به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانابه نقل از "سپاس"، حمید حق جو هنرمند ۲۶ ساله و متولد شهر بوشهر،انیماتور و بازیساز ،سازنده جلوه های ویژه سینمایی که تجربه ساختن فیلم و مستند که دارای چندین مقام استانی و ملی در رشته گرافیک و انیمیشن است گفت و گویی داشته ایم که در ادامه با هم می خوانیم.
, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, به نقل از "سپاس"، حمید حق جو هنرمند ۲۶ ساله و متولد شهر بوشهر،انیماتور و بازیساز ،سازنده جلوه های ویژه سینمایی که تجربه ساختن فیلم و مستند که دارای چندین مقام استانی و ملی در رشته گرافیک و انیمیشن است گفت و گویی داشته ایم که در ادامه با هم می خوانیم., "سپاس"، ,, ,
با سلام، لطفاً خود را معرفی کنید و بگویید از چه زمانی به پویانمایی (انیمیشن)، جلوههای ویژه و سینما علاقهمند شدید و چه دوره یا کلاسهای آموزشی را گذراندهاید؟
, با سلام، لطفاً خود را معرفی کنید و بگویید از چه زمانی به پویانمایی (انیمیشن)، جلوههای ویژه و سینما علاقهمند شدید و چه دوره یا کلاسهای آموزشی را گذراندهاید؟, با سلام، لطفاً خود را معرفی کنید و بگویید از چه زمانی به پویانمایی (انیمیشن)، جلوههای ویژه و سینما علاقهمند شدید و چه دوره یا کلاسهای آموزشی را گذراندهاید؟,با سلام حمید حق جو هستم ۲۶ ساله و متولد شهر بوشهر ، در ابتدا از سال ۷۶ تا سال ۸۰ با رایانهای که متعلق به برادرم بود کار میکردم. آن سیستم متعلق به اوایل سال ۷۰ بود و چون برادرم در رشته ریاضی محض تحصیل میکرد بیشتر برای مواردی اینچنینی استفاده میکرد و زیاد مناسب کارهای گرافیکی نبود به دلیل اینکه قدرت سی پی یو و گرافیک نسبتاً پایینی داشت البته در زمان خودش خیلی بالا بود و برادرم آن زمان با فتوشاپ نیز کار میکرد و به من هم یاد داد و مشوق من بود.
, با سلام حمید حق جو هستم ۲۶ ساله و متولد شهر بوشهر ، در ابتدا از سال ۷۶ تا سال ۸۰ با رایانهای که متعلق به برادرم بود کار میکردم. آن سیستم متعلق به اوایل سال ۷۰ بود و چون برادرم در رشته ریاضی محض تحصیل میکرد بیشتر برای مواردی اینچنینی استفاده میکرد و زیاد مناسب کارهای گرافیکی نبود به دلیل اینکه قدرت سی پی یو و گرافیک نسبتاً پایینی داشت البته در زمان خودش خیلی بالا بود و برادرم آن زمان با فتوشاپ نیز کار میکرد و به من هم یاد داد و مشوق من بود.,البته وی مشوق از اهالی محل سکونت ما بود چون در دهه 70 در هر خانهای کامپیوتر نبود و جوانها به خانه ما میآمدند و برادرم بود آنها را راهنمایی میکرد.
, البته وی مشوق از اهالی محل سکونت ما بود چون در دهه 70 در هر خانهای کامپیوتر نبود و جوانها به خانه ما میآمدند و برادرم بود آنها را راهنمایی میکرد.,در سال 1379 بود که آقای وحید رضایی یکی از همسایهها و دوست بسیار صمیمی من که آن موقع تصاویر را میکس میکردند این کار را برای عکسهای من نیز انجام داد و من تحت تأثیر قرار گرفتم.
, در سال 1379 بود که آقای وحید رضایی یکی از همسایهها و دوست بسیار صمیمی من که آن موقع تصاویر را میکس میکردند این کار را برای عکسهای من نیز انجام داد و من تحت تأثیر قرار گرفتم.,دیدن کاری که ایشان با نرمافزار یولید "ویدئو استودیو " ورژن 1.5 یا 2 بود انجام داد مصادف شده بود با عرضه فیلمهای سینمایی با جلوههای ویژه محیرالعقول برای اولین بار به بازار و پخش آن تلویزیون ... آن فیلمهای که جلوههای ویژه داشتند باعث علاقهمندی من شدند به این کارهایی که روی تصویر انجام میشد، در واقع من به پویانمایی سازی یا فیلمسازی علاقهمند نبودم به جلوههای ویژه بصری علاقه داشتم در ابتدا!
, دیدن کاری که ایشان با نرمافزار یولید "ویدئو استودیو " ورژن 1.5 یا 2 بود انجام داد مصادف شده بود با عرضه فیلمهای سینمایی با جلوههای ویژه محیرالعقول برای اولین بار به بازار و پخش آن تلویزیون ... آن فیلمهای که جلوههای ویژه داشتند باعث علاقهمندی من شدند به این کارهایی که روی تصویر انجام میشد، در واقع من به پویانمایی سازی یا فیلمسازی علاقهمند نبودم به جلوههای ویژه بصری علاقه داشتم در ابتدا!,خوشبختانه سال 80 با کامپیوتری که مادرم با کمک زنداییام (معصومه ادیب نیا) برای من خریدند توانستم یک سیستم نسبتاً خوبی داشته باشم که روی آن فتوشاپ ورژن بالاتر و نرمافزارهای مونتاژ و 3d را نصب کنم.
