تنها کارخانه شمش منیزیم خاورمیانه درگیر بی تدبیری ها و رانت ها / از 7 کوره احیا فقط یک کوره فعال است
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ فرامرز کافی مدیرعامل شرکت شمش فلز رویال در گفتگو با خبرنگار خاورستان، گفت: شرکت شمش فلز رؤیال به عنوان نخستین کارخانه شمش منیزیم خاورمیانه از سال 1389 در زمینی به وسعت 70 هزار مترمربع و با زیربنای 8 هزار مترمربع در شهرستان فردوس شروع به کار کرد و در آذرماه 1393 با حضور مهندس نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت به بهره‌برداری رسید.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, فرامرز کافی مدیرعامل شرکت شمش فلز رویال در گفتگو با , خبرنگار خاورستان, خبرنگار , خاورستان, خاورستان, ، گفت: شرکت شمش فلز رؤیال به عنوان نخستین کارخانه شمش منیزیم خاورمیانه از سال 1389 در زمینی به وسعت 70 هزار مترمربع و با زیربنای 8 هزار مترمربع در شهرستان فردوس شروع به کار کرد و در آذرماه 1393 با حضور مهندس نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت به بهره‌برداری رسید., ، ,

وی بابیان‌اینکه کارخانه شمش منیزیم فردوس اولین و تنها تولیدکننده شمش منیزیم در ایران و خاورمیانه است تصریح کرد: این واحد تولیدی، کارخانه راهبردی و تأثیرگذار کشور است.

,

, ,

مدیرعامل شرکت شمش فلز رؤیال افزود: این واحد صنعتی با سطح اشتغال‌زایی 150 نفر در حال حاضر دارای ظرفیت 7 کوره احیا است که در زمان بهره‌برداری کامل حداقل باید 3 کوره احیا در خط تولید قرار گیرد اما در حال حاضر به دلیل عدم تأمین سرمایه در گردش فقط یک کوره احیا در خط تولید قرار دارد.

,

کافی خاطرنشان کرد: با راه‌اندازی کامل خط تولید کارخانه شمش منیزیم فردوس طی مردادماه سال‌جاری مشکلات سرمایه در گردش و مشکلات تأمین مواد اولیه بویژه فروسیلیس موانعی را برای بهره‌برداری کامل از خط تولید این کارخانه ایجاد کرده است.

,

وی، مشکل عمده واحد‌های تولیدی کشور را کمبود نقدینگی دانست و اظهار کرد: برای رقابت با کالاهای خارجی مشابه، باید از مواد اولیه باکیفیت و ارزان استفاده کنیم.

,

مدیرعامل شرکت شمش فلز رؤیال افزود: در ماده 51 قانون صادرات آمده است که جهت حمایت از واحدهای تولیدی باید مواد اولیه به صورت امانی وارد کشور شود و مابه‌ازای آن، واحد تولیدی مربوطه، صادرات داشته باشد و سپرده یا ضمانتی جهت صادرات کالا قرار دهد.

,

کافی، این سیاست را در جهت افزایش صادرات و موازنه صادرات و واردات دانست و تصریح کرد: بیش از 11 ماه است که گمرک از این قانون تمکین نمی‌کند و مجوز جهت واردکردن مواد اولیه به کارخانه شمش منیزیم نمی‌دهد.

,

وی خاطرنشان کرد: گمرک، بهانه‌های واهی در این خصوص دارد و تاکنون با پیگیری‌هایی که از نهادهای مربوطه و همچنین استانداری خراسان‌جنوبی و نامه در سفر رئیس‌جمهور انجام دادیم، به نتیجه نرسیدیم.

,

مدیرعامل شرکت شمش فلز رؤیال اضافه کرد: بار این کارخانه وارد بندعباس شده است و برای آن جریمه می‌دهیم.

,

کافی بابیان‌اینکه این اتفاق برای بسیاری از واحدهای تولیدی کشور رخ می‌دهد خاطرنشان کرد: علی‌رغم اینکه حمایت از واحدهای تولیدی، نص صریح قانون است؛ رانت‌هایی وجود دارد که برای برخی، کارها به راحتی انجام می‌شود اما برای واحدهای تولیدی دیگر، مخصوصا در مناطق محروم، دچار مشکل می‌شود.

,

وی بابیان‌اینکه کارخانه شمش منیزیم، سالیانه 6 هزار تن تولید با ظرفیت اشتغال‌زایی 150 نفر به صورت را دارد گفت: با عدم حمایت از واحدهای تولیدی، محصول این کارخانه، هر سال، 2 میلیون تومان گران‌تر تولید می‌شود که با این وجود، در سال، باعث ایجاد 12 میلیاردتومان خسارت می‌شود.

