واکنش‌ها به استانی شدن انتخابات مجلس در آذربایجان غربی
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا، به نقل از اروم نیوز، نمایندگان مجلس در جلسه علنی 2 اردیبهشت ماه بالاخره کلیات طرح استانی شدن انتخابات مجلس را با 149 رای موافق، 69 رای مخالف و 9 رای ممتنع از مجموع 233 نماینده حاضر در مجلس به تصویب رساندند و قرار بر این شد برای بررسی بیشتر به کمیسیون شوراها ارجاع شود و در نهایت به صورت دو شوری در مجلس مورد بررسی قرار گیرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, اروم نیوز,

بر اساس این طرح حوزه‌های انتخابیه شهرستانی تبدیل به حوزه‌های استانی می‌شود و نامزد یا نامزدهایی که حداقل ۱۵ درصد آراء صحیح مأخوذه حوزه انتخابیه را کسب کنند و بالاترین رأی را در کل استان به دست آورند، نماینده یا نمایندگان استان از آن حوزه انتخابیه محسوب می‌شوند.

,

اما به اعتقاد برخی نماینده های آذربایجان غربی اجرای این طرح مغایر با قانون اساسی می باشد و هنوز زیر ساخت های اجرای این طرح در کشور فراهم نیست.

,

نمایندگان آذربایجان غربی این طرح را زمینه برای فاصله گرفتن نمایندگان از مردم، از بین رفتن توانایی رقابت برای جوانان، افزایش نقش ثروت و قدرت کاندیدها، افزایش هزینه‌های انتخاباتی و توجه کمتر به مناطق محروم می دانند.

,

اجرای این طرح در شرایط کنونی به ضرر کشور است

, اجرای این طرح در شرایط کنونی به ضرر کشور است,

در همین زمینه ناد قاضی پور در گفت و گو با خبرنگار اروم نیوز ، در مخالفت با کلیات این طرح اظهار داشت: طرح استانی شدن انتخابات مجلس حزب گرایی را در کشور توسعه می دهد.

,

وی کاهش مشارکت مردم در انتخابات را از مهمترین معایب طرح استانی شدن انتخابات عنوان کرد و افزود: اجرای این طرح در شرایط کنونی به ضرر کشور می باشد.

,

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی معتقد است اگر انتخابات نمایندگی مجلس استانی شود برخی مناطق محروم و بخش های دور افتاده کشور عقب مانده تر می شوند.

,

قاضی پور با اشاره به افزایش هزینه های انتخاباتی در صورت اجرای این طرح نیز گفت: با این حال باید منتظر ماند تا ببینیم این طرح به تأیید شورای نگهبان می رسد یا خیر؟

,

برگزار شدن انتخابات بصورت استانی همانند چشم بسته رای دادن است

, برگزار شدن انتخابات بصورت استانی همانند چشم بسته رای دادن است,

محمد علیپور نیز که یکی دیگر از نمایندگان مخالف اجرای طرح استانی شدن انتخابات است در گفت و گو با خبرنگار ما معایب این طرح را بیشتر از محاسن آن دانست و افزود: به عقیده من طرح استانی شدن انتخابات در استان هایی مانند آذربایجان غربی به لحاظ ترکیب قومی، مذهبی اصلا به صلاح نیست و امکان دارد باعث ایجاد مشکلاتی شود.

,

وی با اشاره به اینکه حتی زیرساخت‌های لازم برای اجرایی شدن طرح مذکور نیز در کشور آماده نیست گفت: از طرفی هم می توان اینطور مثال زد که برگزاری انتخابات به این شیوه مانند چشم بسته رای دادن است.

,

نماینده مردم ماکو، چالدران، شوط و پلدشت تصریح کرد: بالا رفتن چشمگیر هزینه‌های انتخابات برای نمایندگان از دیگر معایب این طرح محسوب می شود.

,

تضعیف مشارکت مردم به‌دلیل احساس کاهش نقش آنها در تعیین نمایندگان خود

, تضعیف مشارکت مردم به‌دلیل احساس کاهش نقش آنها در تعیین نمایندگان خود,

حجت الاسلام روح الله بیگی نیز در همین زمینه به خبرنگار ما گفت: به هر حال طرح استانی شدن انتخابات در مجلس شورای اسلامی به نتیجه رسید و برای تایید نهایی به شورای نگهبان فرستاده شده است.

,

وی تصریح کرد: طبیعتا هر طرحی که به مجلس ارائه می شود یکسری مزایا و معایبی دارد که طرح استانی شدن انتخابات نیز به گفته طراحان آن از یکسری محاسن برخوردار است.

,

نماینده مردم میاندوآب، شاهین دژ، تکاب گفت: اما به عقیده من تضعیف مشارکت مردم به‌دلیل احساس کاهش نقش آنها در تعیین نمایندگان خود و افزایش نقش ثروت کاندیدها از جمله معایب این طرح بشمار می رود.

,

وی تصریح کرد: بنده جز مخالفان اجرای این طرح بودم چراکه معتقدم این طرح در استان ما آنطور که باید خوب تعریف نمی شود.

,

انتهای پیام/گ

]
نمایندگان آذربایجان غربی طرح استانی شدن انتخابات را زمینه ای برای فاصله گرفتن نمایندگان از مردم،افزایش نقش ثروت و قدرت کاندیدها، افزایش هزینه‌های انتخاباتی و توجه کمتر به مناطق محروم می دانند.