, خوشبختانه سال 80 با کامپیوتری که مادرم با کمک زنداییام (معصومه ادیب نیا) برای من خریدند توانستم یک سیستم نسبتاً خوبی داشته باشم که روی آن فتوشاپ ورژن بالاتر و نرمافزارهای مونتاژ و 3d را نصب کنم., d,
, ,
هر روز و هر شب کار میکردم، روزی یک یا چند تکنیک را یاد میگرفتم به سختی ... تا جایی پیشرفت کردم که به عنوان مونتاژکار و گرافیست به عکاسی عکسایران به مدیریت محمد سعادت مهر رفتم و دو سال مشغول به کار بودم در آنجا و بعد به دفتر فیلمسازی آقای ایزدجو رفتم و مدتی رو آنجا بودم و بعد به شرکت صوتی و تصویری سروش به مدیریت آقای عباس محمدی رفتم و مدت 6 سال در آنجا بودم که الحق و الانصاف حاج عباس محمدی هم برای من و هم برای خیلی از هنرمندان استان زحمتهای زیادی را کشیدند.
, هر روز و هر شب کار میکردم، روزی یک یا چند تکنیک را یاد میگرفتم به سختی ... تا جایی پیشرفت کردم که به عنوان مونتاژکار و گرافیست به عکاسی عکسایران به مدیریت محمد سعادت مهر رفتم و دو سال مشغول به کار بودم در آنجا و بعد به دفتر فیلمسازی آقای ایزدجو رفتم و مدتی رو آنجا بودم و بعد به شرکت صوتی و تصویری سروش به مدیریت آقای عباس محمدی رفتم و مدت 6 سال در آنجا بودم که الحق و الانصاف حاج عباس محمدی هم برای من و هم برای خیلی از هنرمندان استان زحمتهای زیادی را کشیدند.,در همین زمانها بود که من نرمافزار 3d نیز کار میکردم که حتی موقع ورودم به این شرکت یک تیزر سهبعدی برای تبلیغ خود شرکت سروش انجام دادم در آن شرکت بیش از 500 تیزر تبلیغاتی، انیمیشن، زیرنویس، کلیپ و مستند را کارگردانی و تدوین کردم و بعد به صداوسیمای مرکز بوشهر رفتم و در آنجا آرمهای سهبعدی و گرافیکی تولید میکردم و تدوین برنامهها را نیز انجام میدادم.
, در همین زمانها بود که من نرمافزار 3d نیز کار میکردم که حتی موقع ورودم به این شرکت یک تیزر سهبعدی برای تبلیغ خود شرکت سروش انجام دادم در آن شرکت بیش از 500 تیزر تبلیغاتی، انیمیشن، زیرنویس، کلیپ و مستند را کارگردانی و تدوین کردم و بعد به صداوسیمای مرکز بوشهر رفتم و در آنجا آرمهای سهبعدی و گرافیکی تولید میکردم و تدوین برنامهها را نیز انجام میدادم., d,اما! من هیچ دوره حضوری انیمیشن و جلوههای ویژه بصری را طی نکردهام و ساخت انیمیشن سهبعدی رو بدون حضور در کلاس یا درس استاد خاصی آموختهام و دوره پیشرفته و تکمیلی را فقط تنها با DVD های آموزشی Video Tutorials های کمپانیهای Gnomon,…، Digitaltutors، Lynda که اساتید آن از اساتید برجسته جهان در این رشته میباشند آموختم. این شرکت (سازنده محصولات آموزشی) هرساله کلاسهای آموزش فنهای پیشرفته جلوههای ویژه را توسط اساتید بسیار حرفهای (که اکثراً در خود هالیوود فعالاند) برگزار میکنند.
, اما! من هیچ دوره حضوری انیمیشن و جلوههای ویژه بصری را طی نکردهام و ساخت انیمیشن سهبعدی رو بدون حضور در کلاس یا درس استاد خاصی آموختهام و دوره پیشرفته و تکمیلی را فقط تنها با DVD های آموزشی Video Tutorials های کمپانیهای Gnomon,…، Digitaltutors، Lynda که اساتید آن از اساتید برجسته جهان در این رشته میباشند آموختم. این شرکت (سازنده محصولات آموزشی) هرساله کلاسهای آموزش فنهای پیشرفته جلوههای ویژه را توسط اساتید بسیار حرفهای (که اکثراً در خود هالیوود فعالاند) برگزار میکنند., DVD, Video Tutorials, Gnomon,…, Digitaltutors, Lynda,این ردهها توسط خود شرکت Gnomon برگزار میشود و هزینه شرکت در آنها بسیار بالاست، اما نکته مهم این است که در آخر کلاسهای شرکت Gnomon کلیه مباحث گفتهشده به صورت مجموعه در اختیار کار آموزان و همچنین بر روی سایت خود شرکت قرار میدهد تا همه بتوانند با خرید آن به جدیدترین تکنیکهای جلوههای ویژه دست یابند.
, این ردهها توسط خود شرکت Gnomon برگزار میشود و هزینه شرکت در آنها بسیار بالاست، اما نکته مهم این است که در آخر کلاسهای شرکت Gnomon کلیه مباحث گفتهشده به صورت مجموعه در اختیار کار آموزان و همچنین بر روی سایت خود شرکت قرار میدهد تا همه بتوانند با خرید آن به جدیدترین تکنیکهای جلوههای ویژه دست یابند., Gnomon, Gnomon,
دوره داستاننویسی را زیر نظر استاد مهرداد همتی آموختم ایشان اولین استاد من در رشته فیلمسازی بود و واقعاً زحمات زیادی را برای من انجام دادند و من واقعاً از ایشان تشکر میکنم. چون ایشان مشوق و مشاور من برای رفتن به دانشگاه در رشته کامپیوتر بودن و همچنین فیلمنامه انیمیشن "نگین " و فیلم کوتاه "افعی " که ساختم نیز ایشان نویسنده و فیلمنامهنویس آثار بودند.
