ترور فرهنگی سوغات سیرک ایران- پرتقال در بوشهر و ذوقزدگی مسئولین برای تمدید+ فیلم و عکس
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از"منبری ها" شادی و نشاط یکی از ملزومات و سفارشات دین اسلام است و همه معصومین و بزرگان دینی ما بر شاد زیستن و تفریح سالم تاکید فراوان داشته اند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, "منبری ها",

مصادیق شادی در زندگی ما ایرانیان به عنوان کشوری مسلمان، بسیار زیاد است؛ از بازی های مختلف و تخلیه انرژی گرفته تا استفاده از مواهب طبیعت و دیدن زیبایی های اطراف و...

,

مردم استان بوشهر نیز همانند سایرین با توجه به اقلیم و فرهنگ کهن خود، تفریحات و شادی های متنوعی دارند و این شادی و تفریح، گاه در کنار ساحل زیبای خلیج فارس، گاه شرکت در جشن ها و مراسمات مختلف، گاه شهربازی و پارک، گاهی مسابقات ورزشی و حتی گاهی دور هم نشینی های خانوادگی و دوستانه خود را بروز می دهند.

,

در فرهنگ هر کشور و ملت، رفتارهایی به عنوان هنجارهای اجتماعی وجود دارد که ممکن است همین رفتار در فرهنگ ملت و کشوری دیگر ضدهنجار تلقی شود و از جمله چنین رفتارهایی می توان به حجاب یا رقص و موسیقی اشاره کرد که هرچند چنین مواردی در کشورهای غربی و غیرمسلمان امری عادی و مورد پذیرش مردم تلقی می شود و حتی جزئی از زندگی آنان شده است، اما در کشوری اسلامی مثل ایران، نوع فرهنگ دینی و ملی آن را نمی پذیرد و در طول تاریخ و تمدن این کشور، همواره به عنوان ضدهنجار و ضدارزش با چنین مواردی مقابله و حتی مبارزه کرده است.

,

, , ,

در این فرصت می خواهیم به میهمان ناخوانده ی جدیدی در میان اوقات فراغت و تفریحات خانواده های بوشهری بپردازیم که قطعا این اشاره مختصر، مقدمه ای بر بحث های کارشناسان و توجه مسئولین استانی و البته تلنگری بر مسئولین و متولیان فرهنگی است.

,

, , ,

سیرک، میهمان ناخوانده بوشهری ها

, سیرک، میهمان ناخوانده بوشهری ها,

این میهمانان ناخوانده مجموعه ای از یک گروه سیرک هستند که از حدود یک ماه قبل وارد بوشهر شده اند و ذوق زدگی برخی مسئولین، باعث شده تا این گروه در دو نوبت، مدت زمان حضور خود در بوشهر را تمدید کرده و علاقه مندان با پرداخت بهای بلیط های 40 و 25 هزار تومانی ساعاتی را به تماشای پرتغالی ها نشسته و روحیه خود را از دیدن صحنه های هیجان انگیزش، شاد می کنند.

,

, , ,

این گروه متشکل از حدود 15 هنرمند است که توسط ابراهیم عقاب، فرزند خلیل عقاب به کشورمان دعوت و همراهی می شوند و به گفته مجری سیرک، مجموعه سیرک بین المللی پهلوان خلیل عقاب را تنها مجموعه سیرک دوست دار حیوانات در ایران می خوانند و خلیل عقاب پدر سیرک ایران، فردی بسیار قوی هیکل و نیرومند است که حدود 40 سال قبل با انجام کارهای خارق العاده ای مثل بلند کردن فیل، جابجا کردن گوی های آهنین سنگین با دندان و ... نام ایران را جاودانه کرده است!!

,

, , ,

این مجموعه با اجرای نمایش هایی تماشاچیان را سرگرم می کنند که متاسفانه در بعضی از آن ها ادب و نزاکت رعایت نمی شود و نکته قابل تامل تر اینکه به طور غیرمستقیم، فرهنگ هایی نامناسب را به جوانان و کودکان ما می آموزند که در زیر به بخش هایی از آن اشاره می شود.

,

بمب خنده: دو هنرمند با ظاهری دلغک گونه طی نمایشی به خنداندن تماشاچیان می پردازند، که در بخشی از این نمایش بی ادبی هایی نیز صورت می گیرد و یکی از هنرمندان پشت خود را به جمعیت کرده و صدای ناهنجاری نیز پخش می شود.

