مقدمه‌ای برای عفت زن مسلمان
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا  به نقل از طنین یاس، عفاف و حجاب امری فطری است که توجیه عقلی و منطقی دارد. تاریخچه آن به اندازه قدمت آفرینش اسنان بوده و از مسلمات و مؤکدات دین اسلام است. به گونه‌ای که قرآن کریم با تعابیری همچون ( خیرلهن) سوره نورآیه 16؛ ( اطهر لقلوبکم وقلوبهن) سوره احزاب آیه 53؛ ( ازکی لهم) سوره نور آیه 30 ؛ فلسفه و هدایت آن را در حفظ و مصونیت روانی – اجتماعی زنان و جامعه به روشنی بیان کرده است. اما منظور از حجاب، هر لباس یا پوششی است که تمام بدن زن به جزء گودی صورت و دست‌ها تا مچ را بپوشناند و نیز به گونه‌ای باشد که توجه نامحرم را به خود جلب نکرده و جلوه‌گری و خودنمایی نیز در آن نباشد. بنابراین، حجاب را به معنی پوشش اسلامی بانوان دارای بُعد ایجابی( پوشش بدن) و بُعد سلبی (حرام بودن تبرج و خودنمایی) است برای تحقق حجاب اسلامی این دو بُعد باید در کنار یکدگیر محقق شوند. حجاب در این اندازه یکی از احکام الهی و امری مشترک و ضروری باری همه ادیان به ویژه اسلام است و همه معتقدان به دین مقدس اسلام بر ضرورت آن اتفاق نظر دارند. اما عفاف به معنای حیا، پارسایی و پرهیز از کارهای حرام و ترک شهوت بوده است و عاملی است که به صیانت فرد و جامعه کمک می‌کند. عفاف و حجاب یکی از شخصه ای دینداری و ایمان مذهبی محسوب می‌شود گرچه اسلام واضع قانون حجاب نیست اما با قانون‌مند کردن و متعادل نمودن آن را با روحیه زن سازگار ساخت و با تبیین حدود و فلسفه پوشش زن مواردی همچون حفظ پاکی و قداست، صیانت شخصیت او از طمع و آزار بیماردلان را به عنوان منشاء این حکم قرار داد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, طنین یاس، ,

بطور کلی حجاب شامل نوع آرایش و پیرایش بدن و مدیریت تن در عرصه ارتباطات غیرکلامی را نیز شامل می‌شود با وجود آنکه موضوع عفاف و حجب در جامعه ما و جوامع دینی از حساسیت بالایی برخوردار است با این حال تحقیقات علمی اندکی در این خصوص صورت گرفته است.

,

در قرآن از انواع حجاب که در رفتار خارجی انسان تجلی می کند، نام برده شده است، مثل حجاب و پوشش نگاه که مردان و زنان در مواجهه با نامحرم به آن توصیه شده اند؛ نوع دیگر حجاب و پوشش قرآنی، حجاب در گفتار زنان در مقابل نامحرم است. از مجموع مباحث مطرح شده به روشنی معلوم است که مراد از حجاب اسلامی، پوشش و حریم قایل شدن در معاشرت زنان با مردان نامحرمدر انحای مختلف رفتار، مثل نحوه پوشش ، نگاه، حرف زدن و راه رفتن است.

,

بی‌شک، حجاب و پوشش، تأثیرات مثبتی بر روح و روان زن دارد، عفاف و پوشیدگی همچون سد و محافظی است که زن در سایه آن از هر لذت و تحقیری در امان می‌ماند. دین اسلام با واجب کردن حجاب، نمی‌خواهد زن بازیچه دست شهوت‌پرستان شود. اسلام خوشی‌های مشروع را برای زنان می‌پسندد و البته تأمین آن را در سایه عفاف نمی‌داند. عفاف عامل آرامش و سکون انسان و دورماندن از عوامل پرشانی و در نهایت باعث رضایت وجدان، احساس امنیت و شرف آدمی است.

,

حجاب مقدمه‌ای برای عفیف ماندن و آلوده نشدن به فحشاست و در نتیجه راهی برای رسیدن به سلامت قلبی می‌باشد. چنانچه در روایتی از حضرت علی(ع) می فرمایند: ( من عقل عف) کسی که عقل دارد، عفت می‌ورزد. این روایت نشان دهنده آن است که رعایت عفاف بیانگر سلامت روحی و روانی و غلبه عقل بر احساس می‌باشد زیرا صاحب قلب سلیم کسی است که از آلودگی‌های معنوی و اخلاقی پاک باشد و این زمانی است که او تعادل فکری و روانی کافی داشته باشد. در روانشناسی از این ویژگی‌‌ها به سلامت روانی تعبیر می‌شود البته ملاک‌های قلب سلیم از نظر اسلام بسیار ژرف‌تر بوده و ریشه آن ایمان و باور قلبی به خدا و آخرت می‌باشد. در هر حال، می‌توان گفت: که از نظر قرآن، رعایت حجاب و داشتن عفت راهی بسوی سلامت روانی بشمار می‌آید.

,

در پژوهشی که به بررسی رابطه عفاف و حجاب با سلامتی روانی و اجتماعی پرداختته حاکی از ان است که افرد با حجاب از سلامت روانی بیشتری نیسبت به افراد بدحجاب برخوردار دارند و همچنین تحقیقات نشان داده دینداری ضمن ایجاد مصونیت مخاطی و افزایش کارآیی دستگاه ایمنی سلامت جسمی  را در برابر بیماری‌های عفونی افزایش می‌دهد و با افزایش تعلقات گروهی و حمایت اجتماعی در بین افراد دین‌دار ایجاد خوش بینی، مثبت اندیشی و کاهش استرس، سلامت روانی افراد دیندار را هم تضمین می‌نمایند.