, دوره داستاننویسی را زیر نظر استاد مهرداد همتی آموختم ایشان اولین استاد من در رشته فیلمسازی بود و واقعاً زحمات زیادی را برای من انجام دادند و من واقعاً از ایشان تشکر میکنم. چون ایشان مشوق و مشاور من برای رفتن به دانشگاه در رشته کامپیوتر بودن و همچنین فیلمنامه انیمیشن "نگین " و فیلم کوتاه "افعی " که ساختم نیز ایشان نویسنده و فیلمنامهنویس آثار بودند.,دوره فیلمسازی را زیر نظر اساتید بزرگوار مثل استاد شاهین بهرام نژاد، استاد عبدالرحیم صاحب الفصول، استاد سید محمد فاطمی، استاد جوهر تنگستانی، استاد محسن اولایی، استاد داریوش غریب زاده در انجمن سینمای جوانان ایران دفتر بوشهر و دوره جلوهای ویژه بصری را نیز با کمک Video Tutorials آموختم و همچنین زیر نظر استاد محمدحسین نجفی و در نشستهای که اخیراً با استاد سید حسین صافی داشتم ایشان، نکات، تکنیکها و ترفندهای کامل و زیادی به من آموخت. مباحث ایشان فوقالعاده هستند.
, دوره فیلمسازی را زیر نظر اساتید بزرگوار مثل استاد شاهین بهرام نژاد، استاد عبدالرحیم صاحب الفصول، استاد سید محمد فاطمی، استاد جوهر تنگستانی، استاد محسن اولایی، استاد داریوش غریب زاده در انجمن سینمای جوانان ایران دفتر بوشهر و دوره جلوهای ویژه بصری را نیز با کمک Video Tutorials آموختم و همچنین زیر نظر استاد محمدحسین نجفی و در نشستهای که اخیراً با استاد سید حسین صافی داشتم ایشان، نکات، تکنیکها و ترفندهای کامل و زیادی به من آموخت. مباحث ایشان فوقالعاده هستند., Video Tutorials,
تاکنون چه مقامهای استانی یا کشوری داشتهاید و چند کار شاخص خود را نام ببرید؟
, تاکنون چه مقامهای استانی یا کشوری داشتهاید و چند کار شاخص خود را نام ببرید؟, تاکنون چه مقامهای استانی یا کشوری داشتهاید و چند کار شاخص خود را نام ببرید؟,
5 مقام کشوری و استانی
, 5 مقام کشوری و استانی,- تندیس و دیپلم افتخار بهترین پویانمایی انیمیشن سهبعدی آنفولانزا به کارگردانی و انیماتوری حمید حق جو از سینمای جوانان ایران جشنواره منطقهای
- تندیس و دیپلم افتخار بهترین انیمیشن سینمای جوان ایران یازدهمین جشنواره منطقهای سینمای جوان برای انیمیشن سهبعدی نگین به کارگردانی و انیماتوری حمید حق جو
- تندیس و دیپلم افتخار مقام اول مستند کوتاه در دومین جشنواره کشوری محیطزیست در آموزههای رضوی
- تقدیر و دریافت جایزه در نهمین جشنواره ملی پویانمایی خلیجفارس اردبیل
- دیپلم افتخار بهترین ایده برای انیمیشن سهبعدی اپیدمی دومین جشنواره پویانمایی موج
مهمترین کارهای من عبارتاند از فیلم انیمیشن کوتاه آنفولانزا، فیلم انیمیشن کوتاه اپیدمی، فیلم انیمیشن کوتاه نگین، فیلم انیمیشن کوتاه مرگ در مسیر مدرسه، فیلم کوتاه افعی، مستند حس حساس، سازنده انیمیشن بازسازیشده بندر و اسکله اداره بندر و کشتیرانی استان بوشهر، کارگردان و سازنده فیلم تبلیغاتی انیمیشن کوتاه فیبر نوری، کارگردان و سازنده فیلم تبلیغاتی انیمیشنهای کوتاه مصرف بهینه آب، برق، مخابرات و ...
, مهمترین کارهای من عبارتاند از فیلم انیمیشن کوتاه آنفولانزا، فیلم انیمیشن کوتاه اپیدمی، فیلم انیمیشن کوتاه نگین، فیلم انیمیشن کوتاه مرگ در مسیر مدرسه، فیلم کوتاه افعی، مستند حس حساس، سازنده انیمیشن بازسازیشده بندر و اسکله اداره بندر و کشتیرانی استان بوشهر، کارگردان و سازنده فیلم تبلیغاتی انیمیشن کوتاه فیبر نوری، کارگردان و سازنده فیلم تبلیغاتی انیمیشنهای کوتاه مصرف بهینه آب، برق، مخابرات و ...,
شما جلوههای ویژه چه فیلمهایی را کار کردهاید؟
, شما جلوههای ویژه چه فیلمهایی را کار کردهاید؟, شما جلوههای ویژه چه فیلمهایی را کار کردهاید؟,مسئول جلوهای ویژه بصری فیلم سینمایی همسنگار به کارگردانی احسان عبدی پور و مسئول جلوههای ویژه مستند زحل زمینی به کارگردانی کریم فائقیان که هم فیلم همسنگار در جشنواره فجر مقام بهترین فیلم شد و هم مستند زحل زمینی به عنوان بهترین مستند و شایسته است از اعتمادی که احسان عبدی پور عزیز و کریم فائقیان به من داشتند تشکر کنم.
, مسئول جلوهای ویژه بصری فیلم سینمایی همسنگار به کارگردانی احسان عبدی پور و مسئول جلوههای ویژه مستند زحل زمینی به کارگردانی کریم فائقیان که هم فیلم همسنگار در جشنواره فجر مقام بهترین فیلم شد و هم مستند زحل زمینی به عنوان بهترین مستند و شایسته است از اعتمادی که احسان عبدی پور عزیز و کریم فائقیان به من داشتند تشکر کنم.,, ,
همچنین مسئول جلوههای ویژه بصری مستند مقبره باستانی بوشهر، جلوههای ویژه بصری کلیپ روز بوشهر، جلوههای ویژه بصری فیلم کوتاه افعی و فیلمهای کوتاه دیگر نیز بودهام.
