هشدار به مصرف دوز بالای داروی خواب‌آور در مهدکودک‌ها
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا، دکتر ساحل همتی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری سینا، درباره برخی مهدهای‌کودک که از خواب‌آور برای بچه‌ها استفاده می‌کنند، اظهار داشت: متأسفانه زمانی که نظارت مناسبی بر روی عملکرد مهدکودک وجود نداشته باشد افراد سودجو به خود اجازه انجام هر کاری را می‌دهند.
 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خبرگزاری سینا,
,

این روانپزشک در ادامه گفت: مهدکودک به دلیل این‌که با بچه‌ها در ارتباط است نیاز است که نظارت دقیقی بر روی آن باشد و از کادری مجرب و متخصص استفاده کند.
 

,
,

همتی با بیان این‌که به خصوص مهدهایی که شیرخوار زیر یکسال نگه‌داری می‌کنند از حساسیت بیشتری برخوردار هستند، افزود: به این دلیل که شیرخواران معمولاً به مراقبت‌های ویژه‌ای از نظر غذا خوردن، تعویض پوشک و داشتن خوابی منظم نیاز دارند.
 

,
,

وی با اشاره به اثرات مخرب استفاده از داروهای خواب‌آور برای کودک تصریح کرد: این دارو‌ها در سیستم عصبی کودک اختلال ایجاد می‌کند و همین امر باعث خواب‌آلودگی کودک می‌شود.

 

,
,
,

علایم مصرف داروی خواب آور

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی افزود: از دیگر اثرات این دارو‌ها می‌توان به اختلال در شیرخوردن و نامنظم شدن سیستم خواب کودک اشاره کرد.
 

, علایم مصرف داروی خواب آور, علایم مصرف داروی خواب آور,
,
,
,

همتی گفت: کودک حالت بی‌حالی پیدا می‌کند و نمی‌تواند فعالیت‌های معمول را که لازمه یک کودک سالم است داشته باشد چون بچه‌ها در حقیقت با کاوش محیط و با بازی رشد پیدا می‌کنند.
 

,
,

این روانپزشک به حالات کودک معمولی اشاره کرد و گفت: بچه باید در زمان بیداری بتواند بخزد، چهار دست‌وپا راه برود و محیط را کاوش کند و ببیند و با آشنایی و شناخت محیط رشد پیدا کند.
 

,
,

همتی گفت: اما متأسفانه با استفاده از داروی خواب‌آور بچه مدت زمان زیادی را خواب‌آلوده و در خواب است و زمانی هم که بیدار می‌شود حالت بی‌حالی و خستگی دارد و توانایی بازی کردن ندارد.
 

,
,

وی در پاسخ به این‌که این دارو‌ها در دراز مدت چه اثراتی بر روی بچه‌ها می‌گذارند، گفت: با توجه به این‌که بچه‌ها با بازی تجربه به دست می‌آورند و رشد می‌کنند در زمانی که این امکان را از آن‌ها می‌گیریم مانعی برای رشد آن‌ها فراهم کرده‌ایم در نتیجه رشد مناسبی نخواهند داشت.
 

,
,

این روانپزشک در ادامه گفت: بر اثر خوردن این دارو‌ها بچه خواب‌آلود و خسته است در نتیجه قدرت مکیدنش ضعیف می‌شود و میل به غذا خوردنش هم کاهش پیدا می‌کند و حالت گیجی دارد.

 

,
,
,

امکان وابستگی به مواد برای بچه‌ها وجود دارد

همتی افزود: بچه‌ای که قسمت بیشتر روز در خواب است و تجربه بازی و کنجکاوی نداشته باشد بنابراین رشد مغزی نخواهد داشت هم‌چنین امکان وابستگی به مواد برای این بچه‌ها وجود دارد.
 

, امکان وابستگی به مواد برای بچه‌ها وجود دارد, امکان وابستگی به مواد برای بچه‌ها وجود دارد,
,
,
,

وی در پاسخ به این‌که خانواده‌ها با دیدن چه علامت‌هایی در کودک باید متوجه مصرف خواب‌آور شوند، بیان کرد: در چنین بچه‌ای علایم ترک را می‌بینیم یعنی زمانی که موادخواب آور مصرف می‌کنند خسته و خوا‌ب‌آلود است و زمانی که اثر ماده در طولانی مدت از بین می‌رود بچه گریه می‌کند و حالت بی‌قراری و ناراحتی و جیغ زدن دارد و در حقیقت تمام علایم ترک مواد را نشان می‌دهد.

 

,
,
,

مرگ کودک با دوز بالای داروی خواب‌آور

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی گفت: برخی مهدکودک‌ها معمولاً داروهای خواب‌آور را در شیر یا آبمیوه حل می‌کنند و به کودک می‌دهند، استفاده از این دارو‌ها در دوزهای بالا برای بچه ایجاد مسمومیت می‌کند و بچه خوابی طولانی حتی تا ۲۴ ساعت می‌کند و حالت خواب‌آلودگی دایم دارد و مصرف در مقادیر زیاد ممکن است باعث وقفه‌های تنفسی و حتی مرگ شود.
 

, مرگ کودک با دوز بالای داروی خواب‌آور, مرگ کودک با دوز بالای داروی خواب‌آور,
,
,
,

همتی با تاکید به این‌که باید دستگاه‌های مسئول نظارت مناسب بر سیستم مهدهای کودک داشته باشند، افزود: از تأسیس تا کادرهای اجرایی که در مهد‌ها هستند باید متخصص و مجرب بوده و در همه مراحل زیر نظر سازمان مربوطه فعالیت داشته باشند و بازرسی‌های دقیق از مهد‌ها انجام شود.
 

,
,

وی به خانواده‌ها توصیه کرد: در انتخاب مهد کودک بسیار دقیق و حساس رفتار کنند و چنانچه والدین احساس می‌کنند در مهدکودکی امکانات مناسبی وجود ندارد حتما به مسئولان گزارش بدهند، خانواده‌ها بهترین نقش نظارتی غیرمستقیم را می‌توانند اجرا کنند.
 

,
,

انتهای پیام/خ

]
یک روانپزشک با اشاره به ایجاد اختلال در خواب کودک به دلیل مصرف داروی خواب‌آور در مهد کودک گفت: مصرف داروی خواب‌آور در مقادیر زیاد ممکن است باعث وقفه‌های تنفسی و حتی مرگ کودکان شود.