, بمب خنده: ,

سوال اینجاست که چرا باید مردم ما پول های هنگفتی برای چنین شادی های ناسالمی که بسیار موثر بر تربیت غلط کوکان است، بپردازند؛ درحالی که می توان فضاهایی بسیار مناسب تر و با اهداف عالیه را برای فرزندان این شهر فراهم کرد که شهربازی معارفی، نمونه کوچکی از آن هاست.

,

رقص همراه با موزیک: در این قسمت از برنامه هنرمندی به نام ویلیوم با در دست داشتن ضبط صوت و پخش آهنگ های بسیار شاد و مهیج، شروع به رقصیدن می کند.

, رقص همراه با موزیک:,

مجری برنامه به نشانه این که به این هنرمند پرتغالی بفهماند که در این کشور رقص و آهنگ مهیج ممنوع است، ضبط صوت را از وی می گیرد و از آن طرف با استفاده از افعال معکوس به نوعی، همه تماشاگران را به درخواست پخش موزیک و ادامه رقص این هنرمند تحریک می کند.

,

در ادامه همین قسمت نیز، بی ادبی توسط هنرمند و البته با تحریک مجری، تکرار می شود و به شوخی، ریلکس(آرامش) را دستشویی کردن توی سطل معنی می کنند.

,

نکته قابل توجه در این بخش نوع موزیک و نفس رقصیدن است! در جامعه ای که از آهنگ های مهیج و رقص در مقابل دیدگان نامحرم نوعی ناهنجاری و خلاف شرع و قانون اسلامی شناخته می شود، چرا باید در قالب سیرک این مجوزها را در جامعه صادر کرد و به دنبال آن کنترل ناهنجاری های بعدی را با مشکل مواجه کرد؟!

,

برخی از کسانی  که از علاقه خود برای رفتن به سیرک می گویند که بعد از خریدن بلطی و تماشای سیرک می گفتم چی انتظار داشتیم و چه دیدیم، سیرک بهانه ای بیش نبود یا اگر بهتر بگوییم کنسرت را در قالب سیرک اجرا کردند.

, برخی از کسانی  که از علاقه خود برای رفتن به سیرک می گویند که بعد از خریدن بلطی و تماشای سیرک می گفتم چی انتظار داشتیم و چه دیدیم، سیرک بهانه ای بیش نبود یا اگر بهتر بگوییم کنسرت را در قالب سیرک اجرا کردند.,

بازی با شلاق: بخش دیگری از این نمایش، هنرنمایی پتریک درخاموش کردن شمع و ... با استفاده از شلاق است که نوع لباس، نقاب، نور و آهنگ دیسکوی به کار رفته در این قسمت، فضاهای ناخوشایند کنسرت های غربی را به طور ناخودآگاه در ذهن هرکسی تداعی می کند.

, بازی با شلاق:,

پرواز ریملی و هاردریک: هنرنمایی ریملی و هاردریک در پرواز به کمک پارچه، صحنه دیگری است که با ظاهری کاملا دخترانه مثلا موهای بلند و صورت و ابروی اصلاح کرده و البته استفاده از نقاب و کفش هایی شبیه به آنچه دختران غربی در فیلم های هالیوودی و پارتی ها استفاده می کنند، به نوعی القای چنین ظاهری به جوانان محسوب می شود و طبیعی است که نوجوانان از چنین پوشش هایی الگوگیری می کنند.

, پرواز ریملی و هاردریک:,

امام علی(ع)، رقص و موسیقی غیرمجاز؟؟؟!!!

, امام علی(ع)، رقص و موسیقی غیرمجاز؟؟؟!!!,

پخش آهنگ مهیج عربی به مناسبت میلاد امام علی(ع): در پایان این مراسم نیز مجری برنامه به بهانه روز پدر و با عرض تبریک جانانه میلاد حضرت علی(ع) از همه حضار می خواهد صفحه گوشی موبایل خود را روشن کنند و با پخش آهنگ حرکات رقص گونه حضار را برمی انگیزد.

, پخش آهنگ مهیج عربی به مناسبت میلاد امام علی(ع): ,

 

, ,

دانلود فیلم

, دانلود فیلم,

 

,

به طور کلی اگر وجود سیرک در شهرمان را برای شاد کردن چندروزه مردممان و اینکه چنین هنر و برنامه هایی را در شهر تجربه کرده باشیم، به عنوان نکات مثبت و مفید تلقی کنیم، معایب و ضررهایی که از این میهمان ناخوانده عایدمان می شود، به مراتب بیشتر و پرهزینه تر است!