, همچنین مسئول جلوههای ویژه بصری مستند مقبره باستانی بوشهر، جلوههای ویژه بصری کلیپ روز بوشهر، جلوههای ویژه بصری فیلم کوتاه افعی و فیلمهای کوتاه دیگر نیز بودهام.,لطفاً در مورد بازی که ساختید برای ما بگوئید ؟
, لطفاً در مورد بازی که ساختید برای ما بگوئید ؟, لطفاً در مورد بازی که ساختید برای ما بگوئید ؟,بازی دوبعدی است و خروجی آن برای وب و ویندوز درست کردم به اسم (بچک)(bechok) ، بازی با زبان اسکریپت نویسی قدرتمندی به نام Lingo و Javascirpt که تعاملات کافی با فایلهای خارجی و API های Windows دارد که از آن برای ساخت پروژههای چندرسانهای و بازی و حتی شبیهسازها استفاده میشود.
, بازی دوبعدی است و خروجی آن برای وب و ویندوز درست کردم به اسم (بچک)(bechok) ، بازی با زبان اسکریپت نویسی قدرتمندی به نام Lingo و Javascirpt که تعاملات کافی با فایلهای خارجی و API های Windows دارد که از آن برای ساخت پروژههای چندرسانهای و بازی و حتی شبیهسازها استفاده میشود., bechok, Lingo, Javascirpt, API, Windows,
در این بازی از المانهای بومی استفاده کردم و 50 مرحله دارد و حتی کاراکتر ما برای افزایش قدرتش در بازی باید از میگو و ماهی و خرما استفاده کند و دشمنهای او بلبل خرمای بزرگ هیکل و خرچنگ و جانداران بومی بوشهر میباشند.
, در این بازی از المانهای بومی استفاده کردم و 50 مرحله دارد و حتی کاراکتر ما برای افزایش قدرتش در بازی باید از میگو و ماهی و خرما استفاده کند و دشمنهای او بلبل خرمای بزرگ هیکل و خرچنگ و جانداران بومی بوشهر میباشند.,و اولین فیلمی که ساختید؟
, و اولین فیلمی که ساختید؟, و اولین فیلمی که ساختید؟,اولین فیلم من دو سال قبل از اینکه وارد آموزش فیلمسازی انجمن سینمای جوانان ایران بشوم آن را ساخته بودم با نام (سرچشمه) یک فیلم آوانگارد و تجربی به معنای نوآوری بود و زمان آن هم 30 دقیقه بود که جلوههای ویژه بصری زیادی داشت و راوی محور بود با صدای شاهرخ سروری و بعد آن چندین فیلم کوتاه دیگر نیز ساختم.
, اولین فیلم من دو سال قبل از اینکه وارد آموزش فیلمسازی انجمن سینمای جوانان ایران بشوم آن را ساخته بودم با نام (سرچشمه) یک فیلم آوانگارد و تجربی به معنای نوآوری بود و زمان آن هم 30 دقیقه بود که جلوههای ویژه بصری زیادی داشت و راوی محور بود با صدای شاهرخ سروری و بعد آن چندین فیلم کوتاه دیگر نیز ساختم.,
وضعیت انیمیشن در استان بوشهر از نظر تعداد فعالین و علاقهمندان، مراکز آموزشی و ... چگونه است؟
, وضعیت انیمیشن در استان بوشهر از نظر تعداد فعالین و علاقهمندان، مراکز آموزشی و ... چگونه است؟, وضعیت انیمیشن در استان بوشهر از نظر تعداد فعالین و علاقهمندان، مراکز آموزشی و ... چگونه است؟,از لحاظ نیروی مجرب و حرفهای تعداد نیروها به 4 الی 5 نفر فعال در این زمینه بیشتر نمیرسد و از لحاظ علاقهمندی و مراکز آموزشی، هنرستان هنرهای زیبای فاطمیه بوشهر رشته انیمیشن دارد.
, از لحاظ نیروی مجرب و حرفهای تعداد نیروها به 4 الی 5 نفر فعال در این زمینه بیشتر نمیرسد و از لحاظ علاقهمندی و مراکز آموزشی، هنرستان هنرهای زیبای فاطمیه بوشهر رشته انیمیشن دارد.,در زمانی که به عنوان دبیر انیمیشن در آنجا مشغول تدریس انیمیشن بودم دانش آموزان مستعد خوبی حضور داشتند که اگر در آینده دانشگاه انیمیشن نیز در بوشهر به رشتههای دانشگاهی آن اضافه شود امیدوارم که خروجی خوبی از این علاقهمندان داشته باشیم و یک سری کلاسهای آموزشی هستند که در انجمن سینمای جوانان ایران به همت دوست عزیزم داریوش غذبانی و استاد جواد رمضانی پیشکسوت انیمیشن برگزار میشود.
, در زمانی که به عنوان دبیر انیمیشن در آنجا مشغول تدریس انیمیشن بودم دانش آموزان مستعد خوبی حضور داشتند که اگر در آینده دانشگاه انیمیشن نیز در بوشهر به رشتههای دانشگاهی آن اضافه شود امیدوارم که خروجی خوبی از این علاقهمندان داشته باشیم و یک سری کلاسهای آموزشی هستند که در انجمن سینمای جوانان ایران به همت دوست عزیزم داریوش غذبانی و استاد جواد رمضانی پیشکسوت انیمیشن برگزار میشود.,چه جشنواره یا مراسمی برای گرافیک وانیمیشن کاران در استان برگزار میشود؟
, چه جشنواره یا مراسمی برای گرافیک وانیمیشن کاران در استان برگزار میشود؟, چه جشنواره یا مراسمی برای گرافیک وانیمیشن کاران در استان برگزار میشود؟,معمولاً در جشنوارههای فیلم که به صورت منطقهای یا استانی که در استان برگزار میشود قسمت پویانمایی نیز دارند مثل جشنواره بسیج، جشنواره منطقهای سینمای جوان، جشنواره پویانمایی موج و... ولی برای ما انیماتور ها جشنواره خاصی برگزار نمیشود و مظلوم هستیم!
