هر نوشته ای که برای دولت الزام آور باشد محتاج تصویب مجلس است
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
بسم الله الرحمن الرحیم
,
 
,
برادر ارجمند جناب آقای دکتر روحانی
,
 
,
رئیس جمهور محترم
,
 
,
با سلام و احترام
,
 
,
زحمات طاقت فرسای تیم فرزندان انقلاب از دولت جنابعالی ، پس از ماه ها مذاکره سخت همراه با دقت و مقاومت برای تامین حقوق ملت ایران دارد به پایان نزدیک میشود. تا همین جا عزتمندی ایران اسلامی آشکار است که گروهی 5-6 نفره از ایران در مقابل 30-40 نفر که عموما از نظر سبقت در دیپلماسی از تیم ما پیش اند، حدود یک سال و نیم در حال مذاکره اند و بدون آنکه تسلیم شوند قدرت ادامه چانه زنی دیپلماتیک خویش را نشان داده اند. برای این نعمت باید سجده شکر به درگاه الهی سایید و قدردان پشتگرمی ها و هدایت های رهبری، حمایت و برنامه ریزی شما و زیرکی و تلاش وزیر امور خارجه و همکارانش بود و سپاسگزار ملت که پشتیبانی اش بسترساز آن همه بوده است.
,
 
,
در این موقعیت خطیر تذکر دو نکته را بسیار حیاتی میدانم گرچه علی القاعده مورد توجه دوستان هست.
,
 
,
1) بیانیه یا هر عنوان دیگری که به نتیجه مذاکرات داده شود، اگر برای ایران الزامی آور باشد بعدا از قبول و اجرای آن گزیری نیست. این معنا در حقوق بین المللی امری پذیرفته شده است. به عنوان نمونه میتوان آن را در پیمان وین ملاحظه کرد.[1] بنابراین مراقبت جدی در این باره حیاتی است، تا خدای ناخواسته از مکر دشمن آسیبی به ایران عزیز نرسد.
,
 
,
2) اصل هفتادوهفتم قانون اساسی مقرر میدارد:"عهدنامه‏ ها، مقاوله‏ نامه‏ ها، قراردادها و مؤافقت‏ نامه‏های‏ بین‏ المللی‏ باید به‏ تصویب‏ مجلس‏ شورای‏ اسلامی‏ برسد"
,
 
,
شورای محترم نگهبان در تفسیر این اصل، ظاهرا همان نظر حقوق بین الملل را درست دانسته و عنوان را در ضرورت تصویب مجلس دخیل ندانسته و صرف نظر از عنوان، هر نوشته ای را که برای دولت الزام آور باشد محتاج تصویب مجلس شمرده است.[2] که طبق نظریه تفسیری شماره 9781 مورخ 3/9/1362 تصویب مجلس پس از اقدام دولت در پذیرش هر مکتوب الزام آوری تحت هر عنوان میتواند صورت بگیرد یا نگیرد. تذکر علنی و رسمی این امر مبتنی بر قانون اساسی ایران که قابل تخطی از طرف هیج یک از دولتمردان نیست، ضروری است.
,
 
,
برای توفیق جنابعالی و فرزندان انقلابی این ملت در مصاف سخت سیاسی جاری، در درگاه ایزد منان دعا میکنم.
,
 
,
احمد توکلی
,
ساعت 23:53 دقیقه شامگاه 12 فروردین 1394
,
نماینده مجلس شورای اسلامی
]
بیانیه یا هر عنوان دیگری که به نتیجه مذاکرات داده شود، اگر برای ایران الزامی آور باشد بعدا از قبول و اجرای آن گزیری نیست. این معنا در حقوق بین المللی امری پذیرفته شده است.