9 ماه انتظار بی نتیجه برای تعیین تکلیف یارانه پردرآمدها/طرح مجلس برای توزیع عادلانه یارانه
[

به گزارش خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا، بعد از کش و قوس‌های زیادی که دولت یازدهم با یارانه و یارانه بگیران در کشور داشت، سر انجام سیاست دولت بر ثبت نام مجدد از یارانه بگیران و همچنین در خواست دولتی ها برای نه گفتن به یارانه ها بود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

 

,

در هر حال ثبت نام مجدد شروع شد و  نوبت به ثبت‌نام مجدد برای دریافت یارانه نقدی در سال 93 رسید و از بیستم تا آخر فروردین ماه سال جاری ثبت‌نام متقاضیان دریافت یارانه نقدی براساس عدد سمت راست شماره ملی افراد انجام شد.

,

 

,

در حالی که دولت برای تعیین درآمد مردم 5 گروه مالی را معین کرده بود، طبق آنچه از سوی تعدادی از نمایندگان مجلس اعلام شد 60 الی 80 درصد مردمی که برای دریافت یارانه نقدی ثبت‌نام کرده‌اند میزان درآمد خود را کمتر از 600 هزار تومان عنوان کرده‌اند.

,

 

,

در فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها و بعد از اتمام ثبت‌نام یارانه نقدی مشخص شد از بین 77 میلیون ایرانی تنها 2 میلیون و 400 هزار نفر از دریافت یارانه در این مرحله انصراف داده‌اند و دولت طبق قولی که به مردم داده بود یارانه اردیبهشت ماه (اولین یارانه فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها) را به تمام ثبت‌نام‌کنندگان پرداخت کرد.

,

 

,

این درحالی است که علی طیب‌نیا، وزیر اقتصاد در صحن علنی مجلس گفته بود «خوشبختانه نزدیک 10 میلیون نفر از افراد پردرآمد جامعه توسط دولت شناسایی شده‌اند و اطلاعات مهمی درباره درآمد آنها وجود دارد که اگر ثبت‌نام کنند زمینه حذف این افراد وجود دارد».

,

 

,

تلاش های دولت از اردیبهشت ماه برای شناسایی افراد پر درآمد و همچنین قطع یارانه ثروتمندان شروع شد و هر بار یکی از مسئولان دولتی در خصوص قطع یارانه ثروتمندان مطالبی را عنوان کردند.

,

 

,

در حالی که بیشتر مردم برای دریافت یارانه ثبت نام کرده بودند، سخنگو دولت در اظهاراتی عجیب گفت: هر وقت بحث حذف یارانه های اقشار پردرآمد مطرح می شود بلافاصله این استرس در افراد کم درآمد ایجاد می شود چرا که افراد پردرآمد برایشان مسئله ای نیست که یارانه شان قطع شود!

, افراد پردرآمد برایشان مسئله ای نیست که یارانه شان قطع شود!,

 

,

از طرف دیگر به گفته علی طیب‌نیا، وزیر اقتصاد و دارایی، شمار کسانی که درآمدهای آنچنانی داشتند و می‌شد آنها را از دریافت یارانه نقدی حذف کرد تقریبا 5 برابر این تعداد انصراف‌دهندگان بود و به همین علت دولت راهکارهای تازه‌ای را برای حذف ثروتمندان از فهرست یارانه‌بگیرها جست‌وجو کرد.

,

 

,

نمونه‌ای از این راهکارها در گفته‌های شاپور محمدی، معاون اقتصادی وزیر امور اقتصاد نمود دارد که چندی پیش به مردم گفت بحث انصراف تا پایان سال ادامه دارد و دولت بدون آنکه وارد حساب‌های بانکی مردم شود می‌تواند گفته‌های‌شان را درباره وضعیت اقتصادی‌شان راستی‌آزمایی کند و ثروتمندهایی را که طمع گرفتن یارانه دارند، شناسایی کند.

,

 

,

طرحی که محمدی درباره آن به مردم اطلاع‌رسانی کرد، چیزی جز متن صریح قانون هدفمندسازی یارانه‌ها نبود که در آن به دولت اجازه داده شده است برای اجرای صحیح هدفمندسازی، راستی‌آزمایی کند تا یارانه‌ها به دست دهک‌های پایین که نیازمندان واقعی هستند، برسد.

,

 

,

با گذشت 9 ماه از وعده های دولت برای حذف یارانه ثروتمندان هنوز دولت نتوانسته است افراد پر در آمد را شناسایی کرده و از طرف دیگر برنامه‌ای برای افزایش یارانه نیازمندان در نظر بگیرد؛ چرا که با گذشت 4 سال قطعاً این یارانه جوابگوی نیازمندان نخواهد بود.

,

 

,

از طرف دیگر افراد پر مصرفی هم در جامعه وجود دارند که سهم بیشتری از امکانات رفاهی و اجتماعی داشته و از یارانه‌های دولتی بیشتر استفاده می کنند که این در تضاد با عدالت اجتماعی است.

,

 

,

با این حال مجلس شورای اسلامی  طرحی را تصویب کرد که براساس این طرح، افرادی که بیشتر از الگوی مصرف استفاده داشته باشند قیمت تمام‌شده را پرداخت می‌کنند و افرادی که در چارچوب الگو مصرف می‌کنند، افزایش قیمتی برای‌شان وجود نخواهد داشت. 

,

 

,

ابوالفضل ابوترابی، عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی درباره عادلانه بودن شیوه فعلی توزیع یارانه ها گفت: افراد پردرآمد مصرف بالاتری دارند و طریقه توزیع  فعلی یارانه عادلانه نیست و به نفع افراد پردرآمد است، همچنین در راستای اقتصاد مقاومتی هم نیست.

,

 

,

ابوترابی درباره آثار اجرای این طرح بر میزان مصرف انرژی مردم گفت: صرفه جویی مطمئنا برای اکثر دهک ها به دلیل تفاوت قیمتی بسیار بالا  انجام خواهد پذیرفت، اما برای دهک های بالا که افزایش قیمت فشاری بر آن ها نخواهد داشت،  فایده این طرح این است که دولت یارانه مصرف بالاتر از حد مجاز آن ها را پرداخت نخواهد کرد و شخصی که زیادتر مصرف می‌کند خودش باید از جیب خودش پول تمام شده به علاوه مالیات را به دولت بدهد. اما برای 26درصد جامعه که در حال حاضر الگوی مصرف را رعایت می‌کنند هیچ تغییری بوجود نخواهد آمد.

,

 

,

وی ادامه داد: حدود 30 درصد جامعه هم به راحتی می‌توانند خودشان را در چارچوب الگوی مصرف قرار دهند و تنها برای درصد باقی مانده افزایش قیمت بوجود خواهد آمد.

,

 

,

با گذشت 9 ماه از تلاش دولت برای تعیین تکلیف یارانه افراد پر درآمد، بالاخره این کار از سوی مسئولین اقتصادی در دولت انجام نشد اما مجلس با این طرح خود قدم های محکمی در راستای توزیع عادلانه یارانه برخواهد داشت و امید است که دولت در راستای اجرای این طرح به خوبی تلاش کند تا سرنوشت نامعلوم یارانه افراد پر درآمد معلوم شود.

,

انتهای پیام/ط

]
با گذشت 9 ماه از تلاش دولت برای تعیین تکلیف یارانه افراد پر درآمد، این کار از سوی مسئولین اقتصادی در دولت انجام نشد اما مجلس با طرح جدید خود در این زمینه قدم های محکمی در راستای توزیع عادلانه یارانه برخواهد داشت.