چرا فابیوس به ایران نیاید
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از اترک نیوز،  لوران فابیوس سیاستمدار فرانسوی است که در پاریس به دنیا آمد، والدین او یهودی بودند ولی فابیوس در دین کاتولیک بزرگ شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, اترک نیوز، ,

وی در سال های 1986-1984 جوان ترین نخست وزیر جمهوری فرانسه بود. کارنامه سیاسی وی در کشور فرانسه همراه با اتهاماتی است که معمولا در دادگاه تبرئه شده است، از جمله رسوایی های فابیوس  انفجارکشتی جنگجویان رنگین کمان متعلق به سازمان غیردولتی صلح سبز که علیه آزمایش‌های اتمی دولت فرانسه اعتراض می‌کرد.

,

همچنین پرونده خون های آلوده که در دهه 1990 – 1980 که به چند کشور از جمله ایران صادر شد، در فاصله سالهای 1363 – 1361 خون های آلوده بدون غربالگری توسط انیستیتوی مریو وارد ایران شد، که تعدادی از بیماران هموفیلی کشور به ویروس HIV و هپاتیت مبتلا شدند.

,

در حال حاضر 1800 بیمار در کشور در اثر مصرف خون های آلوده فرانسوی شناسایی شده اند. با وجود تلاش های انجام شده از سوی مسئولان و خانواده قربانیان، ایران تنها کشوری است که موفق به دریافت خسارت خود از انیستیتو مریو نشده است.

,

از سوی مواضع فابیوس در مذاکرات 1+5 سرسختانه و همراه با سه شرط شامل: محدودیت درازمدت تحقیق و توسعه، بازرسی‌های سخت‌گیرانه حتی در صورت لزوم از مراکز نظامی و بازگشت پذیر بودن تحریم ها که یکی از این شروط، امکان بازرسی از مراکز نظامی بود که مقام معظم رهبری با صراحت با این شرط مخالفت کردند.

,

حال پس از توافق ایران با گروه 5+1 ، فابیوس دیداری با رئیس جمهوری حسن روحانی در روز چهار شنبه هفته جاری خواهد داشت که این اولین دیدار وزیر امور خارجه اروپایی از زمان توافق جامع اتمی میان کشور ایران با گروه 1+5 است، آخرین سفر یک وزیر خارجه امور فرانسه به ایران 12 سال پیش، در اواخر دوره ریاست جمهوری محمد خاتمی بود.

,

فابیوس این دیدار را سیاسی عنوان کرده و گفته به دعوت محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران، چهارشنبه وارد ایران می شود.

,

این سفر که به گفته منابع دیپلماتیک، سفر سیاسی درباره شماری از مسائل منطقه ای، از جمله انتخاب رئیس جمهور لبنان با مقامات ارشد ایرانی است با واکنش هایی در داخل کشور روبرو شده است.

,

بنابراین امروز که فابیوس قصد سفر به تهران را دارد، باید از این منظر بررسی شود که بدون شک فرانسوی ها به دنبال جولان در بازار ایران پس از لغو تحریم های احتمالی هستند اما واکنش های منفی داخلی  به سابقه لوران فابیوس در خصوص پرونده صادرات خون های الوده به ایران و عدم پرداخت غرامت و همچنین عدم عذر خواهی این کشور از ایران است.

,

انتهای پیام/

]
پس از توافق ایران با گروه 5+1 ، فابیوس دیداری با رئیس جمهور حسن روحانی در روز چهار شنبه هفته جاری خواهد داشت که این اولین دیدار وزیر امور خارجه اروپایی از زمان توافق جامع اتمی میان کشور ایران با گروه 1+5 است