ناپدید شدن اسرارآمیز "امام موسی صدر" در لیبی!
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از سایت کریمه، ... تنها بیست‌وپنج سال از دوران زندگی‌اش گذشته بود؛ جوان عالم و پارسایی که بزرگان او را ذخیره فقهی و دینی حوزه می‌دانستند و عموم مردم وی را نور امیدی در مقابل ستم‌کاران رژیم شاهنشاهی می‌پنداشتند؛ آماده خدمت بود تا سهم خود را در ظلم‌ستیزی و مظلوم نوازی ادا کند، اما دست تقدیر، او را به میدان مبارزه در آن سوی مرزها کشاند...

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کریمه،, کریمه،, کریمه،,

امام موسی صدر در سال 1307 ش 1343 ق در شهر مقدس قم، دیده به جهان گشود؛ دوران کودکی وی در سرزمین مقدس قم سپری شد. هنگامی که به هفت‌سالگی رسید، پدر فاضل و دانشمندش او را در دبستان حیات واقع در کوچه عشقعلی ثبت‌نام کرد و همواره پی گیر رشد و تلاش فرزند خود بود تا زمانی که در آستانه جوانی قرار گرفت و وارد دبیرستان سنایی شد. او در مدت کوتاهی تحصیلات متوسطه را به پایان رساند و با موفقیت مدرک دیپلم را دریافت کرد.

,

, ,

امام موسی و شهید چمران در سفر به روسیه

, امام موسی و شهید چمران در سفر به روسیه ,

ناگفته نماند که ایشان، تحصیلات حوزوی را همزمان با تحصیل در دبیرستان آغاز کرد، اما در پایان مقطع متوسطه به طور تمام‌وقت به تحصیل در حوزه علمیه قم پرداخت.

,

از این رو امام موسی، در کنار تحصیل و تدریس حوزوی در قم که بیش از ده سال طول کشید، داوطلب ورود به دانشگاه شد و پس از موفقیت در کنکور سراسری به تحصیل در رشته حقوق دانشکده تهران پرداخت تا سرانجام موفق به دریافت مدرک لیسانس حقوق اقتصادی از دانشگاه تهران شد.

,

, ,

بازدید امام موسی از مناطق بمباران شده جنوب لبنان

, بازدید امام موسی از مناطق بمباران شده جنوب لبنان ,

تا اینکه وی پس از درگذشت پدرش به نجف هجرت کرده بود، بعد از گذشت دو سال تصمیم گرفت به سرزمین اجدادش سفر کند و دیداری با دوستان و بستگانش در لبنان داشته باشد؛ آشنایی او با سرزمین پدری‌اش و دیدن چهره‌ها و شخصیت‌هایی که خاطره پدر را در او زنده می‌کردند، سرانجام به دیدار او با رهبر شیعیان لبنان انجامید.

,

از سویی دیگر «سید عبدالحسین شرف‌الدین» رهبر شیعیان لبنان نیز که خود را در پایان راه می‌دید و از سال‌ها پیش دنبال جانشینی می‌گشت تا بتواند خدمات مذهبی و فرهنگی او را در کنار مبارزات سیاسی‌اش با استعمارگران فرانسه ادامه دهد و به سرانجام رساند.

,

اکنون دستی که سرنوشت صدر را می‌نوشت، او را در برابر مرجع بزرگی قرار داده بود که در اولین دیدار، قدرت بی‌نظیر فکری، روحی و جسمی او را دریافت. او پس از سال‌ها جست‌وجو در میدان علم و سیاست توانست موسای زمان خویش را بیابد و تکمیل این راه ناتمام را آسوده‌خاطر به او وانهد.

,

, ,

امام موسی در بازدید از مدرسه بیت الاطفال در "صیدا"

, امام موسی در بازدید از مدرسه بیت الاطفال در "صیدا" ,

دو سال از رحلت آیت اللّه شرف‌الدین می‌گذشت و مردم داغدار لبنان در پی سید موسی صدر بودند تا به وصیت مرجع خویش مبنی بر انتخاب جانشین او عمل کنند.

,

تا اینکه سرانجام، از سوی مدیریت حوزه علمیه قم، حضرت آیت اللّه بروجردی، نامه‌ای به دست سید موسی رسید که او را برای پذیرش این مسئولیت بزرگ و رهبری شیعیان لبنان مکلّف ساخت؛ بدین ترتیب، صدر به ناچار از بسیاری از برنامه‌های موردنظرش چشم پوشید و مسیر لبنان را پیش گرفت تا راه نو را در قلب شیعیان لبنان بازسازی کند.

