کتاب "حکایت حکومت" منتشر شد
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج دانشجویی؛ کتاب «حکایت حکومت» نوشته محمد ثنایی‌ فر با موضوع مبانی ولایت فقیه و حکومت اسلامی از سوی نشر سدید (انتشارات بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق علیه‌السلام) به چاپ رسیده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا , پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج دانشجویی؛,

در بخشی از این کتاب عنوان شده است: «به طور کلی می‌توان چهار نظریه عمده در زمین رابط دین و سیاست را از یکدیگر متمایز ساخت؛ الف) نظری جدایی دین از سیاست؛ این نظریه، دین را به طور کلی در حوزه ارتباط فردی انسان و خدا می‌داند و نسبت به حوز اجتماعی زندگی انسان، دین را بی‌تفاوت معرفی می‌کند. این نظریه -که اصطلاحاً متعلق به سکولارها می‌باشد- خود به سه دسته کلی تقسیم می‌گردد.

,

 

,

گروه اول: این گروه دین را باطل می‌دانند و ارزش آن را تا حد افسانه پایین می‌آورند و معتقدند که آمیزش دین با مسائل اجتماعی، مانند عجین‌کردن معلوم و مجهول یا اختلاط حق و باطل است.

, گروه اول: ,

 

,

گروه دوم: این دسته دین را حق دانسته، به آن اعتقاد دارند، اما قلمرو دین را محدود می‌دانند. آن‌ها دین و تعالیم آن را منحصر در مسائل فردی و اخلاقی می‌دانند و کار آن را تهذیب ارواح و تزکیه نفوس برمی‌شمارند.

, گروه دوم:,

 

,

 گروه سوم: این گروه، اصل دین را امری قدسی و مطهر دانسته، معتقدند که دخالت دین در امور دنیوی به آلوده‌شدن و از دست رفتن قداست آن می‌انجامد.

, گروه سوم:,

 

,

ب) نظریه پیوند دین با سیاست، نه با حکومت؛ این دیدگاه منکر وجود راهبردهای کلان سیاسی در دین و قرآن نیست؛ دستورهای دینی را نیز منحصر به حوزه زندگی خصوصی افراد نمی‌داند و دین را نسبت به ابعاد اجتماعی انسان، دارای نظر و عقیده می‌داند، اما از مجموع تعالیم دین و آیات قرآنی، هرگز آراء نظام حکومتی با تکفل حکومت را به دست نمی‌آورد.

, ب) ,

 

,

ج) نظریه پیوند دین با سیاست و ارتباط دین و حکومت؛ این دیدگاه گرچه دین را دارای شئون و ابعاد اجتماعی می‌بیند و راهبردهای خاص حکومتی را از قرآن و متون دیگر برداشت می‌نماید، اما به این نکته نیز اذعان دارد که آن‌چه در مجموع شریعت وجود دارد، هم آن‌چه را که در اداره یک حکومت لازم است، تأمین نمی‌کند.

, ج),

 

,

د) نظریه پیوند دین با سیاست و حکومت؛ این دیدگاه -که می‌توان آن را دیدگاهی در بالاترین و گسترده‌ترین سطح دانست- حوزه دخالت دین را در سیاست، بسیار وسیع برشمرده و دین را متکفل آراء برنامه جامع زندگی انسان در همه ابعاد، از جمله ابعاد اجتماعی آن می‌داند؛ عدم برنامه‌ریزی و طراحی نظام را نقص دین می‌داند؛ بر لزوم استناد مجموع راهبردهای حکومتی به دین تأکید دارد؛ به عدم مخالفت دستورها و اصول و شیو حکومت با اسلام و دین کفایت نکرده و به لزوم استناد آن‌ها به دین می‌اندیشد.

, د) ,

 

,

امام خمینی رحمه‌الله در این‌باره می‌فرمایند: «اسلام و حکومت اسلامى، پدیده ای الهى است که با به کار بستن آن، سعادت فرزندان خود را در دنیا و آخرت به بالاترین وجه تأمین مى‏ کند… و مکتبى است که برخلاف مکتب‌هاى غیرتوحیدى، در تمام شئون فردى و اجتماعى و مادى و معنوى و فرهنگى و سیاسى و نظامى و اقتصادى، دخالت و نظارت دارد و از هیچ نکته، ولو بسیار ناچیز -که در تربیت انسان و جامعه و پیشرفت مادى و معنوى نقش دارد- فروگذار ننموده است؛ و موانع و مشکلاتِ سر راه تکامل را در اجتماع و فرد گوش‌زد نموده و در رفع آن‌ها کوشیده است.»

,

 

,

گفتنی است، کتاب «حکایت حکومت» از سوی نشر سدید پاییز سال 93 به چاپ رسیده است.

,

پایان پیام/خ

]
کتاب «حکایت حکومت» نوشته محمد ثنایی‌ فر با موضوع مبانی ولایت فقیه و حکومت اسلامی از سوی نشر سدید (انتشارات بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق علیه‌السلام) به چاپ رسیده است.