فاجعه فاضلاب در منطقه زیر تل یاسوج
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از پایگاه خبری تحلیلی صبح زاگرس، جمع آوری فاضلاب شهری و انتقال آن به تصفیه خانه از جمله راهکارهای مهم برای جلوگیری ازآلوده شدن منابع آب های زیر زمینی به وسیله چاه های خانگی است و در شرایط فعلی که استان کهگیلویه و بویراحمد و یاسوج  با کمبود منابع آبی مواجه است می تواند در آینده‌ای نزدیک منابع آبی این شهر را با یک چالش اساسی روبه رو کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح زاگرس, صبح زاگرس, صبح زاگرس,

 

,

جلوگیری از مشکلات زیست محیطی و استفاده مجدد از پساب تصفیه شده فاضلاب از دیگر مزایای شبکه فاضلاب شهری است که می تواند ضرورت راه اندازی آن در مناطق شهری را بیش از پیش نمایان سازد.

,

, ,

هرچند شرکت‌های آب و فاضلاب بر اساس قانون موظف هستند نسبت به جمع‌آوری، انتقال و تصفیه فاضلاب شهری اقدام کنند و این موضوع نیزدر ماده یک قانون تشکیل شرکت‌های آب و فاضلاب به صراحت تأکید شده است ولی در منطقه زیرتل شهر یاسوج از فرعی سه تا فرعی هشت تاکنون کار شبکه گذاری انجام نشده و شهروندان این منطقه به شدت از این وضعیت ناراضی و نگران هستند.

, شرکت‌های آب و فاضلاب بر اساس قانون موظف هستند نسبت به جمع‌آوری، انتقال و تصفیه فاضلاب شهری اقدام کنند و این موضوع نیزدر ماده یک قانون تشکیل شرکت‌های آب و فاضلاب به صراحت تأکید شده است ,

 

,

ن. خ. از ساکنان زیرتل یاسوج در گفت و گو با این پایگاه خبری نبود شبکه جمع آوری فاضلاب در این منطقه با وجود نزدیکی از محل تصفیه خانه را معضلی اساسی دانست و گفت: نبود شبکه جمع آوری فاضلاب موجب شده تا چاه های خانگی در این منطقه به سرعت پر شود و برای تخلیه آن نیز مردم هزینه های زیادی را بپردازند.

,

 

,

وی با اشاره به اینکه چاه های فاضلاب خانه ها در این نقطه از شهر یاسوج ماهیانه دوبار تخلیه می شود، افزود:خروج حشرات موزی و خطرناک از چاه های فاضلاب و بوی بد ناشی از تخلیه نیز موجب آزار و اذیت مردم شده است.

,

 

,

این شهروند یاسوجی با بیان اینکه پیش از این تانکرهای تخلیه چاه فاضلاب محموله خود را در تصفیه خانه منطقه بلکو خالی می کردند، گفت:مرکز بهداشت از فعالیت تانکر های تخلیه چاه در مناطقی که از شبکه جمع آوری فاضلاب برخوردارند جلوگیری می کند و با توجه به اینکه در منطقه زیرتل چنین شبکه ای وجود ندارد چاه ها به تدریج پرو مشکلات عدیده ای را برای شهروندان به وجود آورده است.

,

, ,

 وی عنوان کرد: افراد مستاجری که در خانه های این نقطه از شهر ساکن شده اند به دلیل نبود شبکه جمع آوری فاضلاب مجبور به جا بجایی شده اند.

,

 

,

 خ در پاسخ به سوال خبرنگار صبح زاگرس مبنی بر اینکه آیا تاکنون برای حل مشکل خود به شرکت اب وفاضلاب شهری کهگیلویه و بویراحمد مراجعه کرده اید، گفت: تاکنون چندین بار مراجعه شده است ولی مسئولان این شرکت نبود اعتبار را عامل اجرایی نشدن طرح شبکه جمع اوری فاضلاب در این منطقه عنوان می کنند.

,

 

,

 وی بیان کرد: در صورتی که این مشکل از سوی شرکت آبفای شهری استان برطرف نشود مجبوریم با استفاده از پمپاژ چاه های فاضلاب را تخلیه و در کانال های شهر روانه کنیم.

,

 

,

محمد قاسم زاده نیز از اجرا نشدن طرح شبکه جمع آوری فاضلاب در منطقه زیرتل یاسوج به شدت گلایه کرد و گفت: با وجود مراجعه مکرر به شرکت آب و فاضلاب شهری بویراحمد تاکنون اقدامی در این زمینه انجام نشده است.

,

 

,

 وی خواستار توجه جدی مسئولان امر به بحث جمع آوری فاضلاب شهری در این نقطه از شهر یاسوج شد.

,

 

,

 مسئول روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب شهری کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه اعتبارات این شرکت برای اجرای طرح های عمرانی جوابگو نیست، گفت: امسال و تاکنون اعتباری برای اجرای طرح های جمع آوری فاضلاب به این شرکت اختصاص داده نشده است.

,

 

,

نگهدار معادیجوافزود: بسیاری از شرکت های پیمانکاری که کار اجرای طرح شبکه جمع آوری فاضلاب را برعهده داشتند به دلایل مالی تعطیل شده است.

,

 

,

وی درخصوص نبود شبکه جمع آوری فاضلاب شهری در منطقه زیرتل و ابراز نارضایتی مردم این نقطه از شهر یاسوج نیز بیان کرد: ساکنان زیر تل یاسوج برای پیگیری مشکل نبود طرح جمع آوری فاضلاب به شرکت آب و فاضلاب شهری استان مراجعه کنند.

,

 

,

طرح جمع آوری فاضلاب شهری و انتقال آن به تصفیه خانه در برخی نقاط شهر یاسوج اجرا شده است.

,

 

,

 انتهای پیام/ر

]
نبود شبکه جمع آوری فاضلاب در منطقه زیر تل یاسوج موجب پرشدن چاه های فاضلاب، بوی نامطبوع و ورود حشرات موزی به خانه های مردم شده و اعتراض گسترده مردمی را نسبت به بی توجهی شرکت آب و فاضلاب شهری کهگیلویه و بویراحمد به دنبال داشته است.