, معمولاً در جشنوارههای فیلم که به صورت منطقهای یا استانی که در استان برگزار میشود قسمت پویانمایی نیز دارند مثل جشنواره بسیج، جشنواره منطقهای سینمای جوان، جشنواره پویانمایی موج و... ولی برای ما انیماتور ها جشنواره خاصی برگزار نمیشود و مظلوم هستیم!,
آیا رشته انیمیشنسازی و جلوههای ویژه بصری میتواند شغل و حرفه علاقهمندان باشد ؟
, آیا رشته انیمیشنسازی و جلوههای ویژه بصری میتواند شغل و حرفه علاقهمندان باشد ؟, آیا رشته انیمیشنسازی و جلوههای ویژه بصری میتواند شغل و حرفه علاقهمندان باشد ؟,ببینید من خودم که تخصصی در این دو رشته کار میکنم گاهی اوقات از تخصص من استفاده نمیشود حتی در صداوسیما که مشغول به کار هستم و یا اشخاص حقیقی و حقوقی که سفارش کار میدهند. ولی این دو رشته از رشتههای فنی و پرکاربردی هستند و یادگیریشان نیز بسیار زمانبر است و اگر شخص بخواهد خودش تمام مراحل کار را انجام دهد که تا به حال برای بنده اینچنین بوده است به نظر من میتواند شغل شخص باشد ولی به شرط اینکه بستر آن فراهم شود که تا به حال این اتفاق در استان ما انجامنشده است.
, ببینید من خودم که تخصصی در این دو رشته کار میکنم گاهی اوقات از تخصص من استفاده نمیشود حتی در صداوسیما که مشغول به کار هستم و یا اشخاص حقیقی و حقوقی که سفارش کار میدهند. ولی این دو رشته از رشتههای فنی و پرکاربردی هستند و یادگیریشان نیز بسیار زمانبر است و اگر شخص بخواهد خودش تمام مراحل کار را انجام دهد که تا به حال برای بنده اینچنین بوده است به نظر من میتواند شغل شخص باشد ولی به شرط اینکه بستر آن فراهم شود که تا به حال این اتفاق در استان ما انجامنشده است.,به عنوان مثال شرکت یا شخصی در پروژه که انجام میدهد 20 نفر یا بیشتر را درگیر تولید مراحل 3D(مدلینگ، تکسچر، انیمت و...) میکند و از طرفی دیگر برای بازار کار بعد از اینکه شما کار را تولید کردید، هزینههایی که برای تبلیغ وجود دارد، متأسفانه درصد پخشی است که به شرکتهای تبلیغاتی میرسد و به تولیدکننده انیمیشن چیزی نمیرسد، درنتیجه تولیدکننده برای پخش یک تبلیغ، باید مبلغ هنگفتی را به شرکتهای پخشکننده بپردازد و از این روی سود اصلی عاید شرکت پخشکننده میشود.
, به عنوان مثال شرکت یا شخصی در پروژه که انجام میدهد 20 نفر یا بیشتر را درگیر تولید مراحل 3D(مدلینگ، تکسچر، انیمت و...) میکند و از طرفی دیگر برای بازار کار بعد از اینکه شما کار را تولید کردید، هزینههایی که برای تبلیغ وجود دارد، متأسفانه درصد پخشی است که به شرکتهای تبلیغاتی میرسد و به تولیدکننده انیمیشن چیزی نمیرسد، درنتیجه تولیدکننده برای پخش یک تبلیغ، باید مبلغ هنگفتی را به شرکتهای پخشکننده بپردازد و از این روی سود اصلی عاید شرکت پخشکننده میشود., D,در کل بیشتر انیمیشنهای که در ایران تولید میشود اشخاص حقوقی و ادارهها سفارش میدهند آن هم برای آرشیوشان! و نهایتاً شبکه انحصاری استانی که پخش شود و آثار را برای فروش آن سفارش نمیدهند
, در کل بیشتر انیمیشنهای که در ایران تولید میشود اشخاص حقوقی و ادارهها سفارش میدهند آن هم برای آرشیوشان! و نهایتاً شبکه انحصاری استانی که پخش شود و آثار را برای فروش آن سفارش نمیدهند,
دلیل اینکه که به انیمیشنسازی روی آوردید؟
, دلیل اینکه که به انیمیشنسازی روی آوردید؟, دلیل اینکه که به انیمیشنسازی روی آوردید؟,
من در ابتدا با نرمافزارهای تدوین کار میکردم و همان موقع هم که با نرمافزارهای تدوین کار میکردم از آنها از قدرت جلوههای ویژه و انیمیشنسازی دوبعدی کمک میگرفتم نمیدانم تا چه اندازه با کمپانی ادوبی آشنایی دارید اکثر نرمافزارهای این شرکت داینامیک لینک میباشند به این معنی که تعامل مستقیم با یکدیگر دارند و من هم از این امکان استفاده میکردم.
, من در ابتدا با نرمافزارهای تدوین کار میکردم و همان موقع هم که با نرمافزارهای تدوین کار میکردم از آنها از قدرت جلوههای ویژه و انیمیشنسازی دوبعدی کمک میگرفتم نمیدانم تا چه اندازه با کمپانی ادوبی آشنایی دارید اکثر نرمافزارهای این شرکت داینامیک لینک میباشند به این معنی که تعامل مستقیم با یکدیگر دارند و من هم از این امکان استفاده میکردم.,سبککاری شما در ساخت انیمیشن چیست؟
, سبککاری شما در ساخت انیمیشن چیست؟, سبککاری شما در ساخت انیمیشن چیست؟,رشته تخصصی من در زمینه انیمیشن، ساخت انیمیشنهای سهبعدی 3D ANIMATION است همانطور که میدانید انیمیشنسازی سبکهای مختلف دارد مثل عروسکی، دوبعدی، سهبعدی و...
