شتر حیوان ارزشمندی که در بی تدبیری به معضل تبدیل شده است
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا شیخ محمد اسماعیلی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار آذینی افزود: شتر حیوان بی آزار و اذیتی می باشد که بعلت برخورداری از موقعیت و شرایط جغرافیایی مناسب در شرق استان بویژه در شهرستان سیریک جایگاهی خوب برای پرورش و نگهداری برخوردار است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آذینی,

 

,

این مسئول ابراز داشت: اگر با اندکی تامل به گذشته نگاه کنیم همه ما متوجه خواهیم شد که این ما انسان ها می باشیم که با احداث جاده ها بدون در نظر گرفتن شرایط و موقعیت منایع طبیعی و محیط زیست فقط به فکر انجام دادن کارهای خود بوده و از تغییرات غیر کارشناسی که در آینده برای طبیعت که ضرر های ناشی از آنها هم متوجه ما انسان ها و هم حیوانات و تخریب حیاط وحش و طبیعت خدادی خواهیم شد نبوده ایم و هم اکنون تاوان اشتباهات  گذشته را پس می دهیم.

,

 

,

شیخ اسماعیلی یادآور شد: شتری که امروز به دلیل تعرض ما انسان ها به حیات خلوت او  و  عدم ایجاد شرایط و موقعیت مناسب برای زیست او با فراهم کردن امکاناتی مانند واگذاری مراتع چراگاهی به شترداران ، تامین آب شرب برای آنها و نصب گاردریل در مسیرهای پر تردد  محل عبور شترها باعث شده این حیوان ارزشمند بعنوان غول بیابانی جزء معضلات و تهدیدهای بزرگی برای  انسان ها تبدیل شده است.

,

 

,

امام جمعه موقت اهل سنت سیریک تصریح نمود: دلیل بسیاری از اتفاقات و حوادث ناگواری که ناشی از  برخورد شتر با وسایل نقلیه در جاده ها صورت می گیرد فقط شتران و شترداران نیستند بلکه عملکرد ضعیف ما مسئولین جامعه و  بسیاری از مسئولین و متولیان صنعت شترداری  جهاد کشاورزی و  راه و شهرسازی  می باشند .

,

 

,

وی با بیان اینکه شتر حیوان است و عقل و شعور و منطق ندارد ولی انسان که اشرف مخلوقات خالق یکتاست با وجود اینکه اطلاعات و آگاهی لازم از موقعیت و شرایط محیطی می دانند چرا با وجود این همه تلفات و بروز ناهنجاری های حوادث و بعد از حوادث بدون هیچ راهکاری عملی به ساده گی از کنار آن می گذرند و برای  جان و زندگی انسانی  ارزش و احترام  قائل نیستند.

,

 

,

امام جمعه موقت اهل سنت سیریک گفت: مسئولین می توانند با بهاء دادن به صنعت شتر و نگاهی نو به این حیوان ارزشمند و شترداران ضمن ایجاد اشتغالزایی و بهره مندی از مزایایی دیگر این صنعت که صادرات آن ارزآوری خوبی بدنبال دارد ضمن مهار سرگردانی و بروز حوادث جاده ای از حالت تهدید نسبی آنرا کاملا سودمند و به فرصتی بی بدیل  برای رونق و  شکوفای اقتصادی ،گردشگری و حتی ورزشی تبدیل کرد.

,

 

,

وی خاطرنشان کرد: با توجه به بررسی های میدانی و درخواست جامعه شترداران سطح شهرستان بسیاری از شترداران از مشکلات عدم واگذاری مراتع برای چرای شتران  ، کمبود و مشکلات تامین آب شرب شتران  و  بسیاری دیگر از مسائل و کمبودها برای ارائه به  صنعت شتر داری گلایه مند و ناراضی می باشند.

,

 

,

امام جمعه موقت اهل سنت سیریک اضافه کرد: شهرستان سیریک با دارا بودن بیش از حدود 5 هزار نفر شتر یکی از شهرستان های مهم  و مستعد پرورش شتران در سطح استان می باشند و مهمترین مناطق پرورش شتر  روستاهای پالور ، کلاوی ، لبنی ، زیارت حسن آباد ، کرپان ، گز ، میشی ، جیفری ،گونمردی ، پگو ، گدو ، گزانبزین  گزپیر ، بازگرد ،سیکوئی و بریزگ می باشند.

,

 

,

 انتهای پیام/ج

,

 

]
امام جمعه موقت اهل سنت سیریک گفت: متاسفانه انسان های زیادی بر اثر برخورد با شتر در سطح جاده های اصلی میناب و سیریک به جاسک و بالعکس یا جانشان را از دست می دهند یا دچار صدمات جبران ناپذیر جانی و مالی می شوند.