چرخه اقتصاد ماهنشان در رکاب پرورش ماهی است/وجود ۳۳۰واحد استخر پرورش ماهی در ماهنشان+تصاویر
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانابه  نقل از اوج بیداری، این روز ها که بحث اقتصاد گرم گرم است قابل توجه است که شهرستان ماهنشان برای تولید پول ، ثروت  و ایجاد اشتغال ، مشاغلی کشف و مایه ی برکت برای ساکنان این دیار گشته است که راه اندازی پرورش ماهی یکی از آن مشاغل به شمار می آید.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, اوج بیداری,

خبر نگار اوج بیداری این بار گزارش میدانی خود را در پرورش ماهی های شهرستان تهیه کرده است که در این گزارش به برخی از اقدامات برای توسعه و پیشرفت اشاره شده است.

,

حسن ملکی یکی از تولید کنندگان پرورش ماهی و توزیع خوراک ماهی در گفت وگو با خبر نگار اوج بیداری اظهارکرد: شکر خدا شهرستان ماهنشان با روی آوردن به تولید آبزی پروری در راستای اقتصاد مقاومتی خوب عمل کرده است.

,

وی افزود: شهرستان ماهنشان از مزیت های مختلفی برای پیشرفت برخوردار است و جاری شدن رودخانه قزل اوزن یک نعمت الهی است که مردم توانستند با بهره مندی از این آب ، در راستای اشتغال زایی ، درآمد و تولید اقداماتی داشته باشند.

,

ملکی گفت: در پرورش ماهی من بجز خودم و خانواده ام دونفر دیگر را جذب و بیمه کرده ام و برای راه اندازی این پرورش ماهی در مرحله اول وام گرفته ام ولی در گرفتن وام مرحله دوم هنوز هیچ حمایتی نشده است .

,

وی اظهارکرد: اگر بازار به همین منوال ادامه پیداکند در خرید و فروش ماهی به مشکلی بر نخواهیم خورد و قیمت  خوراک ماهی هم شکر خدا فعلا ثابت است .

,

, , ,

, , ,

, , ,

یکی دیگر از آبزی پروران ماهنشان گفت: حاشیه رود خانه دائمی قزل اوزن که مسیری به طول ۸۰ کیلومتر از حوزه شهرستان ماهنشان عبور می کند آبی لب شور و پر از املاح معدنی دارد و توسعه پرورش ماهیان سردآبی در استخرهای دومنظوره از مزیت های نسبی این شهرستان است .

,

وی اظهارکرد: رونق پرورش ماهی در این شهرستان در دو سال اخیر به اوج خود رسیده است و تعداد تولید کنندگان پرورش ماهی زیاد شده است و امیدواریم مسئولین برای پیشگیری از یکسری مشکلات اقداماتی داشته باشند .

,

, , ,

, , ,

یکی دیگر از آبزی پرورانی که در راستای اقتصاد مقاومتی  اقدامات قابل توجهی را انجام داده است گفت: من بیکار بودم و دنبال یک کار پر رونق و استفاده از داشته های خودمون بودم که با مشورت دوستان و اداره جهاد کشاورزی و بسیج سازندگی توانستم با گرفتن وام از سپاه ناحیه ماهنشان این پرورش ماهی را راه بیاندازم .

,

وی افزود: مشکلات که در این مسیر است نبود بانک مهر دراین شهرستان بود که به علت طولانی بودن مسیر ارتباطی ماهنشان به زنجان در روند تشکیل پرونده به مضیقه افتادیم .

,

, , ,

, , ,

«فرشاد ملکی» در ادامه گفت و گو گفت : ۲۲ سال سن دارم و برای فعالیت در مشاغل آزاد علاقه داشتم که به همین خاطر سعی کردم در تولید پرورش ماهی فعالیت کنم  ، با احداث این پرورش ماهی به مشکلاتی برخوردم از جمله نبود حمایت دولت ، درصد بیشتر وام هایی که ارائه داده می شدبیشتر بود ، مراحل روند اداری و گرفتن وام سخت و طولانی بود و این مشکلات برای شروع و تولید کار برای یک جوان نوپا بهتر نیست .

,

وی افزود: در کار پرورش ماهی هم خوب به طب مشکلاتی گریبانگیر تولید کنندگان هست ازجمله ، اینکه در سال ۹۲ ما بچه ماهی را ۱۰۰تومان میخریدیم ولی الان ۶۰۰ تومان شده است و دیگر اینکه این بچه ماهی ها خالص نیست و از ۱۰۰درصد بچه ماهی که خریدیم ۳۰درصد آن فرانسه و۷۰ درصد آن ایرانی بود که باعث شد ما در آن برداشت ضررکنیم .

,

, , ,

, , ,

, , ,

مدیر جهاد کشاورزی ماهنشان اظهارکرد: شهرستان ماهنشان به دلیل دارابودن رودخانه های کوچک و بزرگ و مهمترین آن قزل اوزن که شاهرگ روان آب این سرزمین را تشکیل می دهد که با طولی معادل ۸۰کیلومتر در سطح شهرستان جریان دارد و همچنین وجود قناتهای متعدد که شاهکار مردمان پرتلاش این منطقه بوده و نیز چشمه های جوشان ، زمینه مساعد  و بهترین بستر پرورش ماهی انواع ماهیان سردآبی و گرم آبی است.

,

, , ,

پیمان افزود: با توجه به دستگاههای مثل درام فیلتر و پمپ برگشت آب و استخر های مکانیزه ای که طراحی شده اولویت برنامه های کاری ما بالابردن راندمان و یا بهره بری در واحد متر مربع در مراکز تولید شیلات است که در حال رونق است .

,

وی در ادامه با اشاره به کارگاههای تولید پرورش ماهی گفت: میزان تولید سالیانه آنها نیز ۵۰۰۰ تن است که پیش بینی می شود تا پایان سال ۹۴ این میزان به ۸۰۰۰ تن برسد .

,

انتهای پیام /

]
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ماهنشان گفت: شهرستان ماهنشان رتبه اول را در تولید آبزیان در استان زنجان به خود اختصاص داده است که در حال حاضر ۲۳۶ تعداد واحد استخر پرورش ماهیان سردآبی و گرم آبی (خاکی -بتنی) در سطح شهرستان وجود دارد.