به گزارش شبکه اطلاع رسانی دانا، این حوضچه خشک که در منطقه ویژه کشتیسازی (ایزایکو) واقع در غرب این شهر احداث شده است، در واقع با هدف ایجاد بستر و زمینه برای ورود و پهلودهی کشتیهای بالای 80 هزار تن وزن در این منطقه ایجاد شده است.
, شبکه اطلاع رسانی دانا,حوضچههای خشک که در صنایع کشتیسازی و شناورسازی و همچنین تعمیرات این نوع وسائل حمل و نقلی کاربرد دارند و به دو گونه متحرک و ثابت ساخته میشوند، در معنای عام، با بیرون کشیدن کشتیها و شناروها از آب امکان دستیابی تکنیسینها و کارگران را به قسمتهای زیرین شناور در فضایی خشک و بدون آب با هدف انجام تعمیرات مختلف و بهسازی وضعیت شناور فراهم میآورد.
,استاندار هرمزگان در همین راستا با تشریح اهمیت این پروژه در ایزایکو افزود: طرح حوضچه خشک و کارگاههای ساخت و تعمیر کشتیهای حمل LNG و نفتکشهای VLCC از جمله طرحهای بزرگ در حوزه صنایع دریایی و ساحلی است که به جرات میتوان گفت در خاورمیانه به نظیر است.
,ابراهیم عزیزی با بیان اینکه در حال حاضر در منطقه کشتیسازی (ایزایکو) امکان پهلودهی و تعمیرات شناورهایی با وزن حدود 80 هزار تن وجود دارد، افزود: با بهرهبرداری از این حوضچه خشک که به دست متخصصان داخلی و جوانان ایران اسلامی ساخته و ایجاد شده است، از امروز امکان و ظرفیت تعمیر شناورها و کشتیهایی تا 400 هزار تن نیز در ایران و منطقه خاورمیانه فراهم شده است.
,وی اعتبار صرف شده برای این پروژه را برابر با 443 میلیون دلار اعلام و افزود: این پروژه در عین حال که امکان تعمیرات و خدمات دهی به شناورهای غول پیکر را فراهم میکند، میتواند در بخشهای جانبی صنایع دیگر، اقتصاد و تجارت و ایجاد فرصتهای شغلی نیز برای کشور و به ویژه استان هرمزگان دستاوردها و عواید بسیاری داشته باشد.
,عزیزی مجددا با بیان اینکه این پروژه در بعد مهندسی و ظرفیت پذیرش شناورهایی با تناژ بالا در خاورمیانه بینظیر است، افزود: نقش ایزایکو و به ویژه توسعه صنعت تعمیرات در این منطقه از ساحل جنوبی ایران از آن نظر مهمتر و برجسته است، که خلیج فارس در عرصه حمل و نقل بینالمللی طی تاریخ همواره از اهمیت بالایی برخوردار بوده است و ایران و سواحل آن برای دریانوردان و مالکان شناورها از نظر دسترسی نسبت به ساحل جنوبی خلیج فارس به صرفهتر و ارزانتر است.
,به گفته استاندار هرمزگان، این پروژه به عنوان ظرفیت و فرصتی مناسب در اختیار اقتصاد و صنعت کشور قرار گرفته است.
,لازم به ذکر است که سالیانه صدها کشتی با عبور از تنگه هرمز حمل و نقل مورد نیاز کشورهای منطقه خلیج فارس در بخشهای انرژی و سایر حوزهها را انجام میدهند.
,این در حالی است که صنعت تعمیرات همواره به عنوان بخش مهمی از صنعت دریانوردی روز به روز از جایگاه بالاتری برخوردار شده است.
,کشورهایی همانند کره جنوبی و چین در آسیا به عنوان دو قدرت برتر در حوزه ارائه خدمات تعمیری و بهینهسازی به شناورهای مختلف مطرح و شناخته شده هستند.
,در این صنعت علاوه بر هزینه، حسن انجام کار و کیفیت خدمات ارائه شده، زمان انجام تعمیرات و تحقق تعهدها در این باب نیز برای مالکان شناورها از اهمیت بالایی برخوردار است.
,هر چند که طی سالهای اخیر کشوری همانند ایران به واسطه اعمال برخی از محدودیتها، در حوزه تعمیرات و ساخت شناورهای اقیانوسپیما چندان اقبالی نداشته است اما گویا دولت با اعمال نگاه بلند مدت به مقوله توسعه ظرفیتهای صنایع دریایی و ساحلی با نگاهی به آینده این صنعت گام در راه استقرار این حجم از سرمایهگذاریها در مناطقی همانند ایزایکو برداشته است.
,این منطقه همان منطقهای است که تاکنون در آن دو شناور اقیانوسپیمای کانتینر بر نیز ساخته و با حضور رئیس جمهوری در ماههای گذشته مورد بهرهبرداری قرار گرفته است.
,در حال حاضر بیشتر در ایزایکو یا همان منطقه ویژه کشتیسازی که در غرب بندرعباس و مجاورت منطقه ویژه اقتصادی بندری شهید رجایی، پالایشگاه بندرعباس و منطقه ویژه صنایع معدنی فلزی خلیج فارس قرار دارد، اموری همانند تعمیرات شناورهای سبک و نیمه سنگین و همچنین ساخت سکوهای سرچاهی نفتی پارس جنوبی انجام میشود.
,منبع:فارس
,انتهای پیام/
]