دولت یازدهم بودجه دانشگاه‌ها را در مسیرهای انحرافی صرف می‌کند
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه داناعباس احمدی‌قزوینی در گفت‌وگو با  بلاغ، اظهار کرد: اشاره مقام معظم رهبری به روند کاهش رشد علمی به این معنا بود که آن جهشی که ۱۰ سال قبل از آغاز به‌ کار دولت جدید در عرصه توسعه و توفیقات علمی وپژوهشی داشته‌ایم، در سال های گذشته با رکود همراه شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, بلاغ,

وی به حاشیه راندن دانشگاه‌ها از مسیر پژوهش را عامل اصلی روند کاهش علمی دانشگاه‌ها دانست و افزود: دانشگاه‌ها جولانگاه سیاسی بعضی از جریان‌های سیاسی شد که توان پژوهشی اساتید و دانشجویان را گرفت.

استاد دانشگاه با بیان اینکه در دانشگاه‌ها به پژوهش بودجه‌ای تخصیص داده نمی‌شود، بیان کرد: در دولت جدید بودجه دانشگاه‌ها در مسیرهایی خارج از هدف اصلی دانشگاه یعنی پژوهش، صرف می‌شود و حتی در تخصیص بودجه هم می‌توان سیاست‌زدگی را به وضوح مشاهده کرد.
,
,
,
,


احمدی‌قزوینی با اشاره به ارتباط مستقیم پژوهش دانش‌بنیان با رشد علمی، اضافه کرد: بیشتر تحقیقات و پژوهش‌ها فاصله زیادی با منویات و خواسته‌های مقام معظم رهبری و نیاز اقتصاد و جامعه دارد.

,
,


وی ادامه داد: زمانی بسیاری از پژوهش ها در راستای توسعه علمی همچون توسعه هسته‌ای، سلول‌های بنیادی و علم نانو بود اما اکنون پژوهش‌ها و مقالات به سمت علوم تئوریک و تحقیقات سمبولیک کشانده شدند که هیچ نفعی به حال رتبه و جایگاه علمی کشور ندارند.

استاد دانشگاه با انتقاد از اجرایی نشدن نقشه جامع علمی کشور یادآور شد: در سال‌های گذشته با درنظر گرفتن عمق و اثربخشی علوم انسانی، نقشه جامع با مطالعه و دقت بسیاری تدوین شد که با روی کار آمدن دولت جدید تمام آن برنامه ها نا تمام ماند و اجرایی نشد، و همین مواضع و تفکرات باعث وابستگی به علوم انسانی غربی شد.

احمدی‌قزوینی راه برون‌رفت از این برهان علمی را تشکیل کارگروهی برای آسیب‌شناسی دانشگاه‌ها دانست و افزود: محیط دانشگاه باید امن و از سیاه‌کاری، حاشیه‌سازی و سیاسی‌بازی دور باشد.

وی مشکل امروز جامعه را مدیرانی با بینش و دریافت غلط از اصالت انقلاب اسلامی دانست و خاطرنشان کرد: نسلی وارد مدیران کشور شده‌اند که نگاه اعتقادی و انقلابی ندارند، اگر مدیران و اساتید ما با اندیشه‌های مقام معظم رهبری آگاه باشند بسیاری از گره‌های علمی باز می‌شود.

,
,
,
,
,
,
,
,

انتهای پیام/گ

]
استاد دانشگاه با بیان اینکه در دانشگاه‌ها به پژوهش بودجه‌ای تخصیص داده نمی‌شود، گفت: در دولت جدید بودجه دانشگاه‌ها در مسیرهایی خارج از هدف اصلی دانشگاه یعنی پژوهش، صرف می‌شود و حتی در تخصیص بودجه هم می‌توان سیاست‌زدگی را به وضوح مشاهده کرد.