,

اسلام و بزرگان دینی ما به هیچ وجه با شادی کردن و هنرنمایی و حتی زورآزمایی و قدرت نمایی مخالف نیستند، اما شادی به هرقیمتی و به ازای ترویج ضدارزش ها و تاثیر مخرب بر تربیت فرزندان را نمی پسندند و به شدت آن را ملامت کرده اند.

,

سیرک؛ آنچه می گیریم و آنچه از دست می دهیم

, سیرک؛ آنچه می گیریم و آنچه از دست می دهیم,

باید از مسئولین و متولیان فرهنگی این سوال را پرسید که هنگامی که مجوز چنین برنامه هایی را صادر می کنند، آیا بر آن نظارتی هم دارند یا نه؟! آیا مسئولین محترم ابعاد محتوایی  و فکری این را در نظر گرفته اند که چه می دهند و چه چیزی را می گیرند؟ آیا باید با کارهایی که در فرهنگ ما بی ادبی و ناهنجاری اجتماعی محسوب می شوند، مردم را شاد کنیم؟ آیا مسئولین مربوطه می دانند یک یا دو ساعت شاد بودن به این معنی، یعنی ترور فرهنگی و هویت ارزش ها  است که تاثیرات خود را در آینده نه چندان دور نشان خواهد داد؟

,

, , ,

پخش آهنگ های تند و مهیج غربی با صدا و خوانندگی زن، نوع نورپردازی ها و همچنین پوشش های مختلف به کار رفته در برنامه سیرک که از شنل های سیاه و اعمالی شبیه شیطان پرستی مثل استفاده از دود، تاریکی، انجام اعمال دیوانه وار، آتش، صدای هووووو هوووی مراسمات شیطان پرستی گرفته تا دعوت مداوم مجری برنامه به سوت و دست و جیغ که هیجانی کاذب را به تماشاچیان وارد می کرد، همه الگوهایی هستند که با سبک زندگی اسلامی و دغدغه های ولی امر مسلمین فرسنگ ها فاصله دارد.

,

مسئولان به فکر رشد فکری و فرهنگی جوانان آینده استان باشند

, مسئولان به فکر رشد فکری و فرهنگی جوانان آینده استان باشند,

باید توجه داشت که تربیت و آموزش در سنین کودکی تا اوایل جوانی، در شکل گیری شخصیت و تفکر فردی و اجتماعی بسیار مهم است و به همین دلیل در این مقطع سنی که پذیرش فرزندان از محیط پیرامونی فوق العاده است، حساسیت بیشتری وجود دارد؛ بنابراین آیا بهتر نیست مسئولان ما بجای حمایت از گروه بی محتوا و مخرب سیرک، به فکر سرمایه گذاری برای رشد روحی، شخصیتی، فکری و فرهنگی جوانان آینده این استان باشند و تفریحات سالم و پرمحتوایی همانند شهربازی معارفی را حمایت کرده و آن را در سطح استانی گسترش دهند؟؟

,

 

,

دانلود فیلم

, دانلود فیلم,

مقایسه ای سطحی از این دو نوع شادی و تفریح هم می تواند ثابت کند که آنچه که سوغات مجموعه سیرک به مردم محسوب می شود، چیزی جز انحراف فرهنگی و ابتذال و شادی کوتاه کاذب نیست، درحالی که درمقابل آنچه خانواده ها از تفریحات سالم و پرمحتوای داخلی دریافت می کنند، شناخت حقایق خلقت، کسب معرفت نسبت به دین و هدایت به سمت سعادت و کمال دنیوی و اخروی است که هر ذاتی طالب آن است.

,

مسئولین و البته خود خانواده ها باید نسبت به فضاهای موجود و ایجاد امکانات تفریحی سالم اهتمام بیشتری داشته باشند تا دیگر نیاز نباشد هر بیگانه ای تازه از راه رسیده، بخواهد به قیمت انحطاط فرهنگی همشهریانمان آنان را ساعتی بخندانند.

, ,

 

,

 انتهای پیام/پ

]
اگر وجود سیرک در شهرمان را برای شاد کردن چندروزه مردممان و اینکه چنین هنر و برنامه هایی را در شهر تجربه کرده باشیم، به عنوان نکات مثبت و مفید تلقی کنیم، معایب و ضررهایی که از این میهمان ناخوانده عایدمان می شود، به مراتب بیشتر و پرهزینه تر است!