, رشته تخصصی من در زمینه انیمیشن، ساخت انیمیشنهای سهبعدی 3D ANIMATION است همانطور که میدانید انیمیشنسازی سبکهای مختلف دارد مثل عروسکی، دوبعدی، سهبعدی و..., D ANIMATION,چه اشخاصی در کارهایتان به شما کمک میکنند؟
, چه اشخاصی در کارهایتان به شما کمک میکنند؟, چه اشخاصی در کارهایتان به شما کمک میکنند؟,اشخاص زیادی هستند، در خانه برادرم حسین و سعید همیشه در کارها از آنها مشاوره میگیرم و همسرم که معمولاً استوریبرد کارهایم را میکشد که واقعاً از آنها سپاسگزارم و دو نفر هستند که همیشه در پروژههایم پایه ثابت کارها هستند یکی استاد و پیشکسوت تئاتر، فیلم، نمایش و نویسندگی و گویندگی استاد مهرداد همتی و دوست عکاس و فیلمساز من محمدعلی کنار کناری که حق زیادی بر گردن من دارند.
, اشخاص زیادی هستند، در خانه برادرم حسین و سعید همیشه در کارها از آنها مشاوره میگیرم و همسرم که معمولاً استوریبرد کارهایم را میکشد که واقعاً از آنها سپاسگزارم و دو نفر هستند که همیشه در پروژههایم پایه ثابت کارها هستند یکی استاد و پیشکسوت تئاتر، فیلم، نمایش و نویسندگی و گویندگی استاد مهرداد همتی و دوست عکاس و فیلمساز من محمدعلی کنار کناری که حق زیادی بر گردن من دارند.,
با چه نرمافزارهایی کار میکنید؟
, با چه نرمافزارهایی کار میکنید؟, با چه نرمافزارهایی کار میکنید؟,Adobe after effect,The Foundry Nuke,Autodesk Maya, Autodesk 3DMAX, Adobe Photoshop, Adobe Premiere، AUTODECK MUDBOX و VUE, REAL FLOW
, Adobe after effect,The Foundry Nuke,Autodesk Maya, Autodesk 3DMAX, Adobe Photoshop, Adobe Premiere، AUTODECK MUDBOX و VUE, REAL FLOW , Adobe after effect,The Foundry Nuke,Autodesk Maya, Autodesk 3DMAX, Adobe Photoshop, Adobe Premiere, AUTODECK MUDBOX, VUE, REAL FLOW,
به علاقهمندان این رشته چه توصیههایی دارید؟
توصیه من آنها، اول علاقه به این رشته و پشتکار است و دوم الآن در بازار واقعاً تمام آموزشهایی که نیاز به یادگیری انیمیشنسازی و جلوههای ویژه بصری میباشد موجود است و شخص کافی این آموزشها را تهیه کند و باز تأکید میکنم که صبر و زمان سالانه میبرد این رشته به خصوص انیمیشنسازی که نیاز به کاراکتر انسان دارد.
توصیه من آنها، اول علاقه به این رشته و پشتکار است و دوم الآن در بازار واقعاً تمام آموزشهایی که نیاز به یادگیری انیمیشنسازی و جلوههای ویژه بصری میباشد موجود است و شخص کافی این آموزشها را تهیه کند و باز تأکید میکنم که صبر و زمان سالانه میبرد این رشته به خصوص انیمیشنسازی که نیاز به کاراکتر انسان دارد., به علاقهمندان این رشته چه توصیههایی دارید؟,
,
در حدود 8 تا 9 سال پیش دسترسی به منابع آموزشی به صورت محدود وجود داشت و افراد برای این که بتوانند به داشتههای خود بیافزایند، مجبور بودند از کانالهای بسیار محدود، مطالب را به سختی تهیه کنند اما در سالهای اخیر این دسترسی بسیار آسان شده است.
, در حدود 8 تا 9 سال پیش دسترسی به منابع آموزشی به صورت محدود وجود داشت و افراد برای این که بتوانند به داشتههای خود بیافزایند، مجبور بودند از کانالهای بسیار محدود، مطالب را به سختی تهیه کنند اما در سالهای اخیر این دسترسی بسیار آسان شده است.,افرادی هم که زمانی در ابتدای راه قرار داشتند الان دارای تجربه بالایی در تولید هستند و به جرأت میتوانم بگویم که در حال حاضر نیروی انسانی برای تولید یک انیمیشن باکیفیت بالا وجود دارد در استان.
, افرادی هم که زمانی در ابتدای راه قرار داشتند الان دارای تجربه بالایی در تولید هستند و به جرأت میتوانم بگویم که در حال حاضر نیروی انسانی برای تولید یک انیمیشن باکیفیت بالا وجود دارد در استان.,و توصیه دیگر به دانشجویان این رشته اینکه در آموزش هنر انیمیشن و جلوههای بصری، تقلید یکی از ویژگیهای یادگیری است و اصلاً به معنای کپی کردن نیست. در همه رشتههای هنری همچون موسیقی، نقاشی، مجسمهسازی هم همینطور است. برخلاف دانشجویان امروز که دوست ندارند از کار استادانشان تقلید کنند اما باید بدانند که تقلید در ابتدای یادگیری هنر لازم است و وقتی از کاری لذت بردی و آن را درک کردی میتوانید در آن رشد کنید.