,

یکی از خدمات مهم و ماندگار امام موسی صدر، پایه‌گذاری مدرسه صنعتی جبل عامل بود؛ این مدرسه پناهگاه و آموزشگاه جوانانی بود که زیر بمباران‌های اسرائیل آواره شده بودند؛ آنان حرفه‌های صنعتی را به مدت چهار سال فرا می‌گرفتند و پس از فراغت از تحصیل وارد بازار کار می‌شدند تا افزون بر تأمین مخارج خود اداره امور اطرافیان را نیز به عهده گیرند.

,

, ,

امام موسی در کنار فرزندان

, امام موسی در کنار فرزندان ,

از دیگر کارهای بزرگ و بی‌نظیر امام موسی صدر، تأسیس مجلس شیعیان لبنان بود. او که وجود تشکیلاتی مادر و قانونی را جهت حمایت از حقوق شیعیان در مقابل پایگاه دیگر ادیان و فرقه‌ها ضروری می‌دید، با تمام توان در برابر مخالفت‌های سلیقه‌ای و قانونی ایستادگی کرد تا سرانجام در سال 1346 طرح خود را به تصویب مجلس و امضای رییس‌جمهور وقت رساند.

,

پس از تأسیس و سپری کردن مراحل قانونی کار، علمای بزرگ شیعه و دیگر اعضای مجلس، امام موسی صدر را تا سن 65 سالگی به ریاست و رهبری مجلس اعلای شیعیان برگزیدند. این تنها نمونه‌ای از جایگاه الهی امام موسی صدر در قلب مردم و مسئولان لبنان بود که به سبب اخلاص، خدمت و تلاش شبانه‌روزی به پیشوایی فراخواندند و به تدریج لقب گران‌قدر «امام» را برای وی برگزیده، رهبر افتخارآفرین خویش را با عنوان «امام موسی صدر» به جهانیان عرضه کردند.

,

, ,

امام موسی در کنار پدر خود آیت الله صدرالدین صدر 

, امام موسی در کنار پدر خود آیت الله صدرالدین صدر  ,

... مرداد 1357 بود، امام موسی صدر با دعوت رسمیِ رهبر لیبی در آن کشور حضور یافت. در غیاب او چشم‌ها به راه دوخته‌شده بود تا روزها بگذرند و پیشوای شیعیان دوباره وارد لبنان شود، اما پس از یک هفته دیدار و گفت‌وگو با رهبر آن کشور، هنگام خروج از کشور برای آخرین بار جلوی هتل محل اقامت دیده می‌شود و دیگر چشمی به دیدار او روشن نمی‌شود؛ دیده‌های منتظر، هنوز بر سر راه سید دوخته‌شده و هیچ‌گاه بسته نخواهد شد.

,

با گذشت 27 سال از تاریخ ربوده شدنِ رهبر شیعیان لبنان، همچنان سرنوشت این مرجع بزرگ و آزاده در هاله‌ای از ابهام است. اعتراضات، اعتصاب‌ها و تظاهرات مردمی در تمام مناطق اسلامی از جمله کشورهای لبنان، سوریه و... تاکنون، صفحه پایانی این پرونده را نگشوده است...

,

, ,

امام موسی در کنار فرزندان

, امام موسی در کنار فرزندان ,

تلاش مسئولان و دولت‌مردان کشورهای مسلمان، اقدام مراجع بزرگوار تقلید و عالمان حوزه‌های دینی و مذهبی، نتیجه مستقیمی در برنداشت. دولت لیبی اصلِ ناپدید شدن امام موسی صدر را در خاک خود انکار می‌کند و ادعا دارد که سید موسی عازم ایتالیا بود و در خاک آن کشور مفقود شده است.

,

در حالی که به دنبال تحقیقات کارشناسی صورت گرفته، از همان آغاز مشخص شد که امام موسی صدر و دو تن از همراهان مفقودالاثرش، یعنی شیخ محمد یعقوب و عباس بدرالدین هرگز عازم ایتالیا نبودند!

,

انتهای پیام/گ

]
امام موسی صدر با دعوت رسمیِ رهبر لیبی در آن کشور حضور یافت، هنگام خروج از کشور برای آخرین بار جلوی هتل محل اقامت دیده می‌شود و دیگر چشمی به دیدار او روشن نمی‌شود.