طرف مذاکره زمانی حدود 10 تا 15 سال را برای برداشتن تحریم ها معین می کند/غرب سعی دارد ایران را از موضع خود عقب براند
[

حشمت الله فلاحت پیشه کارشناس مسائل بین المللی کشورمان در گفتگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا می گوید: اینکه تحریم ها به صورت یکجا و بی قید و شرط برداشته شود اقدام خیلی خوبی است اما در شرایط فعلی به نظر می رسد که چنین مسئله ای عملی نیست. آنگونه هم که طرف ایرانی با 5+1 در حال مذاکره است نشان می دهد که اختلاف بر سر زمانبندی پایان تحریم هاست.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

 

,

این کارشناس سیاست خارجی کشورمان با بیان اینکه در زمانبندی مشخص شده تا پایان تحریم ها علیه ایران، طرفین تکالیف متقابلی را بر عهده می گیرند، اظهار داشت: نکته ای که وجود دارد این است که طرف آمریکایی زمانی حدود 10 تا 15 سال را برای برداشتن تحریم ها معین می کند. این در شرایطی است که این زمانبندی برای به دست گرفتن زمام توسعه جمهوری اسلامی و جلوگیری از پیشرفت های آینده ایران از سوی طرف غربی است. اما طرف ایرانی خواستار زمانبندی کوتاه تری در حدود 2 سال است و می خواهد که در طول این 2 سال همه تحریم ها به پایان رسد. همین مسئله نقطه اختلاف طرفین در مذاکرات است.

,

 

,

وی با بیان اینکه برداشتن یکجای تحریم ها در دستور مذاکرات نیست، افزود: متن موافقتنامه ژنو که بدون امضای طرفین باقی ماند نشان می دهد که آخرین عقب نشینی های طرفین در آن صورت گرفت. در شرایط فعلی کشورهای غربی سعی دارند ایران را از این موضع خود عقب برانند و ما معتقدیم که طرف ایرانی نباید از مواضع خود در توافقنامه ژنو عقب نشینی کند.   

,

 

,

فلاحت پیشه در پاسخ به این سوال که مردم تا چه حد باید از متن مذاکرات باخبر باشند، اظهار داشت: وقتی ما برای مردم حق ایجاد می کنیم، ظاهر موضوع این است که کار خوبی را انجام می دهیم، اما واقعیت این است که در حوزه مذاکرات دیپلماتیک، طبقه بندی هایی وجود دارد که حفظ این طبقه بندی ها جزئی از مذاکرات طرفین است. از همین رو کشورها بر اساس منافع ملی خود، مذاکرات دیپلماتیک را رسانه ای می کنند. در ایران نیز شورای عالی امنیت ملی است که تشخیص می دهد جزئیات مذاکرات تا چه حدی در اختیار مردم قرار گیرد. وزارت امور خارجه نیز بر اساس دستور شورای عالی امنیت ملی اطلاع رسانی را انجام می دهد.

,

 

,

فلاحت پیشه در بخش پایانی اظهارات خود به ماجرای پایین آمدن قیمت نفت توسط لابی سعودی – آمریکایی اشاره کرد و گفت: به طور طبیعی طرفین ابزارهای مختلف خود را در یک دیپلماسی به کار می گیرند. نیاید فراموش کرد که در موقعیت کنونی ایران و کشورهای 5+1 در شرایط جنگ سرد به سر می برند و مذاکرات طرفین نیز از نوع جنگ سرد است . به همین دلیل طرفین از هر ابزاری برای تضعیف موضع طرف مقابل استفاده می کنند. از یک سو آمریکایی ها در منطقه با اقداماتی نظیر پایین کشیدن نفت در پی تحت تاثیر قرار دادن ایران هستند و از سوی دیگر نیز ما نیز باید به دنبال ارتقا امنیت ملی خود باشیم. ایران نیز عمق استراتژیک خود را در منطقه فعال کرده و امروز هر چند میان ایران و رژیم صهیونیستی فاصله وجود دارد، اما خط مقدم جبهه ایران در مبارزه با این رژیم غاصب، مرزهای رژیم صهیونیستی است. بنابراین همین مسئله سبب شده ایران به یک قدرت غیر قابل نادیده گرفتن، تبدیل شود.

,

انتهای پیام/

]
کارشناس سیاست خارجی کشورمان با بیان اینکه در زمانبندی مشخص شده تا پایان تحریم ها علیه ایران، طرفین تکالیف متقابلی را بر عهده می گیرند، اظهار داشت: نکته ای که وجود دارد این است که طرف آمریکایی زمانی حدود 10 تا 15 سال را برای برداشتن تحریم ها معین می کند.