, و توصیه دیگر به دانشجویان این رشته اینکه در آموزش هنر انیمیشن و جلوههای بصری، تقلید یکی از ویژگیهای یادگیری است و اصلاً به معنای کپی کردن نیست. در همه رشتههای هنری همچون موسیقی، نقاشی، مجسمهسازی هم همینطور است. برخلاف دانشجویان امروز که دوست ندارند از کار استادانشان تقلید کنند اما باید بدانند که تقلید در ابتدای یادگیری هنر لازم است و وقتی از کاری لذت بردی و آن را درک کردی میتوانید در آن رشد کنید.,, ,
وضعیت رشته انیمیشن و جلوههای بصری در ایران در مقایسه با سطح جهانی آن چگونه است؟
, وضعیت رشته انیمیشن و جلوههای بصری در ایران در مقایسه با سطح جهانی آن چگونه است؟, وضعیت رشته انیمیشن و جلوههای بصری در ایران در مقایسه با سطح جهانی آن چگونه است؟,
انیمیشنهای کوتاه جشنوارهای خوب است و جوایز کسب شده توسط هنرمندان در جشنوارههای معتبر جهانی از سالهای گذشته تاکنون ادامه دارد ولی در تولیدات صنعتی، انیمیشنهای بلند و سریال نسبت به استانداردهای جهانی راه درازی در پیش داریم.
, انیمیشنهای کوتاه جشنوارهای خوب است و جوایز کسب شده توسط هنرمندان در جشنوارههای معتبر جهانی از سالهای گذشته تاکنون ادامه دارد ولی در تولیدات صنعتی، انیمیشنهای بلند و سریال نسبت به استانداردهای جهانی راه درازی در پیش داریم.,درواقع صحیح است که انیمیشنسازی هنر هست ولی صنعت هم هست و باید به این دید به آن نگاه کرد، بهطور مثال در یک انیمیشن سینمایی خارجی بیش از 500 نفر و در جلوهای ویژه فیلم سینمایی بیش از 400 نفر مشغول کاربر روی پروژه هستند که این تعداد از تعداد کل عوامل فیلم بیشتر است.
, درواقع صحیح است که انیمیشنسازی هنر هست ولی صنعت هم هست و باید به این دید به آن نگاه کرد، بهطور مثال در یک انیمیشن سینمایی خارجی بیش از 500 نفر و در جلوهای ویژه فیلم سینمایی بیش از 400 نفر مشغول کاربر روی پروژه هستند که این تعداد از تعداد کل عوامل فیلم بیشتر است.,جلوههای ویژه بصری نیز بخش صنعتی و پرهزینه سینماست و تا زمانی که فیلمنامهها مبتنی بر دیالوگ نوشته شود، این صنعت نمیتواند جایگاه خود را بیابد. جلوههای بصری در سینمای کودک نیز مورداستفاده قرار میگیرد، زیرا اینگونه از سینما مبتنی بر تخیل است و از این صنعت میتوان استفاده کرد.
, جلوههای ویژه بصری نیز بخش صنعتی و پرهزینه سینماست و تا زمانی که فیلمنامهها مبتنی بر دیالوگ نوشته شود، این صنعت نمیتواند جایگاه خود را بیابد. جلوههای بصری در سینمای کودک نیز مورداستفاده قرار میگیرد، زیرا اینگونه از سینما مبتنی بر تخیل است و از این صنعت میتوان استفاده کرد.,در ژانر جنگی نیز از جلوههای بصری میتوان بهره برد ولی متأسفانه کارهای تاریخی و شاخصی که تولید میشود بیشتر از متخصصان خارجی برای جلوههای بصری استفاده میشود و متخصصین داخلی فرصت تجربه را در کشور از دست میدهند.
, در ژانر جنگی نیز از جلوههای بصری میتوان بهره برد ولی متأسفانه کارهای تاریخی و شاخصی که تولید میشود بیشتر از متخصصان خارجی برای جلوههای بصری استفاده میشود و متخصصین داخلی فرصت تجربه را در کشور از دست میدهند.,
سالانه چه تعداد انیمیشن در استان ساخته میشود؟ توسط چه کسانی، مدت زمان؟ تعداد آثار؟ موضوعات؟ چه موانعی وجود دارد؟
, سالانه چه تعداد انیمیشن در استان ساخته میشود؟ توسط چه کسانی، مدت زمان؟ تعداد آثار؟ موضوعات؟ چه موانعی وجود دارد؟, سالانه چه تعداد انیمیشن در استان ساخته میشود؟ توسط چه کسانی، مدت زمان؟ تعداد آثار؟ موضوعات؟ چه موانعی وجود دارد؟,
انیمیشنها معمولاً از طریق، صداوسیما، شرکت صوتی و تصویری سروش، حوزه هنری، انجمن سینمای جوانان و... تولید میشود ، در صداوسیما که آن هم فکر کنم که چند سالی است که به کندی تولید آثارشان پیش میرود به خاطر یکسری از مشکلات مثلاً بودجه، موضوعات هم اکثراً بومی است یا اینکه موضوع کار در بوشهر اتفاق افتاده است.
, انیمیشنها معمولاً از طریق، صداوسیما، شرکت صوتی و تصویری سروش، حوزه هنری، انجمن سینمای جوانان و... تولید میشود ، در صداوسیما که آن هم فکر کنم که چند سالی است که به کندی تولید آثارشان پیش میرود به خاطر یکسری از مشکلات مثلاً بودجه، موضوعات هم اکثراً بومی است یا اینکه موضوع کار در بوشهر اتفاق افتاده است.,زمان آثار هم اکثراً کوتاه هستند از یک تا ده دقیقه ولی در کل نداشتن فیلمنامههای کیفی و مناسب تولیدات انیمیشن، عدم مدیریت صحیح در برنامهریزی کلان و استراتژی تولید و نبود سرمایهگذاری مناسب در این حوزه، از جمله مصائب انیمیشن به حساب میآیند.
