق با بیست و دوم دیماه یکهزار و سیصد و نود و سه

 



پاسخ سفیر سوئد به نامه زیبا کلام:

زیباکلام عزیز

سلام و ابراز دوستی و آرزوی موفقیتتان برای اعلی حضرت کارل گوستاو شانزدهم دریافت شد. به جناب عالی اطمینان می‌دهم که جامعه نه میلیون و هفتصد هزار نفری سوئد، همچون نیم قرن گذشته، در آرزوی صلح جهانی برای همه ـ از جمله مردمان تمدن باستانی و بزرگ ایران  ـ است.

دریافت پیشنهاد آن استاد علوم سیاسی دانشگاه، برای ما شگفت‌انگیز بود. باید اعتراف کنم در ابتدا این فرضیه را بررسی کردیم که با یک شوخی سیاسی بزرگ رو به رو هستیم و به دنبال سناریوهایی برای واکنش به شوخ‌طبعی تاریخی ایرانیان بودیم اما آن گاه که مطمئن شدیم جناب عالی کشور ما را با کشور همسایه‌مان نروژ، اشتباه گرفته‌اید، این فرضیه رد شد. بسیاری از مردم اروپا «ایران» را با «عراق» اشتباه می‌گیرند و حالا یک استاد دانشگاه ایرانی، «سوئد» را با «نروژ» اشتباه گرفته است. ضرب‌المثلی در زبان فارسی است که می‌گوید: "این به آن در!"

هر چند پیشنهاد جناب‌عالی برای قرار گرفتن نام آقای علی مطهری در فهرست نامزدهای جایزه صلح نوبل، به کشور متبوع من مرتبط نیست اما از دیدگاه شخصی، ثابت‌کننده نظریه جناب‌عالی در کتابتان به نام «ما چگونه ما شدیم» است. مهمترین علت عقب‌ماندگی ایران در دوره معاصر خود شما هستید.

خواهشمندم این جمله را یک اهانت ارزیابی نکنید. اگر از مردم سوئد بپرسند مهمترین ایرانی دارای صلاحیت برای گرفتن جایزه صلح نوبل کیست، پاسخ بسیاری از آنها، نامزد پیشنهادی جناب‌عالی نخواهد بود. شاید شما ـ مانند خود ما در هنگام دریافت نامه‌تان ـ شگفت‌زده شوید وقتی بشنوید مردم سوئد، ژنرال «قاسم سلیمانی» را شایسته‌ترین فرد خاورمیانه برای دریافت جایزه صلح نوبل می‌دانند. او مهمترین فردی است که توانسته در چند سال اخیر، مقابل جنایات گروه تروریستی آی اس آی اس بایستد، کشتارها را متوقف کند و جان انسانهای غیرنظامی بسیاری را نجات دهد.

به عنوان یک فرد علاقمند به کشور بزرگ ایران، به جناب‌عالی پیشنهاد می‌کنم با کمک دیگر استادان دانشگاههای خاورمیانه، برای معرفی ژنرال سلیمانی به آکادمی جایزه صلح نوبل در سال جاری بکوشید و افتخاری دیگر را به نام کشورتان ثبت کنید.

 

با احترام

پیتر تیلر

سفیر

در پایان آنچه که قابل تامل است انتخاب سردار"قاسم سلیمانی"به عنوان شایسته ترین فرد خاورمیانه برای دریافت جایزه صلح نوبل است که به عنوان یک اعتراف از کشوری غربی به عملکرد ایران در برابر جنایاتی است که گروه های تروریستی در منطقه ایجاد کرده است.

پس از نطق اخیر علی مطهری در رابطه با حصر سران فتنه که در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی حواشی از جمله تعطیل شدن موقتی مجلس و جنجال بین نمایندگان را در پی داشت، صادق زیباکلام به شکلی متفاوت از مطهری حمایت کرد و از «پیتر تجلر»، سفیر کشورسوئد خواست تا علی مطهری - نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی - را به عنوان یکی از مدافعان حقوق بشر در فهرست جایزه صلح نوبل در سال جاری میلادی قرار دهد.