,

مدیرعامل شرکت شمش فلز رؤیال، هزینه تولید روزانه این واحد تولیدی را 200 میلیون تومان عنوان و اظهار کرد: برای این کارخانه، 5 میلیاردتومان سرمایه در گردش برای دوره 2 ماهه تعلق گرفته است که با توجه با هزینه‌های سنگین تولید، این میزان کفاف نمی‌دهد.

,

, ,

کافی تصریح کرد: این واحد تولیدی تاکنون 15.5 میلیون یورو تسهیلات ارزی از بانک صنعت‌ومعدن و حدود 107 میلیارد ریال تسهیلات ریالی از بانک‌های صنعت و معدن، صادرات، ملی و مهر اقتصاد دریافت کرده که از این مبلغ 15.5 میلیون یورو تسهیلات ارزی و 78 میلیارد ریال تسهیلات ریالی هنوز به بانک‌های عامل بدهکار است که در صورت ادامه روند فعلی فعالیت، احتمال ایجاد چالش‌های کارگری و مواجه‌شدن مسوولان این واحد تولیدی برای تسویه حساب تسهیلات دریافتی خود با مشکل در آینده در این واحد تولیدی صنعتی محتمل است.

,

وی، کمبود نقدینگی را برای واحدهای تولیدی سنگین دانست و گفت: سودهای تسهیلات بانکی بالاست و برای دریافت تسهیلات 14 درصدی از صندوق توسعه ملی نیز باید یکسال در نوبت ماند و آن هم معلوم نیست به‌درد تولیدکننده بخورد یا نه.

,

مدیرعامل شرکت شمش فلز رؤیال متذکر شد: این نحوه برخورد با واحدهای تولیدی مناسب نیست و دلیلِ زمین‌گیر شدن واحدهای تولیدی نیز اینگونه نحوه برخورد است.

,

کافی تصریح کرد: زمان، برای تولیدکننده تعیین کننده است اما این در حالی است که در کارهای دولتی، زمان مهم نیست.

,

وی، علت رشد مؤسسات مالی و اعتباری را عدم کارایی سیستم بانکی عنوان و اظهار کرد: سود ریالی بالا و پُرسه کوتاه مدت دریافت تسهیلات از علل رشد مؤسسات مالی است.

,

مدیرعامل شرکت شمش فلز رؤیال تأکید کرد: تمام بار سیاست‌گذاری‌های تولیدی، روی دوش تولیدکنندگان است که باید این موضوع، حل شود.

,

کافی، تنگ‌نظری‌ها و اظهار نظرهای سلیقه‌ای مسوولان را از مشکلات واحدهای تولیدی برشمرد و اضافه کرد: متأسفانه بسیاری از افراد، اعلام می‌کنند ما مختار نیستیم و قانون اینگونه است.

,

وی افزود: این افراد، از زاویه دید شخصی به موضوعات نگاه می‌کنند و حاضر به حل مشکلات نیستند که این مورد، در مناطق محروم، بیش از نقاط دیگر کشور است.

,

مدیرعامل شرکت شمش فلز رؤیال با تأکید براینکه در جذب سرمایه‌گذار، در ابتدا باید ظرفیت‌های خالی استان فعال شود گفت: وقتی واحدتولیدی با 35 درصد ظرفیت کار می‌‎کند، یعنی اعلام می‌کند با حداقل‌ها خود را زنده نگه داشته است.

,

کافی اظهار کرد: واحدهای تولیدی، برای توسعه، ظرفیت دارد که باید به داد آن‌ها رسید.

,

وی تأکید کرد: وقتی این ظرفیت‌ها فعال شود، اشتغال و صنایع پایین‌دستی و بالادستی آن واحد تولیدی نیز فعال می‌شود.

,

مدیرعامل شرکت شمش فلز رؤیال خاطرنشان کرد: استاندار خراسان‌جنوبی فوق‌العاده پیگیر کار تولیدکننده‌ها است و محدودیت‌های کشور  و نحوه تزریق نقدینگی به واحدهای تولیدی، از اختیار استاندار خارج است.

,

وی تصریح کرد: بانک‌ها باید وارد تولید شوند. پولی که در بانک‌ها وجود دارد، اگر وارد تولید نشود، پس در کجا هزینه می‌شود؟

,

انتهای پیام/گ

]
مدیرعامل شرکت شمش فلز رویال گفت : علی‌رغم اینکه حمایت از واحدهای تولیدی، نص صریح قانون است؛ رانت‌هایی وجود دارد که برای برخی، کارها به راحتی انجام می‌شود اما برای واحدهای تولیدی دیگر، مخصوصا در مناطق محروم، دچار مشکل می‌شود.