, زمان آثار هم اکثراً کوتاه هستند از یک تا ده دقیقه ولی در کل نداشتن فیلمنامههای کیفی و مناسب تولیدات انیمیشن، عدم مدیریت صحیح در برنامهریزی کلان و استراتژی تولید و نبود سرمایهگذاری مناسب در این حوزه، از جمله مصائب انیمیشن به حساب میآیند.,چه کسانی بیشتر به دنبال ساخت انیمیشن هستند؟
, چه کسانی بیشتر به دنبال ساخت انیمیشن هستند؟, چه کسانی بیشتر به دنبال ساخت انیمیشن هستند؟,در ایران کلاً اسپانسر یا شرکتهای خصوصی یا تهیهکنندههای خصوصی از آثار انیمیشن استقبال نمیکنند چون واقعاً هزینهبر است و تقریباً تنها سازمانها و ارگانها هستند که مشتری این کار میباشند و جشنوارهها که شخص میتواند به صورت دلخواه آثارش را ارسال کند و تا حالا من یک کار فیلم کوتاه انیمیشن شخصی داشتم که بدون سفارش بوده و بقیه آنها سفارش ارگانهایی است که نام بردم.
, در ایران کلاً اسپانسر یا شرکتهای خصوصی یا تهیهکنندههای خصوصی از آثار انیمیشن استقبال نمیکنند چون واقعاً هزینهبر است و تقریباً تنها سازمانها و ارگانها هستند که مشتری این کار میباشند و جشنوارهها که شخص میتواند به صورت دلخواه آثارش را ارسال کند و تا حالا من یک کار فیلم کوتاه انیمیشن شخصی داشتم که بدون سفارش بوده و بقیه آنها سفارش ارگانهایی است که نام بردم.,در مورد مستندی که ساختید، مقام مستندسازی هم دارید؟
, در مورد مستندی که ساختید، مقام مستندسازی هم دارید؟, در مورد مستندی که ساختید، مقام مستندسازی هم دارید؟,بله تندیس و دیپلم افتخار بهترین مستند کوتاه در دومین جشنواره محیطزیست در آموزههای رضوی که یک مستند 10 دقیقهای از زندگی مورچهها است که با مشاوره مجری توانا و کارشناس ارشد رسانه استاد شاهین بهرام نژاد تولید کردم .
, بله تندیس و دیپلم افتخار بهترین مستند کوتاه در دومین جشنواره محیطزیست در آموزههای رضوی که یک مستند 10 دقیقهای از زندگی مورچهها است که با مشاوره مجری توانا و کارشناس ارشد رسانه استاد شاهین بهرام نژاد تولید کردم .,
هم اکنون مشغول چه کاری هستید؟
, هم اکنون مشغول چه کاری هستید؟, هم اکنون مشغول چه کاری هستید؟,هم اکنون مسئول یک گروه تحقیق و توسعه انیمیشن در بسیج هنرمندان استان بوشهر هستم که با ایجاد متدهای جدید و تکنیکهای نو و حرکت با تکنولوژی روز باشد و گرفتار پژوهشکار یک مستند تاریخی هستم که به امید خدا خروجی این کار یک کتاب تاریخی و یک مستند تاریخی با همان موضوع خواهد بود؛ و هم زمان به تولیدات تیزرهای تبلیغاتی 3D نیز میپردازم.
, هم اکنون مسئول یک گروه تحقیق و توسعه انیمیشن در بسیج هنرمندان استان بوشهر هستم که با ایجاد متدهای جدید و تکنیکهای نو و حرکت با تکنولوژی روز باشد و گرفتار پژوهشکار یک مستند تاریخی هستم که به امید خدا خروجی این کار یک کتاب تاریخی و یک مستند تاریخی با همان موضوع خواهد بود؛ و هم زمان به تولیدات تیزرهای تبلیغاتی 3D نیز میپردازم., D,سخن آخر شما؟
, سخن آخر شما؟, سخن آخر شما؟,توجه به انیمیشن سهبعدی است. هنری که هنوز 30 ساله نشده و بسیار جوان است.
, توجه به انیمیشن سهبعدی است. هنری که هنوز 30 ساله نشده و بسیار جوان است.,بازارهای این صنعت در حال گسترش هستند و هر سال بر تعداد فیلمها انیمیشن و بازیهای سهبعدی افزوده میشود. بر همان اساس تأخیر زمانی در دریافت مدیوم جدید که در بیشتر عرصهها در کشور ما وجود دارد، باید در انیمیشن نیز وجود داشته باشد و استفاده بیشتر مراکز آموزشی از انیماتورهای تجربی است که لزوماً تحصیلات دانشگاهی ندارند برای تدریس کمک بگیرند، هرچند معمولاً این روش مخالفت سیستم آموزشی است اما انیمیشن هم مانند همه هنرهای دیگر بیشتر تجربی است.
, بازارهای این صنعت در حال گسترش هستند و هر سال بر تعداد فیلمها انیمیشن و بازیهای سهبعدی افزوده میشود. بر همان اساس تأخیر زمانی در دریافت مدیوم جدید که در بیشتر عرصهها در کشور ما وجود دارد، باید در انیمیشن نیز وجود داشته باشد و استفاده بیشتر مراکز آموزشی از انیماتورهای تجربی است که لزوماً تحصیلات دانشگاهی ندارند برای تدریس کمک بگیرند، هرچند معمولاً این روش مخالفت سیستم آموزشی است اما انیمیشن هم مانند همه هنرهای دیگر بیشتر تجربی است.,وقتی ما هنوز در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد انیمیشن در بوشهر نداریم
, وقتی ما هنوز در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد انیمیشن در بوشهر نداریم ,چطور میتوان انتظار داشت که در یکترم یا 10 الی 15 جلسه کسی بتواند همه فوتوفنهای انیمیشن را یاد گرفت ؟!
, چطور میتوان انتظار داشت که در یکترم یا 10 الی 15 جلسه کسی بتواند همه فوتوفنهای انیمیشن را یاد گرفت ؟!,
انتهای پیام/پ
]