نصب پیشرفته‌ترین رادار کشور در کیاشهر مقوله‌ای کاملا علمی است نه سیاسی
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از آستان‌خبر، داوود پرهیزکار صبح امروز در مراسم افتتاح رادار پیشرفته هواشناسی در کیاشهر اظهار داشت: این رادار هواشناسی یکی از هشت رادار موجود در کشور است و از جمله سامانه‌های پایشی جو در کشور است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا , آستان‌خبر, آستان‌خبر, آستان‌خبر,

وی با اشاره به اینکه رادار گیلان و رادار شیراز از جمله پیشرفته‌ترین رادارهای هواشناسی ایران هستند گفت: نخستین رادار هواشناسی کشور، 12 سال پیش در اهواز نصب شد.

,

رئیس سازمان هواشناسی کشور با اشاره به تفاوت‌های ایستگاه‌های هواشناسی و رادار بیان کرد: برد ایستگاه‌ها کوچک است، اما رادارها دارای برد دورتر و سنجش از راه دور هستند.

,

پرهیزکار با بیان اینکه این رادار تا شعاع 20 کیلومتر کار می‌کند و مانند ماهواره هواشناسی جزء سنجنده‌های دورسنج محسوب می‌شود، اظهار کرد: 20 تا 24 رادار هواشناسی برای کشور مورد نیاز است که به‌دلیل محدودیت‌های مالی تنها هشت رادار راه‌اندازی شده است.

,

وی با اشاره به اینکه استان گیلان پرباران‌ترین استان کشور است و در مسیر سامانه‌های فعال کشور قرار دارد و به‌همین دلیل این رادار در این استان نصب شد تأکید کرد: به هیچ عنوان ملاک انتخاب استان یا شهرستان سیاسی نیست و در انتخاب ایستگاه و رادار تقریباً بعد علمی ملاک است.

,

رئیس سازمان هواشناسی کشور با اشاره به اینکه  حال‌بینی وضعیت جوی از کاربردهای رادارهای هواشناسی است افزود: قدرت تشخیص این رادار هواشناسی به حدی بالاست که ذره‌ای باران را تشخیص می‌دهد.

, حال‌بینی وضعیت جوی از کاربردهای رادارهای هواشناسی است,

وی با تاکید بر اینکه رادارهای هواشناسی در پیش‌بینی وقوع پدیده‌های جوی کوتاه‌مدت تاثیرگذار هستند، متذکر شد: یکی از مشکلات ما اطلاع‌رسانی به‌موقع است و در طوفان سال گذشته تهران یک ربع از زمان نیم‌ساعته صرف هماهنگی با صدا و سیما برای اطلاع‌رسانی شد.

,

معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: پس از ایجاد زیرساخت‌های رادارهای هواشناسی پوشش نقاط کور کشور در برنامه سازمان هواشناسی است.

,

به گزارش آستان‌خبر، آئین بهره‌برداری از رادار هواشناسی بندرکیاشهر پیش از ظهر امروز با حضور مسئولین کشوری و استانی برگزار شد.

,

/انتهای خبر

]
رئیس سازمان هواشناسی کشور با اشاره به نصب پیشرفته‌ترین رادار هواشناسی در کشور گفت: نصب رادار هواشناسی در کیاشهر یک مقوله‌ای کاملا علمی است نه سیاسی.