فرش قرمز برای زائرین قالیشویان در مشهد اردهال
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا، به نقل از کاشان اول، حمیدرضا مؤمنیان در جلسه ستاد هماهنگی مراسم قالیشویان مشهد اردهال که سه شنبه در سالن اجتماعات آستان مقدس حضرت علی بن امام محمد باقر علیه السلام برگزار شد، بیان کرد: اقدامات لازم برای خدمات رسانی مناسب به زائرین حضرت و برگزاری هرچه بهتر مراسم قالیشویان فراهم گردیده است و در حال حاضر محوری ترین موضوع، هماهنگی و انسجام دستگاههای خدمات‌رسان می‌باشد تا ان‌شاءالله مراسم به بهترین نحو برگزار گردد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کاشان اول,

وی افزود: مردم منطقه کاشان با پیشینه دیرین فرهنگی در طول تاریخ نشان داده اند که پیرو و حامی اهل بیت و نهضت‌های ظلم‌ستیز بوده و پویایی و وفاق اجتماعی این مراسم موجب شد سازمان فرهنگی یونسکو این آیین سنتی و مذهبی را به عنوان میراث ناملموس بشریت در فهرست میراث جهانی به ثبت برساند.
مومنیان با اشاره به ثبت جهانی مراسم قالیشویان گفت: مراسم سنتی و مذهبی فرصت مناسبی برای ترویج فرهنگی غنی اسلامی است و لازم است اندیشمندان و صاحب نظران دانشگاهی برای استفاده از این ظرفیت فرهنگی اقدام نمایند.

,
,

سرپرست فرمانداری ویژه کاشان خاطرنشان کرد: با توجه به تأمین زیرساخت های مخابراتی و تجهیز آستان حضرت علی بن امام محمد باقر(ع) به فیبر نوری و اتصال آن به مخابرات کاشان، این امکان فراهم است تا مراسم به صورت زنده برای هموطنان عزیز از صدا و سیما پخش شود.

,

لازم به ذکر است مراسم قالیشویان سنتی دیرینه است که در دومین جمعه مهرماه هر سال در مشهد اردهال کاشان برگزار می‌شود.

,

آیین قالیشویان، شامل برنامه‌هایی نمادین در جهت پاسداشت خون و تجلیل مقام سلطان علی بن محمد باقر (ع)، فرزند و سفیر امام پنجم شیعیان است که در سال ۱۱۳ هجری در سرزمین اردهال به شهادت رسید.

,

مجریان این آیین مذهبی کهن، اهالی «فیـن» کاشان و «خاوه اردهال» هستند و هزاران زائر دیگر در حاشیه این مراسم، در برگزاری و پرشور شدن آن مشارکت می‌کنند.

,

انتهای پیام/

]
سرپرست فرمانداری ویژه کاشان ضمن اعلان آمادگی همه‌جانبه کاشان برای برگزاری مراسم قالیشویان، پویایی و وفاق اجتماعی حاصل از این آیین را علت ثبت آن در فهرست میراث جهانی توسط یونسکو دانست.