,

حجاب صرفا پدیده‌ای فردی نیست، بلکه مسئله‌ای اجتماعی محسوب می‌شود. حجاب و پوشش اسلامی، عرایز، التهاب‌های جسمی و معاشرت‌های بی‌بندوبار را کنترل نموده بر تحکیم نظام خانواده می‌افزاید. همچنین از انحلال کانون مستحکم و پایدار زناشویی جلوگیری نموده و امنیت اجتماعی را فراهم می‌سازد.

,

اسلام، حجاب را از مصادیق مهم تحقق امنیت اجتماعی معرفی کرده است، یکی از فسلفه‌های حقیقی وجوب حجاب، حفظ آرامش زنن، مموصنیت جامعه از فساد و عمق بخشیدن به امنیت اجتماعی  با توسعه آن می‌باشد. با توجه به آیات قرآن مجید به خوبی مشخص و معین می‌گردد که هدف از تشریع وجوب حکم حجاب دستیابی به تزکیه نفس، عفت و پاکدامنی به منظور ارتقای امنیت اجتماعی است « و اذا سالتمون متاعا فسئلوهن من وراء حجاب ذلکم اطهر لقلوبکم و قلوبهن( احزاب: 53)

,

چون نگاه نامحرم باعث تحریک جنسی آنان و در نتیجه منجر به فساد و به خطر افتادن امنیت اجتماعی می‌شود، خداوند در کنار دستور حجاب و پوشش بدن به بانوان، مردان را نیز امر به حجاب و پوشش چشم کرده و نگاه به نامحرم را برایشان حرام نموده است و نیز در جایی دیگر می‌فرماید: به زنان و دختران خود و به زنان و به زنان مؤمن بگو که خویشتن را با چادرهای خود بپوشانند که این کار برای آن است که آنها به عفت شناخته شوند تا از تعرض و جسارت مصون باشند، خداوند در حق خلق آمرزنده و مهربان است.( احزاب 59)

,

با وجود تأکید دین مبین اسلام بر ضرورت عفاف و حجاب و نقش بازدارنده آن در کنترل بی‌بندوباری و افزایش سلامت جامعه، شواهد علمی اندکی در مورد نقش عفاف و حجاب در سلامت اجتماعی وجود دارد. اما مطالعات نشان داده حجاب بعنوان عامل فرهنگی و ارزش دینی در سلامت روانی و شادکامی افراد مؤثر است. شایان ذکر اینکه اگر چه حجاب زنان به چادر منحصر نمی‌شود، اما چادر بهترین نوع حجاب و نشانه ملی ماست و هیچ منافاتی با فعالیت‌های زنان مسلمان در عرصه‌های اجتماعی ندارد.

,

می‌توان گفت که حجاب یک هنجار اجتماعی مثبت است و یک شبکه حمایتی برای فرد فراهم می‌کند. حجاب به عنوان یک پوشش، موجبات امنیت خاطر اجتماعی را برای افراد به ارمغان می‌آورد بطوریکه یک فرد محجبه به راحتی و بدون حراس از نگاه‌‌ها و سوء نیت‌ها در محیط‌های جمعی وارد می‌شود و به کارهای روزانه می‌پردازد از اینرو ، همین امنیت خاطر و مقبولیت آن از سوی اکثریت جامعه و دور بودن از آسیب‌ها موجب رضایت از زندگی و احساس حرمت خود را به ارمغان می‌آورد . در ضمن افرادی که حجاب را بطور کامل رعایت می‌کنند دیندار هستند و دین چهره جهان را در نظر فرد متدین دگرگون می‌سازد و طرز تلقی او را از خود خلقت و رویدادهای پیرامون نغییر می‌دهد فرد متدین خود را سخت در حمایت و لطف همه جانبه خداوند می‌بیند و دین ترتیب احساس اطمینان، آرامش و لذت معنوی عمیق وی دست می‌دهد . چنین فردی به واسطه ناملایمات و ناکامی‌های زندگی دچار ناامیدی و اضطراب نمی‌گردد زیرا خداوند را حامی خویش می‌داند. او اطمینان دارد که این حوادث و رویدادها آزامایش الهی و گذرا هستند و او پاداش صبر خود را خواهد گرفت.

,

 

,

منابع:

,
  1. بررسی میزان رعایت حجاب برتر در دانشجویان و تأثیر آن بر شادکامی، سوران رجبی، نشریه بانوان شیعه شماره 25
  2. رابطه حجاب با سلامت روانی و مصونیت اجتماعی، سحر کاوندی و غلامحسین انتصاری فومنی. نشریه بانوان شیعه
,
  • بررسی میزان رعایت حجاب برتر در دانشجویان و تأثیر آن بر شادکامی، سوران رجبی، نشریه بانوان شیعه شماره 25
  • ,
  • رابطه حجاب با سلامت روانی و مصونیت اجتماعی، سحر کاوندی و غلامحسین انتصاری فومنی. نشریه بانوان شیعه
  • ,

     به قلم: ناهید زندی پژوه

    ,

    انتهای پیام/خ

    ]
    حجاب مقدمه‌ای برای عفیف ماندن و آلوده نشدن به فحشاست و در نتیجه راهی برای رسیدن به سلامت قلبی است.